Vandrande laddtryck 855 t5?

tal0n Mekaniker/Däckmontör
12 februari 2009 · 1 140 Inlägg

hello, vandrande laddtryck orsakas väl oftast av att nån slang på trycksidan läker va?tongue
för märkt när man trycker på fullt så går den fram och tillbaka mellan 0.5-0.7, pendlar mellan det..
så är att kolla alla slangar eller kan nå annat jävlas? tackar för svar.

Mvh Daniel

Crille88
12 februari 2009 · 1 353 Inlägg

kolla slangen som sitter vid tomgångsmotorn. oftast där de spricker..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
12 februari 2009 · 1 140 Inlägg

Crille88 skrev:
kolla slangen som sitter vid tomgångsmotorn. oftast där de spricker..

skall kolla det, men hade hål på en slang förut, och då pös det när man lysnade under huven, men det gör det inte nu, kan det vara så att det endast läker när man laddar? hur fan ska man kika dådå?, ligga under huven och be kompisen köra som fan eller ? tongue hehe

Marlboroman
12 februari 2009 · 8 233 Inlägg

Leta läkande slangar görs enklast genom att spruta startgas på slangarna.

Men är den ochipad så kan ändringar i laddtrycket va helt i sin ordning. Orginal så är det vissa skillnader i laddtrycket för ekonomi och för att spara på stakar / drivlina. Men det kan ju vara magnetventilen eller wastegaten som är kass med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
13 februari 2009 · 1 140 Inlägg

Marlboroman skrev:
Leta läkande slangar görs enklast genom att spruta startgas på slangarna.

Men är den ochipad så kan ändringar i laddtrycket va helt i sin ordning. Orginal så är det vissa skillnader i laddtrycket för ekonomi och för att spara på stakar / drivlina. Men det kan ju vara magnetventilen eller wastegaten som är kass med.

nej är ju steg 3 från bsr, men kan kolla med startgas också smile

volvo_1987
13 februari 2009 · 1 675 Inlägg

mitt ladd tryck pendlade mellan 0,7 till 1,1 när jag hade BSR steg 3. Byte till en sport kat. Nu laddar den 1,0 hela tiden wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Aerocombi Xenoholic
13 februari 2009 · 2 559 Inlägg

volvo_1987 skrev:
mitt ladd tryck pendlade mellan 0,7 till 1,1 när jag hade BSR steg 3. Byte till en sport kat. Nu laddar den 1,0 hela tiden wink

Steg 3 = chip, filter o avgassystem från turbo eller?
vad hade du för kat innan? hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
13 februari 2009 · 1 140 Inlägg

volvo_1987 skrev:
mitt ladd tryck pendlade mellan 0,7 till 1,1 när jag hade BSR steg 3. Byte till en sport kat. Nu laddar den 1,0 hela tiden wink

bsr steg 3 inehåller 3" downpipe med sportkatt satt. tongue

tal0n Mekaniker/Däckmontör
13 februari 2009 · 1 140 Inlägg

Aerocombi skrev:

volvo_1987 skrev:
mitt ladd tryck pendlade mellan 0,7 till 1,1 när jag hade BSR steg 3. Byte till en sport kat. Nu laddar den 1,0 hela tiden wink

Steg 3 = chip, filter o avgassystem från turbo eller?
vad hade du för kat innan? hmm

steg 3 = chip, 3"downpipe med sportkat, resten 2,5". malpassi btr, inte sportfilter.. smile

tal0n Mekaniker/Däckmontör
13 februari 2009 · 1 140 Inlägg

yesbox- skrev:
Den ska ju ladda betydligt mer än 0.7 bar med steg 3 från BSR, snarare runt 1,25 bar

jo men är nerställt för att ägarn innan var en gubbe som av någon anledning hade bilen i 6 år, men han ställde ner och jag har inte ställt upp sen jag köpte den bara tongue

ajka
13 februari 2009 · 194 Inlägg

tal0n skrev:

yesbox- skrev:
Den ska ju ladda betydligt mer än 0.7 bar med steg 3 från BSR, snarare runt 1,25 bar

jo men är nerställt för att ägarn innan var en gubbe som av någon anledning hade bilen i 6 år, men han ställde ner och jag har inte ställt upp sen jag köpte den bara tongue

DU är ju också gubbe, ställ ner ännu mera

Crille88
14 februari 2009 · 1 353 Inlägg

hur har han ställt ner laddet?
med tanke på att de sitter mv på bilen så kan du inte direkt skruva ner laddet så.. om man kopplar ur mv så åker den på grundladd som borde ligga på 0,35-0,4. och sedan skruva in stången så den laddar mer eller pysa upp laddet. eller också så är programvaran ändrad o de e inget man fixar själv om man inte har rätt utrustning.

prova o ställa tillbaka så kanske den inte pendlar så..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
14 februari 2009 · 1 140 Inlägg

Crille88 skrev:
hur har han ställt ner laddet?
med tanke på att de sitter mv på bilen så kan du inte direkt skruva ner laddet så.. om man kopplar ur mv så åker den på grundladd som borde ligga på 0,35-0,4. och sedan skruva in stången så den laddar mer eller pysa upp laddet. eller också så är programvaran ändrad o de e inget man fixar själv om man inte har rätt utrustning.

prova o ställa tillbaka så kanske den inte pendlar så..

mv?  wastegaten är tillbakaskruvad, eller om det blir åt andra hållet tongue, är inge fel på programvaran för boxen provades i en kompis bil och laddade 1,2-1,3 då .satt det är wastegaten som är pillad på, kan prova ställa tillbaka efter att bilen ska in på besiktning. dvs om typ 1 vecka smile..

Senast redigerat av tal0n (14 februari 2009)

tal0n Mekaniker/Däckmontör
14 februari 2009 · 1 140 Inlägg

ajka skrev:

tal0n skrev:

yesbox- skrev:
Den ska ju ladda betydligt mer än 0.7 bar med steg 3 från BSR, snarare runt 1,25 bar

jo men är nerställt för att ägarn innan var en gubbe som av någon anledning hade bilen i 6 år, men han ställde ner och jag har inte ställt upp sen jag köpte den bara tongue

DU är ju också gubbe, ställ ner ännu mera

vafan säger du då? tongue

Crille88
15 februari 2009 · 1 353 Inlägg

tal0n skrev:
mv?  wastegaten är tillbakaskruvad, eller om det blir åt andra hållet

MV= magnetventil. laddtrycket är elektroniskt styrt på våra bilar.
wg-armen måste va otroligt lång för att få ner ladde så mycket. så den måste stå öppen hela tiden. för om man bara skruva lite gran på den så kommer ändå bilens styrsytem o "pysa" laddet till 1,2...
men men som sagt. de kan va en av orsakerna att de svajar om armen e utskruva för då kämpar styrsystemet med att försöka få upp laddet till 1,2

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
ajka
15 februari 2009 · 194 Inlägg

tal0n skrev:

ajka skrev:

tal0n skrev:

jo men är nerställt för att ägarn innan var en gubbe som av någon anledning hade bilen i 6 år, men han ställde ner och jag har inte ställt upp sen jag köpte den bara tongue

DU är ju också gubbe, ställ ner ännu mera

vafan säger du då? tongue

Du säger ju själv att du är en "DäckGubbe" på din profil tongue

tal0n Mekaniker/Däckmontör
15 februari 2009 · 1 140 Inlägg

ajka skrev:

tal0n skrev:

ajka skrev:

DU är ju också gubbe, ställ ner ännu mera

vafan säger du då? tongue

Du säger ju själv att du är en "DäckGubbe" på din profil tongue

haha jo men inte fyllda 20 än heller tongue hehe

tal0n Mekaniker/Däckmontör
15 februari 2009 · 1 140 Inlägg

Crille88 skrev:

tal0n skrev:
mv?  wastegaten är tillbakaskruvad, eller om det blir åt andra hållet

MV= magnetventil. laddtrycket är elektroniskt styrt på våra bilar.
wg-armen måste va otroligt lång för att få ner ladde så mycket. så den måste stå öppen hela tiden. för om man bara skruva lite gran på den så kommer ändå bilens styrsytem o "pysa" laddet till 1,2...
men men som sagt. de kan va en av orsakerna att de svajar om armen e utskruva för då kämpar styrsystemet med att försöka få upp laddet till 1,2

inte hört förkortningen förut så koppla inte men att det är elekroniskt styrt vet jag tongue..
jadu jag vet inte om den är bytt eller nått men vad kan man göra annars för att strypa ner laddet då? för har kört ca 1500mil sen jag köpte den, och senaste veckan/veckorna som den börjat vandra, innan det så har det legat jämt och fint på 0,7.., men om styrsystemet vill få upp laddet mera så borde den väl gå upp mera innan den far ner igen då? för går aldrig över 0,7..  att den peakar eller vad de heter?
Mvh

Senast redigerat av tal0n (15 februari 2009)

Crille88
15 februari 2009 · 1 353 Inlägg

man kan säga så här.. iom att styrsystemet försöker få upp laddet o wg jobbar emot om man skruvar me den så kan 2 saker hända. antingen att klockan blir slappare med tiden. eller så e de mv(magnetventilen) som börjar ge upp..
men som sagt kika på de sen när du skruvat upp grejorna igen så vet du om de e nåt fel

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
18 februari 2009 · 1 140 Inlägg

nu har jag varit ute och kollat och skruvat på wastegate stången, nu är det helt tillbakaskruvad, alltså man får dra i stången för att på den över armen på turbon, den är inskruvad nu, inte utskruvad, då skall den väl ladda mkt nu. om jag har skruvat åt helt fel håll nu så får ni säga till så får jag gå ut och prova igen.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang