Byta t5 mot 9-5 2,3 t?

945_turbo
14 februari 2009 · 112 Inlägg

Jag har en  855 T5 -94 med
Ca 300 hk och 420 nm

Nu är det så att jag vill byta bil och fått tag i en saab 9-5 2.3t Launh -98 som har gått 19000 mil och killen vill byta hur ska jag göra

Mange_GVe
14 februari 2009 · 338 Inlägg

behålla t5an wink

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
-Akerfeldt-
14 februari 2009 · 2 638 Inlägg

Har inte en aning om hur långt t5:an gått. Men jag skulle nog behålla den ändå.
Vill du ha något annat så är det bättre att sälja t5:an först och sen köpa något annat.

Om det inte är en 9-5:a du just vill ha förstås wink

Beeenny
14 februari 2009 · 982 Inlägg

bara byta..ångrar du dig går de säkert o byta mot en annan t5a

TheBlackBullit
14 februari 2009 · 195 Inlägg

Beeenny skrev:
bara byta..ångrar du dig går de säkert o byta mot en annan t5a

håller med är du sugen på o byta så gör det... om du ångrar dig så är de bara o byta till annan t5:a

BMW E39 M5 (2000)
Only-volvo
14 februari 2009 · 685 Inlägg

Själv hade jag behållt t5:an. Men vill du byta så gör det, skulle du ångra dig så finns det ju fler t5:or.

Senast redigerat av Only-volvo (14 februari 2009)

No turbo shit - just real power!
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
t5-r micke
14 februari 2009 · 301 Inlägg

skulle bytt mot något vettigare än en saab iaf..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
Saab_Emil Bilmekaniker
14 februari 2009 · 199 Inlägg

t5-r micke skrev:
skulle bytt mot något vettigare än en saab iaf..

Men han kanske vill ha en saab. Så ditt inlägg om att saab inte är vettigt kan du ju stoppa upp nån stanns.

945_turbo>> Om du ska byta så kolla så kolla efter ojleläckage och lyssna efter ojlud från kamkjedjan. Rätt vanliga fel på äldre 9-5or.

fredde85
14 februari 2009 · 1 798 Inlägg

vill du  byta så gör det men ja hade behållt volvon

Men annars som sagt lyssna efter missljud från kamkedja. ska finnas full stämplad servicebok extra viktigt då dessa äldre saabar har problem med oilsludge tilltäppt vevhusventilation som kan leda till rasad motor.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
t5-r micke
14 februari 2009 · 301 Inlägg

Saab_Emil skrev:

t5-r micke skrev:
skulle bytt mot något vettigare än en saab iaf..

Men han kanske vill ha en saab. Så ditt inlägg om att saab inte är vettigt kan du ju stoppa upp nån stanns.

945_turbo>> Om du ska byta så kolla så kolla efter ojleläckage och lyssna efter ojlud från kamkjedjan. Rätt vanliga fel på äldre 9-5or.

Känns som att man råkade klampa någon mycket känslig person på tårna.lol

Jag skulle aldrig byta till denna saab modell pga deras motorproblem.
men det är klart är det någon som bytt olja mm när det borde bytas i stället för enligt saabs rekomendationer så kanske motorn håller ett tag till.

Senast redigerat av t5-r micke (14 februari 2009)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
n0sferatu
14 februari 2009 · 194 Inlägg

t5-r micke skrev:

Saab_Emil skrev:

t5-r micke skrev:
skulle bytt mot något vettigare än en saab iaf..

Men han kanske vill ha en saab. Så ditt inlägg om att saab inte är vettigt kan du ju stoppa upp nån stanns.

945_turbo>> Om du ska byta så kolla så kolla efter ojleläckage och lyssna efter ojlud från kamkjedjan. Rätt vanliga fel på äldre 9-5or.

Känns som att man råkade klampa någon mycket känslig person på tårna.

Jag skulle aldrig byta till denna saab modell pga deras motorproblem.
men det är klart är det någon som bytt olja mm när det borde bytas i stället för enligt saabs rekomendationer så kanske motorn håller ett tag till.

På en så pass gammal bil som ändå gått 19k så är mest troligt vevhusventilationen uppgraderad, och då ska det inte vara några större problem. Är ju inte så svårt att kolla heller.

chrizz Administratör
14 februari 2009 · 11 783 Inlägg

t5-r micke skrev:
skulle bytt mot något vettigare än en saab iaf..

Om du inte har något vettigare att skriva än det här så föreslår jag att du låter bli att skriva. Kom med något mer konstruktivt nästa gång tack.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
t5-r micke
14 februari 2009 · 301 Inlägg

chrizz skrev:

t5-r micke skrev:
skulle bytt mot något vettigare än en saab iaf..

Om du inte har något vettigare att skriva än det här så föreslår jag att du låter bli att skriva. Kom med något mer konstruktivt nästa gång tack.

gjort det med.
sen ska väl en admin se till att regler efterföljs och föregå med gott exempel.
dessutom vara opartisk i sina inlägg.

kopierat ur garagets regler

"• Var trevlig och respektera andras åsikter.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
• Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!"

Senast redigerat av t5-r micke (14 februari 2009)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
Mangisen
14 februari 2009 · 1 034 Inlägg

t5-r micke skrev:

chrizz skrev:

t5-r micke skrev:
skulle bytt mot något vettigare än en saab iaf..

Om du inte har något vettigare att skriva än det här så föreslår jag att du låter bli att skriva. Kom med något mer konstruktivt nästa gång tack.

gjort det med.
sen ska väl en admin se till att regler efterföljs och föregå med gott exempel.
dessutom vara opartisk i sina inlägg.

kopierat ur garagets regler

"• Var trevlig och respektera andras åsikter.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
• Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!"

Herregud! orka!

Joo
14 februari 2009 · 741 Inlägg

Då det är en -98a 9-5a så är troligtvis vevhusventilationen redan uppgraderad och då är det inga problem..

Sen är det ju en smaksak om du ska byta eller ej! själv hade jag kollat på hur fräsch min egna bil är och sedan tittat på han som vill byta hur fräsch den är, liksom har du ingen rost och han har rostiga dörrar och din är ganska fin men han har endel repor och lite småbulor så...

Senast redigerat av Joo (14 februari 2009)

klimpan
14 februari 2009 · 2 600 Inlägg

jag är hel nöjd me min i alla fall =)och den har gått 22 snart 23 men jag bytte vevhuset på min då den inte var uppgraderad men är ju inte alla som hadde det problemet heller. men lika bra att kolla om den är bytt annars så kan man ju bytta den själv. men som sagt lyssana efter skramel och annat kolla även rost.

men som sagt alla säger olika gör som du själv tycker. lycka till=)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
HereComesTrouble Livsnjutare
14 februari 2009 · 1 707 Inlägg

Skulle lät byta, har en 9-5 V6 nu som vinterbil. Hur skön som helst och går som en klocka!
Fullutrustad med helskinn, elstolar..


Åker äckligt mycket bättre än i en 855:a.

TurbOla Reservdansk
14 februari 2009 · 6 271 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Skulle lät byta, har en 9-5 V6 nu som vinterbil. Hur skön som helst och går som en klocka!
Fullutrustad med helskinn, elstolar..


Åker äckligt mycket bättre än i en 855:a.

Är det den med V6 och turbo? Jubileumsmodellen?
Träffade en kompis lumparpolare i somras, när vi skulle på fest, och han körde en V6 med turbo. Tror det var 210hk i den, men jag blev inte så imponerad...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Lozinmust "Unloaded"
14 februari 2009 · 1 557 Inlägg

TurbOla skrev:

HereComesTrouble skrev:
Skulle lät byta, har en 9-5 V6 nu som vinterbil. Hur skön som helst och går som en klocka!
Fullutrustad med helskinn, elstolar..


Åker äckligt mycket bättre än i en 855:a.

Är det den med V6 och turbo? Jubileumsmodellen?
Träffade en kompis lumparpolare i somras, när vi skulle på fest, och han körde en V6 med turbo. Tror det var 210hk i den, men jag blev inte så imponerad...

Om jag är helt ute och cyklar, vilket jag säkert är; så är V6 Turbon bara Turbomatad på ena cylinderbanken? big_smile men jag kan ha helt jävla fel ;D vore onekligen skumt.

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 318is "Class II" (1994)
Lardi SQ
14 februari 2009 · 1 343 Inlägg

t5-r micke skrev:

chrizz skrev:

t5-r micke skrev:
skulle bytt mot något vettigare än en saab iaf..

Om du inte har något vettigare att skriva än det här så föreslår jag att du låter bli att skriva. Kom med något mer konstruktivt nästa gång tack.

gjort det med.
sen ska väl en admin se till att regler efterföljs och föregå med gott exempel.
dessutom vara opartisk i sina inlägg.

kopierat ur garagets regler

"• Var trevlig och respektera andras åsikter.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
• Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!"

och jag skulle aldrig byta till en opel, folk har olika smak å hans faller uppenbarligen mellan saab och volvo, nu ville väll han veta för/nackdelar med båda bilmodellerna samt vilken som är mest praktiskt för vissa ändamål osv osv osv...

frågar du i någon tråd efter vilken du skulle köpa (omega /vectra ex) så skulle väll inte ja säga, köp en golf, mkt bättre...  respektera hans önskningar...




för övrig så säger ja nog behåll volvon...

Senast redigerat av Lardi (14 februari 2009)

Ljudnörd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang