Mercedes CLK 55 AMG breddad

Ska jag köpa tillbaka min CLK 55 ?
  • 76 Följare
  • 403 955 Visningar
  • Projektet avslutat 8 augusti 2013
sirmiro Double-Unicorn Rider
7 juni 2009 · 2 486 Inlägg

nyllet skrev:

sirmiro skrev:
Riktigt fräck bil, men agadiff blir jag fundersam över.
Varför ha den?
Allt en agadiff gör är att båda hjul spinner på en bil med lite effekt.
Nackdelar - Du kan inte ta en kurva normalt.

En bil med denna effekt släpper på båda hjul i normalfall, det behövs ingen svetsning. Jag förstår om du funderar på att svetsa om du ska köra dragrace med bilen, MEN ska du svänga, eller ännu hellre köra fort på vägar som svänger/bana så kan jag bara skaka på huvet.

På en gokart har man stel bakaxel, dvs samma sak som vid svetsning. Där lutar man sig utåt i kurvorna för att innerhjulet ska upp i luften då det annars bromsar i svängar, samma sak kommer krävas för dig. Ett hjul snurrar fortare än det andra i varje kurva, och med för mycket grepp i däcken finns risk för vridningar av drivaxlar. 

Så kör med det i originalutförande till dess att du har pengar till en riktig diffbroms.

Lycka till med bygget. :D

hej.... aga diffen är bara så länge.. typ sommaren.. bara för att den inte ska spinna på ett hjul inte så kul när man står o bränner däck... jag håller på att forska i det... har en som kan bygga diff.. fast dom slits ju... med så mycket hk jag ska ha som mitt mål är måsta ja har en bra diff som håller i mer än 6 månader... ;)

Ingen fara med den effekt du har...
Jag har fått en standard cheva van att släppa på båda, utan problem. Så med bilen du har ska du inte fundera på att svetsa.

Jag diskuterade detta lite med lite vänner, ingen kunde se något positivt med det. Den kommer släppa med båda  när du vill. Annars kommer du få onormala belastningar på drivaxlar vilket kan göra att de knakar, väldigt "hoppig" känsla i kurvor o.s.v.

Så svetsa inte, du kommer få 2 spår när du vill göra en burnout, tro mig.
Du har ju inte en original 242... Då finns inte effekten för att det ska släppa, den har du - tro mig. :)

nyllet
8 juni 2009 · 2 564 Inlägg

sirmiro skrev:

nyllet skrev:

sirmiro skrev:
Riktigt fräck bil, men agadiff blir jag fundersam över.
Varför ha den?
Allt en agadiff gör är att båda hjul spinner på en bil med lite effekt.
Nackdelar - Du kan inte ta en kurva normalt.

En bil med denna effekt släpper på båda hjul i normalfall, det behövs ingen svetsning. Jag förstår om du funderar på att svetsa om du ska köra dragrace med bilen, MEN ska du svänga, eller ännu hellre köra fort på vägar som svänger/bana så kan jag bara skaka på huvet.

På en gokart har man stel bakaxel, dvs samma sak som vid svetsning. Där lutar man sig utåt i kurvorna för att innerhjulet ska upp i luften då det annars bromsar i svängar, samma sak kommer krävas för dig. Ett hjul snurrar fortare än det andra i varje kurva, och med för mycket grepp i däcken finns risk för vridningar av drivaxlar. 

Så kör med det i originalutförande till dess att du har pengar till en riktig diffbroms.

Lycka till med bygget. big_smile

hej.... aga diffen är bara så länge.. typ sommaren.. bara för att den inte ska spinna på ett hjul inte så kul när man står o bränner däck... jag håller på att forska i det... har en som kan bygga diff.. fast dom slits ju... med så mycket hk jag ska ha som mitt mål är måsta ja har en bra diff som håller i mer än 6 månader... wink

Ingen fara med den effekt du har...
Jag har fått en standard cheva van att släppa på båda, utan problem. Så med bilen du har ska du inte fundera på att svetsa.

Jag diskuterade detta lite med lite vänner, ingen kunde se något positivt med det. Den kommer släppa med båda  när du vill. Annars kommer du få onormala belastningar på drivaxlar vilket kan göra att de knakar, väldigt "hoppig" känsla i kurvor o.s.v.

Så svetsa inte, du kommer få 2 spår när du vill göra en burnout, tro mig.
Du har ju inte en original 242... Då finns inte effekten för att det ska släppa, den har du - tro mig. smile

den spinner bara på ett hjul... tyvärr...  men kommer göra något annat åt det...

tack till:
www.MBSCA.com
nyllet
8 juni 2009 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:
ja du svetsad diff funkade ju bra på min e-30 tills den dog ihjäl nyss.

Kommer väl funka ett tag för dig också men som dom säger lite mer torque på din bil.

jo ett tag funkar det... men ska bara ha det ett tag....

tack till:
www.MBSCA.com
sirmiro Double-Unicorn Rider
8 juni 2009 · 2 486 Inlägg

nyllet skrev:

sirmiro skrev:

nyllet skrev:

hej.... aga diffen är bara så länge.. typ sommaren.. bara för att den inte ska spinna på ett hjul inte så kul när man står o bränner däck... jag håller på att forska i det... har en som kan bygga diff.. fast dom slits ju... med så mycket hk jag ska ha som mitt mål är måsta ja har en bra diff som håller i mer än 6 månader... wink

Ingen fara med den effekt du har...
Jag har fått en standard cheva van att släppa på båda, utan problem. Så med bilen du har ska du inte fundera på att svetsa.

Jag diskuterade detta lite med lite vänner, ingen kunde se något positivt med det. Den kommer släppa med båda  när du vill. Annars kommer du få onormala belastningar på drivaxlar vilket kan göra att de knakar, väldigt "hoppig" känsla i kurvor o.s.v.

Så svetsa inte, du kommer få 2 spår när du vill göra en burnout, tro mig.
Du har ju inte en original 242... Då finns inte effekten för att det ska släppa, den har du - tro mig. smile

den spinner bara på ett hjul... tyvärr...  men kommer göra något annat åt det...

Med hur många hästkrafter?
Hur gör du när du bromsar upp den?
För det du säger ska inte stämma. Den ska släppa på båda om du gör det rätt.

Men det är din bil. smile Jag är mest orolig att du ska bli missnöjd med den och att det ska medföra extrakostnader. Har du kontrollerat vad en originaldiff och drivaxlar kostar, bara så det inte kommer som en chock om det skulle gå snett?

nyllet
9 juni 2009 · 2 564 Inlägg

sirmiro skrev:

nyllet skrev:

sirmiro skrev:

Ingen fara med den effekt du har...
Jag har fått en standard cheva van att släppa på båda, utan problem. Så med bilen du har ska du inte fundera på att svetsa.

Jag diskuterade detta lite med lite vänner, ingen kunde se något positivt med det. Den kommer släppa med båda  när du vill. Annars kommer du få onormala belastningar på drivaxlar vilket kan göra att de knakar, väldigt "hoppig" känsla i kurvor o.s.v.

Så svetsa inte, du kommer få 2 spår när du vill göra en burnout, tro mig.
Du har ju inte en original 242... Då finns inte effekten för att det ska släppa, den har du - tro mig. smile

den spinner bara på ett hjul... tyvärr...  men kommer göra något annat åt det...

Med hur många hästkrafter?
Hur gör du när du bromsar upp den?
För det du säger ska inte stämma. Den ska släppa på båda om du gör det rätt.

Men det är din bil. smile Jag är mest orolig att du ska bli missnöjd med den och att det ska medföra extrakostnader. Har du kontrollerat vad en originaldiff och drivaxlar kostar, bara så det inte kommer som en chock om det skulle gå snett?

då hade va ca 300 hk 420 nm... tycker ner borms o gas.. har automat..

men den sippper bara på ett hjul när man görså... tyvärr..

men ska nog köpa en gammal 190 diff o bygga om...

tack till:
www.MBSCA.com
nyllet
9 juni 2009 · 2 564 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/8845/681946_h3ap8e.jpg
matt svart... denna färg jag ska ha på bilen..





https://www1.garaget.org/gallery/archive/8845/681947_sgfd8g.jpg

tack till:
www.MBSCA.com
fanimej
9 juni 2009 · 182 Inlägg

Ser riktigt fett ut med breddningen! big_smile

Audi 100 Turbo Quattro "20v AAN" (1987)
nyllet
9 juni 2009 · 2 564 Inlägg

fanimej skrev:
Ser riktigt fett ut med breddningen! big_smile

tack så mycket...

tack till:
www.MBSCA.com
Onlyrobin
9 juni 2009 · 434 Inlägg

mycket trevligt bygge!
gillar mercedes amg modeller har själv haft en c43 amg, mkt trevlig bil och snabb:)

ser fram emot resultatet! KÖR HÅRT

Fuckyeah_
9 juni 2009 · 4 Inlägg

TOKBALLT BYGGE! skummade tråden men fattade inte vad du breddade med på byggsummet, glasfiberväv? kommer det hålla bra? såg inte ut som du hade fäst det så långt upp på bilen :o

halvorsen
9 juni 2009 · 511 Inlägg

Skit snyggt riktigt snyggt med mattsvart, är sugen på blanksvart eller mattsvart på min bmw 740 mm synd bara att det kostar så himla mycket att lacka  haha

keep up the good work

v8 power;)

såg att du var lackerare, Give me a good price now;) har redan slängt iväg värsta snygga emailet till dej;) på din hemsida. kan inte missa det smile

Senast redigerat av halvorsen (9 juni 2009)

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
HPaddict DailyFresh Drifter
9 juni 2009 · 2 466 Inlägg

ruskigt fint projekt, har missat tråden hmm ser fin fint ut me allt arbete wink

keep it up

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Alex_M Steker som aldrig förr
10 juni 2009 · 503 Inlägg

Angående diffen. Har inte Quaiffe nån som du kan montera i. jag menar. själva bakaxelskalet är det väl inga fel på. är väl bara byta ut innanmätet. quaiffe vet jag gör diffar till mercedes. och då är det en riktig diff som är byggd för drifting/bana/rally/hård körning smile

8-)
nyllet
10 juni 2009 · 2 564 Inlägg

Onlyrobin skrev:
mycket trevligt bygge!
gillar mercedes amg modeller har själv haft en c43 amg, mkt trevlig bil och snabb:)

ser fram emot resultatet! KÖR HÅRT

tack så mycket.. kul att du gillar det.. smile

ska trimma min lite med... wink

tack till:
www.MBSCA.com
nyllet
10 juni 2009 · 2 564 Inlägg

Fuckyeah_ skrev:
TOKBALLT BYGGE! skummade tråden men fattade inte vad du breddade med på byggsummet, glasfiberväv? kommer det hålla bra? såg inte ut som du hade fäst det så långt upp på bilen :o

bygg skum är som mall. sen plasta det mot karros in o utvändigt.. sen glasfiberspackel sen fin spackel.. så det kommer hålla.. har gjort en 850 går att hoppa på... så det hoppas jag...

tack till:
www.MBSCA.com
nyllet
10 juni 2009 · 2 564 Inlägg

halvorsen skrev:
Skit snyggt riktigt snyggt med mattsvart, är sugen på blanksvart eller mattsvart på min bmw 740 mm synd bara att det kostar så himla mycket att lacka  haha

keep up the good work

v8 power;)

såg att du var lackerare, Give me a good price now;) har redan slängt iväg värsta snygga emailet till dej;) på din hemsida. kan inte missa det smile

tack så mycket... ska svara på mailt.. smile mattsvart är snyggt... tongue

tack till:
www.MBSCA.com
nyllet
10 juni 2009 · 2 564 Inlägg

Alex_M skrev:
Angående diffen. Har inte Quaiffe nån som du kan montera i. jag menar. själva bakaxelskalet är det väl inga fel på. är väl bara byta ut innanmätet. quaiffe vet jag gör diffar till mercedes. och då är det en riktig diff som är byggd för drifting/bana/rally/hård körning smile

ja dom har diff... dom kostar 38 000 kr... så bara börja spara... big_smile

tack till:
www.MBSCA.com
nyllet
14 juni 2009 · 2 564 Inlägg

hej lägger in en liten bild på början av defusen...





https://www1.garaget.org/gallery/archive/8845/686568_kdsy63.jpg
defusern håller på att ta form...

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
14 juni 2009 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:
hej lägger in en liten bild på början av defusen...





http://www1.garaget.org/gallery/archive/8845/686568_kdsy63.jpg
defusern håller på att ta form...

Jaaa det är på gång igen... blir nice i kolfiber??

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Rquired Allmänt envis
15 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Diffusorn kommer bli kanon, men är inte denna bilen diffad orginal?! Eller fanns det åtminstone inte som tillbehör så du kan skaffa delar från en krockad bil eller nått?

**Har förstått att den inte har en diff, bara lite förvånad över detta smile **

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang