Check enginge! saab 900 2.0T - 94

lundan_89
12 februari 2009 · 76 Inlägg

Tjena... igår när ja va ute o körde tändes Check engine lampan, stannade o öppnade huven o kollade ifall man kunde "se" om något va på tok, när jag kom hem så läste jag ut felkoden, blinkade 4 gånger!

felet var:
Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)

undrar nu om det är lugnt och köra med bilen tills man har fått hem en ny givare? eller om de kan hända något med motorn eller liknade?

Hoppas på svar inom kort då jag är i behov av bilen!!

MVH // Emil

saaaaaaaaaab<3
turbotryckarn
12 februari 2009 · 40 Inlägg

jag har haft det problemet med men då fick jag hålla koll på tempen så att den låg i mitten hela tiden

Saab 9-3 "ECOPOWER" (2000)
lundan_89
12 februari 2009 · 76 Inlägg

turbotryckarn skrev:
jag har haft det problemet med men då fick jag hålla koll på tempen så att den låg i mitten hela tiden

Okej, svårt o byta den kontakten? kollade lite snabbt innan, det är den som sitter på behållarn till kylarvätskan va? "sladden" försvinner ju ner under den...vart tar den vägen sen??

saaaaaaaaaab<3
Crozzfire Avstängd
12 februari 2009 · 512 Inlägg

Check engine, öppna och kolla på motorn..klart, ler, kolla att du har nivå i behållaren, annars lugnt.

lundan_89
12 februari 2009 · 76 Inlägg

Crozzfire skrev:
Check engine, öppna och kolla på motorn..klart, ler, kolla att du har nivå i behållaren, annars lugnt.

Hehe okaaaj=)

saaaaaaaaaab<3
Garfield
12 februari 2009 · 1 019 Inlägg

lundan_89 skrev:
Okej, svårt o byta den kontakten? kollade lite snabbt innan, det är den som sitter på behållarn till kylarvätskan va? "sladden" försvinner ju ner under den...vart tar den vägen sen??

Nej, på kylarvätskebehållaren sitter en annan givare som varnar får låg kylvätskenivå. Tempgivaren till styrdonet sitter mellan två insugskanaler. 3'ans och 4'ans om jag minns rätt.

Senast redigerat av Garfield (12 februari 2009)

lundan_89
13 februari 2009 · 76 Inlägg

Garfield skrev:

lundan_89 skrev:
Okej, svårt o byta den kontakten? kollade lite snabbt innan, det är den som sitter på behållarn till kylarvätskan va? "sladden" försvinner ju ner under den...vart tar den vägen sen??

Nej, på kylarvätskebehållaren sitter en annan givare som varnar får låg kylvätskenivå. Tempgivaren till styrdonet sitter mellan två insugskanaler. 3'ans och 4'ans om jag minns rätt.

Okej...igår slocknade lampan=) men det blinkar fortfarande 4 gånger om man "felsöker" är den fortfarande sönder? eller är de bara o radera bort fel koden? =/ tack för svaren=)

saaaaaaaaaab<3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang