Tjock vit rök ur tändningslåset

Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
21 februari 2009 · 510 Inlägg

Glömde ljusen på min volvo 855 påslagna förut, då drog dem slut på bateriet och när jag vred på nyckeln så hände det inte mycket, för utom att det började bolma vit rök upp bakom ratten och tändninglåset. Efter att jag laddade bateriet så har det inte vart några problem. (detta var i sommaras)

Nu har bilen böjat att dumma sig.  jag åkte och hälsat på en vän ca 5mil ifrån mig men när jag skulle hemm så var batteriet dött så vi fick putta igång bilen, när jag var hemma så stängde jag av bilen men ville testa att starta den på en gång efter som jag ville kolla om den hadde laddat något. Det hände inte ett skit för utom att det började ryka ur tändningslåset igen. Jag trodde mitt batteri var pajj så jag köpte mig ett nytt. men efter en två dagar så var det också slut.
Bilen går att kabla eller rulla igång och fungerar finfint medans den är igång men så fort man slår av den så går den inge igång.

Jag har testat med en multimeter på batteriet medans bilen är igång, med helljusen, fläckten och sterion på och då visar bateriet 13,20v och med ljusen och allt annat avstänkt så visar den 13,75v så den värkar ladda som den ska i alla fall.

Vad kan de va som gör att bateriet inte har nå krut och varför ryker det ur tändningslåset???

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
21 februari 2009 · 3 404 Inlägg

Låter ju som kabelbrand och att någonting ligger och drar, är inte allt för hajj på el så gissar bara tongue

Senast redigerat av TenZer (21 februari 2009)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
MRapollo
21 februari 2009 · 400 Inlägg

vet inte varför det rycker där ifrån men har du kolla så generatorn laddar som den ska?

Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
21 februari 2009 · 510 Inlägg

MRapollo skrev:
vet inte varför det rycker där ifrån men har du kolla så generatorn laddar som den ska?

Om multimetern visar 13,75v på batteriet när motorn är igång så borde generator ladda som den ska eller?

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
21 februari 2009 · 3 404 Inlägg

Ubbe83 skrev:

MRapollo skrev:
vet inte varför det rycker där ifrån men har du kolla så generatorn laddar som den ska?

Om multimetern visar 13,75v på batteriet när motorn är igång så borde generator ladda som den ska eller?

Ska visa 14,7 om det laddar fullt, men om den inte skulle funka någolunda så skulle bilen dö då jag antar att det är en bensinare

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
21 februari 2009 · 510 Inlägg

TenZer skrev:

Ubbe83 skrev:

MRapollo skrev:
vet inte varför det rycker där ifrån men har du kolla så generatorn laddar som den ska?

Om multimetern visar 13,75v på batteriet när motorn är igång så borde generator ladda som den ska eller?

Ska visa 14,7 om det laddar fullt, men om den inte skulle funka någolunda så skulle bilen dö då jag antar att det är en bensinare

Borde inte tex sterion brinna om det blir 14,7v en vanlig bilsterio funkar väll bara mellan 11 och 14volt

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
21 februari 2009 · 510 Inlägg

ja det är en 2,3 t5

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 februari 2009 · 13 742 Inlägg

TenZer skrev:

Ubbe83 skrev:

MRapollo skrev:
vet inte varför det rycker där ifrån men har du kolla så generatorn laddar som den ska?

Om multimetern visar 13,75v på batteriet när motorn är igång så borde generator ladda som den ska eller?

Ska visa 14,7 om det laddar fullt, men om den inte skulle funka någolunda så skulle bilen dö då jag antar att det är en bensinare

min 850 laddar inga 14.7volt
har inga problem med strömmen och varit så länge

kör jag med halvljus fläkten på 2:ans läge stereon i gång ligger den normalt på 13.5-13.6 utom just när man startar bilen när den stått hela natten  då är den på runt 14.1-14.5 i kanske 10minuter sen sjunker den

under riktig belastning kan spänningen öka
men en normal fungerade bil laddar verklingen långt ifrån stumnt hela tiden

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MRapollo
21 februari 2009 · 400 Inlägg

jag missa det sorry smile  min mazda ladda 14.4volt men efter en stund så gick den ner till 13.8
och det är normalt det är lite skummt att det börjar ryka som sagt kanske är ett kabelbrott någon stans?

Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
21 februari 2009 · 510 Inlägg

förmodligen är det någon form av kortis bak i tändningslåset men undra om det har något samband med att batteriet ballar ur...

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Rand
21 februari 2009 · 1 024 Inlägg

kolla så att +  - sitter riktigt vid batteriet! själva kabelanslutningarna! kan även bli så när det är dålig jord!

Senast redigerat av Rand (21 februari 2009)

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
21 februari 2009 · 3 404 Inlägg

Ubbe83 skrev:
förmodligen är det någon form av kortis bak i tändningslåset men undra om det har något samband med att batteriet ballar ur...

Troligtvis ja, någonting som ligger och drar ut. Bara att riva bort hela instrumentbrädan och leta wink

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
21 februari 2009 · 510 Inlägg

Men det ryker bara ur tändlåset när batteriet är så pass slut att den inte orkar dra startmotorn

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Drönirettab
21 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Ubbe83 skrev:
Jag har testat med en multimeter på batteriet medans bilen är igång, med helljusen, fläckten och sterion på och då visar bateriet 13,20v och med ljusen och allt annat avstänkt så visar den 13,75v så den värkar ladda som den ska i alla fall.

13,2 V är alldeles för låg spänning, även fast du har helljus+fläkt+stereon igång. Men orsaken kan vara tex lågt tomgångsvarv, dåligt laddat batteri, att dessa strömförbrukare tillsammans drar mycket ström osv. 13,75 V när ljusen och andra saker är avstängda, det är också för låg spänning enligt min åsikt. Fast även det kan bero på dåligt laddat batteri.

Ladda upp batteriet fullt och mät laddspänningen vid 1500-2000 varv, ha endast halvljuset igång. Skriv sedan vilken spänning du får. smile

Ubbe83 skrev:
Vad kan de va som gör att bateriet inte har nå krut och varför ryker det ur tändningslåset???

Varför det bara ryker ur tändningslåset när batteriet är urladdat vet jag inte, men att batteriet laddas ur kan bero på exempelvis kortis i någon kabel (som andra har skrivit). Fast det finns en till orsak, det är att generatorn har trasig diodbrygga.

När diodbryggan är trasig så drar den tjuvström när bilen är avslagen, men generatorn kan ändå ge hyffsad laddspänning när motorn är igång. Lite lurigt alltså. Jag föreslår att när du har laddat upp batteriet så kollar du ifall någonting drar ström när bilen är avslagen, använd multimetern till den mätningen. smile

Kolla också vid generatorn så att ingen kabel har trasigt hölje eller så.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
22 februari 2009 · 1 940 Inlägg

Jag tycker det låter som att det är någon slags kortis. Kortisar urladdar även det batteriet.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Stefan Varberg Supraman
22 februari 2009 · 2 300 Inlägg

Har inte haft någon volvo än som laddar mer än max 14v och då har allt vart i topptrim.
mellan 13-13,5 har varit mer normalt.

Tjock vit rök e lika med kabelbrand ta reda på vilka grejer som e skadade och byt ut snarast.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Drönirettab
22 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Äldre regulatorer brukar inte ge mycket mer än 13,8-14 V laddspänning vad jag har märkt, det stämmer nog. Men det är ju ganska enkelt att byta till en som ger högre spänning, såna regulatorer finns. Ett modernt batteri ställer lite större krav på bra laddspänning än gamla batterier, det beror bla på att man använder andra legeringar i cellerna än förut.

Följden blir att de inte laddas lika effektivt eftersom de nya legeringarna gör att batteriet inte "gasar" på samma sätt som förut, dvs syran blir inte omrörd på ett effektivt sätt.

En Volvo 850 ska ha minst 14 V i laddspänning, så pass modern bil är det. Så anser jag iaf. smile

13-13,5 V laddspänning är helt fel, så låg spänning ska det aldrig vara. Såvida man inte belastar med generatorns maximala ström förstås.

Senast redigerat av Drönirettab (22 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang