Batteriet laddas inte

styltan
14 februari 2009 · 2 Inlägg

Hej. Min flickvän har en volvo 440 och vi har haft problem med att batteriet varit tomt när den skulle starta. Köpte ett nytt batteri och bilen fungerade bra då, men efter 2 veckor så startade den ej igen. Det funkar dock att starta den med stratkablar men trots att man kört en längre sväng, så startar den ej sen. Varningsladdningslampan lyser ej. Vore tacksam om ngn hade ngn aning om vad det kan vara för fel!

Mvh Erik

darkwizard Fordonstekniker
14 februari 2009 · 1 740 Inlägg

Kolet i generatorn sjunger på sista versen. Nytt kol eller en begagnad generator, är att rekommendera. Fast, jag har en liggandes, med nya kol, hemma. Så, beroende på vart du bor, så skulle du kunna få köpa den, plus du kan få hjälp med monteringen.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Streckkoden
14 februari 2009 · 2 655 Inlägg

Lyser laddningslampan när ni slår på tändningen?

Ett vanlig fel är att släpringarna går ner sej, så kolen inte gör kontakt ordentligt. Då laddar inte generatorn.

Det märks när man skruvar den laddningsreläet och tittar på kolen, är de ojämnt slitna så är släpringarna dåliga (i regel).

styltan
14 februari 2009 · 2 Inlägg

Tackar, ska pröva det. Bor i Linköping, så e dessvärre en bit ifrån Hallstahammar, men tack ändå!
Genereatorkolet är det ngt som är möjligt att bytra själv eller är det säkrast att lämna in på firma?/Erik

Streckkoden
14 februari 2009 · 2 655 Inlägg

Det är sällan man bara byter kolen, man brukar byta hela laddningsreläet.
Dock finns det snåljåpar som bestämt bara ska ha kol med.. smile

Det bästa hade varit att få en koll på diodbryggan så den är hel.

dekdahl
23 februari 2009 · 50 Inlägg

Fick aldrig nåt svar där på om laddningslampan lyste när du slog på tändningen ? om det är kabelbrott upp till lampan så laddar inte generatorn

Dartkillen
24 februari 2009 · 18 Inlägg

ja du byt kolen i generatorn så ska du se att det blir mycket bättre..spänn även generatorremmen kan ju även vara ett sånt skitfel

min lilla leksak;=)
Volvo 740 gl "oktopus" (1990)
Crozzfire Avstängd
24 februari 2009 · 512 Inlägg

Diodbryggan är det inte, då blir det konstiga fenomen, mät över batteriet, då bör ha 13.5-14v i bilen på tomgång, alternativt att du mäter med Amperetång när bilen är avstängd, och kolla tomgångsförbrukningen, bör inte ligga så mycket över 0.5A, annars drar batteriet ur..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang