Audi 80 -92 topplocket?

audi920
18 februari 2009 · 6 Inlägg

hej jag har en audi 80 -92
jag vet inte om det är topplocket eller bara packningen jag måste byta..bilen går upp till 100 typ men orkar inte så mycket temp mätaren går upp till 50 grader.och de är typ mycket avgaser men det försvinner inte så mycket vatten i kylren har inte behövt fylla på..snälla hjälp mej nån en glad tjej som inte kan så mycket om bilar

te_wik Forummoderator
18 februari 2009 · 12 813 Inlägg

vilken motor har du?
Har du kollat i oljepåfyllningslocket och stickan efter vit/grått "kräm" som brukar bildas då vatten kommer i oljan.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
audi920
18 februari 2009 · 6 Inlägg

det har kommit in vatten i oljan.Men det förvinner inte nå vatten i behållaren det har varit sådära ett tag nu.

audi920
18 februari 2009 · 6 Inlägg

det är en 2.0 motor

te_wik Forummoderator
18 februari 2009 · 12 813 Inlägg

audi920 skrev:
det har kommit in vatten i oljan.Men det förvinner inte nå vatten i behållaren det har varit sådära ett tag nu.

Okay, någonstans måste ju vattnet komma ifrån. Är det endast kondens (bildas om du har gammal olja eller kör lite, endast korta turer osv) så har du något annat fel när den är "trött" och tempen inte vill stiga.

Antagligen termostaten isåfall.




Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (18 februari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
audi920
18 februari 2009 · 6 Inlägg

när man gasar fullt så lägger den nästa av.den stryper sig själv.jag tror att de är lite gråakrigt i olje locket.när jag har åkt en stund så blir den lite bättre och går lite fortar,uppför en backe går den typ i 50 på treans växel om jag har tur=)...trött på att man inte kan nått om bilar.

Larssa91
18 februari 2009 ·

om han inte tar något vatten så kan de va så att du har fått in de igenom insuget. har själv haft samma problem, luftfiltrett va helt dränkt i vatten och be va vatten i botten av luftburken.

te_wik Forummoderator
18 februari 2009 · 12 813 Inlägg

Vilken färg ryger den? Vitt eller blått? (svårt att avgöra ibland). Jag tycker det låter mer som att kolvringarna är slut, tar den mycket olja?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
audi920
18 februari 2009 · 6 Inlägg

vitt tror jag mycket är det när jag gasar men de kanske kan vara för att det är kallt ute...jo jag har fått fylla på lite olja då och då..men under den dära runda svarta koppan när jag tog bort det locket så vart det lite grått kräm där under locket....men hur ska bilen gå om det är topplocket eller packningarna då?tack för alla svaren föresten

te_wik Forummoderator
18 februari 2009 · 12 813 Inlägg

Är det läckage i toppen så blir det som du beskriver. Bilen blir trött, ryker vitt, svårstartad och dålig värme osv. Men det som är konstigt är ju om det inte går åt kylarvätska. Det måste de ju rimligtvis göra om toppen läker och vattnet kommer in i oljan.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang