Xenon i 170mm extraljus?

bra_skruvat Hobbyskruvare
13 februari 2009 · 3 Inlägg

Tycker stora (225mm) x-ljus blir lite för klumpigt på min bil. Ett par 170mm ljus (de brukar ha med ordet "compact" i namnet) kan däremot funka. Fast med bara två såna blir det ju inte så himla mycket ljus så jag funderar på xenon. Original-xenon kostar ju en förmögenhet. Någon här som lyckats få in xenonkonvertering i ett par 170mm x-ljus? Några tips eller erfarenheter? Lite sugen på Hella Luminator Compact Metal... dyra även utan xenon men himla snygga wink

Senast redigerat av bra_skruvat (13 februari 2009)

Streckkoden
13 februari 2009 · 2 655 Inlägg

Hellas Luminator serie går att konvertera utan att kapa hål på baksidan. Man får slitsa upp gummigenomförningen så kontaktstyckena kan komma igenom.

Annars så lyser vanliga Hella 3003 Compact väldigt bra med xenon, då måste man borra hål i plasthuset för att lampan/kablarna ska få plats.

Ska du konvertera så leta efter strålkastare med klarglas, får bästa ljusbild. De slipade glasen blir det lite sämre ljusbild av, speciellt i ytterkant.

bra_skruvat Hobbyskruvare
13 februari 2009 · 3 Inlägg

Tack för tipsen! Vet du något om ljusbilderna? För att bli E-godkända får väl ljusen inte ha för stor ljuseffekt rakt framåt så jag gissar att original-xenon sprider mer än halogen-versionen. Det borde alltså innebära att xenonkonverterade får en något smalare och längre ljusbild än original-xenon. Någon som vet?

Någon som lyckats hitta ett 170mm ljus med Pencilbeam? Känner till Lightforce men gillar inte riktigt deras design.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang