940 Guldboxen. Uppstartad och provkörd!

Volvo 940 Turbo -96 Bygga, utveckla och renovera.. Mål: 400-500whp
  • 92 Följare
  • 361 981 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 maj 2016
Drift-is-the-shit
18 mars 2010 · 548 Inlägg

Tackar för dem positiva kommentarerna! smile   Snart ska torsen diffspärr och special momentstag inhandlas! winkwink

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
mattestig volvo tic frälst
19 mars 2010 · 357 Inlägg

sidoblinkersen tycker jag du ska ta från en s80 istället, för de där ä kantigare än volvon tillochmed har själv såna hemma å när jag väl fick på dom såg det inge vidare fint ut tongue men men det ä min åsikt tongue

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
henkecool SkenLaddRacing
19 mars 2010 · 189 Inlägg

polybussningar e toppen:D vad blev de för kam ? KG2T ?

Rather turboshit than NO power at all.
Volvo 940 Turbo "SLR-Edition" (1991)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
19 mars 2010 · 2 252 Inlägg

Drift-is-the-shit skrev:

mattestig skrev:
blir inte så dyrt med MS om du gör det mesta själv. jag har lagt ut ca.2500kr på mitt MS inkl. extra komponenter för el-fläkt,laddstyrning och switch table + bredbandslambda för 2300kr. köp ms1 v3.0 lödkit och kör med extrakoden så får du ned priset lite mer. det klarar av allt som MS 2 klarar av ändå wink

Kommer förmodligen bli ett MS.  Men tror inte jag sitter o pillar och löder själv. Då blir det djävulskt drygt när man ska felsöka ifall man lött fel på kortet.

Men det kanske inte är så stor skillnad på MS 1 v3.0 med extrakoden och MS II v3.0.

Dock är ju processorn riktigt mycket vassare i MS II.

MS 2 är grymt mycket mer lätt mappat också, för ms1 är det väll en 3D-graf man ändrar i?
medans ms2 har du en tabell du ändrar i ist..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
mattestig volvo tic frälst
20 mars 2010 · 357 Inlägg

det är tabell i ms 1 också men ja ms 2 är faktist lättare att ställa in alla inställningar såsom trigger, tempgivare osv... men själva mappningen är densamma. men ms 1 är inte så svårt det heller, går att läsa sig till allt man behöver veta. ett tips är att läsa extra mycket om triggningen som kan vara lite klurigt om man inte är van med bilelektronik. går ju att mappa om orginalboxen också men det är inget jag har erfarenhet av. då måste man kunna hex, dec och digitala 1:or 0:or för att kunna leta upp adresserna man ska ändra.

du kan ju ladda ner megatune och kika så ser du vad som ska fyllas i och hur det funkar. du kan kolla på både ms1 extra (029y4) och ms2 så ser du skillnaden mellan programvaran.

Senast redigerat av mattestig (20 mars 2010)

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
Drift-is-the-shit
20 mars 2010 · 548 Inlägg

mattestig skrev:
sidoblinkersen tycker jag du ska ta från en s80 istället, för de där ä kantigare än volvon tillochmed har själv såna hemma å när jag väl fick på dom såg det inge vidare fint ut tongue men men det ä min åsikt tongue

Hmm, kanske blir såna sen framöver wink  Passar dem hyfsat eller så man göra om mycket?

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
Drift-is-the-shit
20 mars 2010 · 548 Inlägg

henkecool skrev:
polybussningar e toppen:D vad blev de för kam ? KG2T ?

Kommer bli riktigt stabil! big_smile  Aah det blev en KG2T tror det kommer lira rätt fint ihop eftersom turbon laddar tidigt också.


Sen får man se till nästa motor wink

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
Drift-is-the-shit
20 mars 2010 · 548 Inlägg

mattestig skrev:
det är tabell i ms 1 också men ja ms 2 är faktist lättare att ställa in alla inställningar såsom trigger, tempgivare osv... men själva mappningen är densamma. men ms 1 är inte så svårt det heller, går att läsa sig till allt man behöver veta. ett tips är att läsa extra mycket om triggningen som kan vara lite klurigt om man inte är van med bilelektronik. går ju att mappa om orginalboxen också men det är inget jag har erfarenhet av. då måste man kunna hex, dec och digitala 1:or 0:or för att kunna leta upp adresserna man ska ändra.

du kan ju ladda ner megatune och kika så ser du vad som ska fyllas i och hur det funkar. du kan kolla på både ms1 extra (029y4) och ms2 så ser du skillnaden mellan programvaran.

Tack för alla tips om MS!  Kommer nog börja pyssla med detta i höst om inte tidigare, märk vad man hinner med cool

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
Xuri One Man Clan
20 mars 2010 · 4 287 Inlägg

med den snälla motorconfigen är de bättre du håller dig till orginal styrsystem och ett chip bara..
du krånglar bara till de med ms om du ska köra så låg effekt

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
mattestig volvo tic frälst
20 mars 2010 · 357 Inlägg

jag tycker du ska köpa ms för du kommer aldrig bli nöjd med effekten och vill bara trimma vidare hela tiden kan jag lova wink och har du ms så är du redo för o kunna ta ut lite mer effekt sen wink

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
Xuri One Man Clan
20 mars 2010 · 4 287 Inlägg

mattestig skrev:
jag tycker du ska köpa ms för du kommer aldrig bli nöjd med effekten och vill bara trimma vidare hela tiden kan jag lova wink och har du ms så är du redo för o kunna ta ut lite mer effekt sen wink

jo men som han ska få till ms ordentligen får han kanske lägga upp runt 8000kr å sen ska kanske någon mappa bilen åt han om han inte kan själv.

slänger han dit 16t å chip nu så kan han spara tills nästa vinter å montera värre grejer då.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Drift-is-the-shit
20 mars 2010 · 548 Inlägg

Xuri skrev:

mattestig skrev:
jag tycker du ska köpa ms för du kommer aldrig bli nöjd med effekten och vill bara trimma vidare hela tiden kan jag lova wink och har du ms så är du redo för o kunna ta ut lite mer effekt sen wink

jo men som han ska få till ms ordentligen får han kanske lägga upp runt 8000kr å sen ska kanske någon mappa bilen åt han om han inte kan själv.

slänger han dit 16t å chip nu så kan han spara tills nästa vinter å montera värre grejer då.

Xuri, jag tror inte du riktigt läst min motorsetup rätt wink

Gamla motorn som sitter i nu är:

16T 7ans vinklade avgashus.
KG2T kamaxel
3" från turbon med sportkat
490cc spridare
74mm lmm (för liten ska mätas upp)
Vikingchip ecomax
Tändchip -219
Hårdare wastegate
1.3 bar ladd
98 Oktan


Nya:

B230fk
O-ringad
LG H-profil
Orginal fk-kolvar med nya ringar
531 topp (TTR modifierad med portad avgas/insug, mirafräst, omgjort förbränningsrum, 38mm rostfria avgasventiler och grupp a kylning)
Delphi 895cc spridare
KG2T kamaxel eller någon STS kamaxel
KKK K27 turbo Inducer 51mm på kompressor och 82mm inducer på turbin med avgashus 20.
Ajdén pulssplit grenrör.
Tial 38mm wg
Alu ic 600*300*76
Orginal lh 2.4 i början och senare Megasquirt II v3.0
1.2-1.4 bar i laddtryck
3" avgas med sportkat och en fullflödesdämp
Bosch -040 pump.
10mm bränsleslang
98 Oktan



Tycker min motor jag bygger låter aningen för vass för Lh 2.4 egentligen ... men men wink

Senast redigerat av Drift-is-the-shit (20 mars 2010)

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
Mog1 High on diesel and gasoline
20 mars 2010 · 368 Inlägg

ser riktigt trevligt ut detta smile kommer följas

Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
Volvo 945 "Gråben" (1992)
Xuri One Man Clan
20 mars 2010 · 4 287 Inlägg

Drift-is-the-shit skrev:

Xuri skrev:

mattestig skrev:
jag tycker du ska köpa ms för du kommer aldrig bli nöjd med effekten och vill bara trimma vidare hela tiden kan jag lova wink och har du ms så är du redo för o kunna ta ut lite mer effekt sen wink

jo men som han ska få till ms ordentligen får han kanske lägga upp runt 8000kr å sen ska kanske någon mappa bilen åt han om han inte kan själv.

slänger han dit 16t å chip nu så kan han spara tills nästa vinter å montera värre grejer då.

Xuri, jag tror inte du riktigt läst min motorsetup rätt wink

Gamla motorn som sitter i nu är:

16T 7ans vinklade avgashus.
KG2T kamaxel
3" från turbon med sportkat
490cc spridare
74mm lmm (för liten ska mätas upp)
Vikingchip ecomax
Tändchip -219
Hårdare wastegate
1.3 bar ladd
98 Oktan


Nya:

B230fk
O-ringad
LG H-profil
Orginal fk-kolvar med nya ringar
531 topp (TTR modifierad med portad avgas/insug, mirafräst, omgjort förbränningsrum, 38mm rostfria avgasventiler och grupp a kylning)
Delphi 895cc spridare
KG2T kamaxel eller någon STS kamaxel
KKK K27 turbo Inducer 51mm på kompressor och 82mm inducer på turbin med avgashus 20.
Ajdén pulssplit grenrör.
Tial 38mm wg
Alu ic 600*300*76
Orginal lh 2.4 i början och senare Megasquirt II v3.0
1.2-1.4 bar i laddtryck
3" avgas med sportkat och en fullflödesdämp
Bosch -040 pump.
10mm bränsleslang
98 Oktan



Tycker min motor jag bygger låter aningen för vass för Lh 2.4 egentligen ... men men wink

haha jo de var nog lite fel ;P

de där duger ms till big_smile

lh lirar nog inte så bra till de nej

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Drift-is-the-shit
20 mars 2010 · 548 Inlägg

Mog1 skrev:
ser riktigt trevligt ut detta smile kommer följas

Tackar!  Bussningar och kamaxel bör dyka upp i början av nästa vecka. Och mina bussningar ska pressas ur då också..

Sen så jobbar jag skift och är hemma på dagarna nästa vecka så lite gjort hoppas jag på cool

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
Drift-is-the-shit
20 mars 2010 · 548 Inlägg

Xuri skrev:
haha jo de var nog lite fel ;P

de där duger ms till big_smile

lh lirar nog inte så bra till de nej

Haha wink  Nej men det blir som sagt att bygga motorn först och stoppa i bilen och köra ett tag med någorlunda fegladd på Lh 2.4 (åker eventuellt ner till turbocenter eller nåt och mappar lh 2.4)

Tänkte ladda max 1-1.2 bar med orginal styrsystem.


Sen ska jag börja klura med ett MS II v 3.0  tänkte jag smile

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
945Blackturbo Telge Drifting Crew
20 mars 2010 · 74 Inlägg

Drift-is-the-shit skrev:

Xuri skrev:

mattestig skrev:
jag tycker du ska köpa ms för du kommer aldrig bli nöjd med effekten och vill bara trimma vidare hela tiden kan jag lova wink och har du ms så är du redo för o kunna ta ut lite mer effekt sen wink

jo men som han ska få till ms ordentligen får han kanske lägga upp runt 8000kr å sen ska kanske någon mappa bilen åt han om han inte kan själv.

slänger han dit 16t å chip nu så kan han spara tills nästa vinter å montera värre grejer då.

Xuri, jag tror inte du riktigt läst min motorsetup rätt wink

Gamla motorn som sitter i nu är:

16T 7ans vinklade avgashus.
KG2T kamaxel
3" från turbon med sportkat
490cc spridare
74mm lmm (för liten ska mätas upp)
Vikingchip ecomax
Tändchip -219
Hårdare wastegate
1.3 bar ladd
98 Oktan


Nya:

B230fk
O-ringad
LG H-profil
Orginal fk-kolvar med nya ringar
531 topp (TTR modifierad med portad avgas/insug, mirafräst, omgjort förbränningsrum, 38mm rostfria avgasventiler och grupp a kylning)
Delphi 895cc spridare
KG2T kamaxel eller någon STS kamaxel
KKK K27 turbo Inducer 51mm på kompressor och 82mm inducer på turbin med avgashus 20.
Ajdén pulssplit grenrör.
Tial 38mm wg
Alu ic 600*300*76
Orginal lh 2.4 i början och senare Megasquirt II v3.0
1.2-1.4 bar i laddtryck
3" avgas med sportkat och en fullflödesdämp
Bosch -040 pump.
10mm bränsleslang
98 Oktan



Tycker min motor jag bygger låter aningen för vass för Lh 2.4 egentligen ... men men wink

lh 2.4 ska väl palla med detta ska ju vara gott för 400 om man mappar rätt vad jag har hört smile

Drift-is-the-shit
20 mars 2010 · 548 Inlägg

Lotusomega skrev:
lh 2.4 ska väl palla med detta ska ju vara gott för 400 om man mappar rätt vad jag har hört smile

Pallar effekten gör det, men dock mindre körbarhet och lite sämre bränsleförbrukning.

Men vill man vara riktigt säker så är eftermarknads bäst, dessutom kan man ladda mer med det o få ur ännu mer om man är sugen på de wink

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
mattestig volvo tic frälst
21 mars 2010 · 357 Inlägg

skaffa dig en bredbandslambda så ser du om lh sprutet går snålt wink du behöver ju en senare ändå wink jag köpte min innovate för 2300kr på hqtech(stavning) i sverige.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
Drift-is-the-shit
21 mars 2010 · 548 Inlägg

mattestig skrev:
skaffa dig en bredbandslambda så ser du om lh sprutet går snålt wink du behöver ju en senare ändå wink jag köpte min innovate för 2300kr på hqtech(stavning) i sverige.

Lät billigt! smile Blir nog att skaffa en sån nu när jag börjar lira med luftmassemätaren o så. Som sagt, måste ändå ha det framöver.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang