2650
Sök

elfel

"Ijenkligen"
788 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
#1
kan ett batteri verkligen vara så kasst att bilen dör när man kopplar bort startkablarna??

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 mars 2006
#2
Hej, prova att koppla bort batteriet när du kör med kablar gör generatorn laddar ju så mkt så att det räcker för att driva bilen (och lite till), kan ju även vara så att generatorn har lagt ner så det är därför den stannar...


21 761 Inlägg
21 mars 2006
#3
Om det är kortslutning i flera celler så kan det nog bli så. Även när batteriet har stått urladdat väldigt länge så att det har blivit ordentligt sulfaterat, då tar det inte emot någon laddning alls och då får inte tändningen tillräckligt med spänning när startkablarna kopplas bort.
Om du vill kolla batteriet så ta enklast en syraprovare för att se hur syravikten är. Om syravikten är så låg att det inte visar något på skalan så är batteriet totalt urladdat och chansen att lyckas ladda det är inte stor.

Gör som de andra har sagt, ta ett annat batteri och sätt in i bilen. Starta sedan och kolla att generatorn laddar så är du säker på att det inte har hänt något med den. Det är svårt att kolla laddspänningen om batteriet skulle ha kortslutning därför att det kan lasta ner generatorn så mycket att den inte orkar hålla rätt spänning.

"Ijenkligen"
788 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
#4
ok hur kollar jag om generatorn ger ström då?

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

10 Inlägg
22 mars 2006
#5
Ta bort minuspolen från batteriet när bilen är igång! Fortsätter bilen gå laddar generatorn!
Men sätt tillbaka den rätt snabbt, annars kan du bränna generatorn!

21 761 Inlägg
22 mars 2006
#6
Det är bättre och säkrare att mäta laddspänningen med en multimeter istället. Rätt laddspänning när motorn går på tomgång(800-1000 varv) och bara halvljuset på är ca 14-14,4V, det kan vara några tiondelar lägre på äldre bilar.

736 Inlägg
22 mars 2006
#7
Drönirettab skrev:
Det är bättre och säkrare att mäta laddspänningen med en multimeter istället. Rätt laddspänning när motorn går på tomgång(800-1000 varv) och bara halvljuset på är ca 14-14,4V, det kan vara några tiondelar lägre på äldre bilar.

Kan vara bra att ligga på 1500 rmp, inte säkert att generatorn orkar upp till 14 på tomgång... och då kan man ju få ett missvisande resultat.


21 761 Inlägg
22 mars 2006
#8
Jag har bara kollat på ett fåtal bilar och på dessa så ger generatorn full spänning om tomgången ligger över ca 800 varv med bara halvljuset på. Men det kan ju variera förstås. Vill man vara säker så kan man iof göra som du säger, helt klart.
På min förra 240 så laddade generatorn 13,8V och jag har mätt på någon annan bil med samma spänning och då har det varit fräscha regulatorer men det var inga problem med laddningen ändå.

tekniker
88 Inlägg
23 mars 2006
#9
1/Laddspänning brukar ligga mellan 13,5 volt o 14,6 give or take.
2/För att en växelströmsgenerator skall kunna fungera och ladda, måste dess fältlindning ha minst 8 volt spänning. Om den inte får det kommer den ej att ens försöka att ladda ditt batteri. Men detta betyder faktiskt att du kan ansluta ett 9 volts radiobatteri(sånt litet) till din generator och därmed få den att ladda. När du som angett använder startkablar, låt dessa sitta på under några minuter innan du tar bort dem. Ditt eget batteri hinner då laddas med tillräckligt med ström för att din generator skall kunna få just dessa 8-9 volt som den behöver. Varvid motorn inte kommer att dö.
3/Likaså behöver tändningsystmet omkring 8-9 volt för att kunna alstra gnistor på stiften.



Sök