Klimatanläggning SAAB 9-5 dålig värme

Mrgoeran
22 februari 2009 · 3 Inlägg

Hjälp...!

Min SAAB 9-5 1999 har en klimatanläggning som bara ger bra värme när cupétemperaturen ställs i läge "HI". Sänker jag temperaturen på vänster och höger sida till 27 C så blåser det rent kallt ur defrosterna till vindrutan. Samma gäller för alla andra tempinställningar.

Ett ljud från ett löst spjäll? Ungefär samtidigt som detta problem uppstod började ett konstigt ljud höras någonstans från "bakom mittkonsollen". Det låter som ett spjäll står poch slår lite i bland.

Över burken till cupéfiltret verkar det vara en "lös boll" med en gummitätning i nedkant. Den går att lyfta på, dessutom går det att trycka upp den så att den hänger kvar i gummitätningen, på samma sätt går det att trycka ner "bollen" så att den fastnar även i det nedre läget. Hur ska detta vara beskaffat?

De spjäll som syns på passagerarsidan då hanskfacket är demonterat verkar fungera, de reagerar på inställningar.

Har tittat i div handböcker typ Haynes, men inte hittat något vettigt.

Känner någon igen detta???

MVH
Göran

Funkiee Saab älskare!
22 februari 2009 · 4 597 Inlägg

tror dessa spjäll o skit på 9-5orna har strulat en del. Lär nog vara lättast o byta ut de, finns på skrotar eller blocket! Fast jag har ingen erfarenhet om den tongue så de är bara o vänta tills ngn som vet svarar tongue Lycka till!

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
klimpan
22 februari 2009 · 2 600 Inlägg

kollat fel koderna? tryck på auto och off samtidigt om du inte redan visste de.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Mrgoeran
27 februari 2009 · 3 Inlägg

Tack för bra förslag!

Jag har nu bytt motorn till friskluftspjället, axeln där hade gått av, passerat ändläget typ...samt kalibrerat systemet.

Har kalibretat genom att trycka "Auto-Off" samtidigt. men fortfarande kommer ingen värme i defrosterna vid vindrutan.

Innetemperaturgivaren vad är det fö nåt? Är det ett temperaturkänsligt motstånd eller en diod???

Värmen fungerar nu vid fötterna där det är separerade klimatzoner, men inte vid vindrutan... Vad göra?

MVH
Göran

Funkiee Saab älskare!
27 februari 2009 · 4 597 Inlägg

de bästa du kan göra är o fråga i forumet på stcs.nu där kan dom ju saab wink förresten, fick du något error vid kalibreringen??

tempgivaren har jag dock ingen aning om, tror att de är en diod, såg ut som de på saab 9000 sist jag kollade, men jag är inte säker.

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
kungen86a
28 februari 2009 · 30 Inlägg

brukar inte tempgivarn va ett ptc eller ntc motstånd?

Mrgoeran
1 mars 2009 · 3 Inlägg

Har demonterat innertemperaturgivaren i taket och mät uppden som om det vore ett motstånd, resultatet blev 0,001kOhm. Värdet ändrades inte med temperaturförändringar...

Jag testade även att polvända mätdonen, samma resultat, så det verkar inte vara en diod om jag nu tänker rätt...

Det verkar som den lilla mojängen är kortsluten...

Vet någon hur det ska vara med den lilla rackaren?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang