Fel lambda värde Volvo 745 -89

_Togga_
24 februari 2009 · 227 Inlägg

Tja.. Jag hare en volvo 745a 89:a som ja ha lite problem me lambdan:( Ja ha varit in på bes 2 ggr nu.. Första gången visste ja väl att de va hål i avgassystemet:rolleyes: men ja trodde inte de skulle gö så mycke.. Hade en annan bil som fick igenom även fast de va hål i systemet.. Men andra gången hade ja fixat alla hål i systemet så ja vart lite förvånad att den inte gick igenom.. Första gången fick ja 1.14 på lambdan och andra gången fick ja 1.10 o för att bli godkänd så måste man ha mindre än 1.04.. Förra ägarn påstår att den e trimmad.. Planad o portad o bytt kam till en så kallad måne 7 kam.. Vet ej va kammen e för nåroll Han påstår åxå att de e uppställt soppatryck... den gå ju bättre än vanligt men ja tänker om de e för lågt soppatryck??? Ha läst lite om man ha över 1 i lambda värde så går han lite för magert.. Kan de stämma?? Måste ja ställa upp soppa trycket?? Väldigt tacksam för alla svar ja kan få.. Börjar bli lite dyrt me besiktning varje månad:P

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
torpis Forummoderator
24 februari 2009 · 10 576 Inlägg

Jag fixar din rubrik denna gången, skriv en tydligare nästa gång!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
_Togga_
24 februari 2009 · 227 Inlägg

Ja tyck att ja inte kan va tydligare... Ja ha fel lambda värde.. Va e de som inte stämmer??? Ja ha för högt lambda värde så att bilen inte gå igenom bes.. Nån som kan komma me nå bra förslag??

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
Tottis_vbg
26 februari 2009 ·

ställ ner soppatrycket till bes bara. dom har ställt upp det för kör man med den kammen så brukar man ställa upp det. en riktig skitkam om du frågar mig för du har väl varvstoppet kvar? den kammen ska helst ha dubbla 45:or för å komma till sin rätt.... men ställ du ner trycket så ska den nog klara bes....

_Togga_
26 februari 2009 · 227 Inlägg

Tottis_vbg skrev:
ställ ner soppatrycket till bes bara. dom har ställt upp det för kör man med den kammen så brukar man ställa upp det. en riktig skitkam om du frågar mig för du har väl varvstoppet kvar? den kammen ska helst ha dubbla 45:or för å komma till sin rätt.... men ställ du ner trycket så ska den nog klara bes....

okej.. Ha inte en aning om va de e för kam:P ja de tro ja ja ha inte provat varva ur han helt äntongue vart ska varvstoppet va annars om man ha en grym kam?? Hur ställer man ner soppatrycket som??

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
Garfield
26 februari 2009 · 1 019 Inlägg

Tottis_vbg skrev:
ställ ner soppatrycket till bes bara. dom har ställt upp det för kör man med den kammen så brukar man ställa upp det. en riktig skitkam om du frågar mig för du har väl varvstoppet kvar? den kammen ska helst ha dubbla 45:or för å komma till sin rätt.... men ställ du ner trycket så ska den nog klara bes....

Hur tänker du? Bilen går ju redan nu magert, sänker du bränsletrycket så kommer den ju gå ännu magrare.

Addon
26 februari 2009 · 4 Inlägg

Tanka E85. det funkade på min brors Bmw och den hade med högt lambda pga trimning med cam mm...

Toyota MR2 Gti "Green Pearl" (1993)
Funkiee Saab älskare!
26 februari 2009 · 4 597 Inlägg

håller med, tanka 40/60 alltså 40% E85 o resten bensin, funkade perfekt för mig, o även för min fars arbetskompis som har en 740, dock så tankade han fullt med e85 tongue hehe, lycka till! smile

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Sharky
26 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Nu ställer jag bara kontrollfrågan till alla som rekommenderar E85 etc.

- Blandar ni inte ihop högt CO och högt lambda nu?

Hans motor går alltså snålt, inte fett.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Funkiee Saab älskare!
26 februari 2009 · 4 597 Inlägg

hehe, där har du rätt Sharky.. men om den går snålt, är de bara o ställa upp så den får mer soppa? eventuellt att soppafiltert är ihop kleggat lr ngt tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
_Togga_
26 februari 2009 · 227 Inlägg

Garfield skrev:

Tottis_vbg skrev:
ställ ner soppatrycket till bes bara. dom har ställt upp det för kör man med den kammen så brukar man ställa upp det. en riktig skitkam om du frågar mig för du har väl varvstoppet kvar? den kammen ska helst ha dubbla 45:or för å komma till sin rätt.... men ställ du ner trycket så ska den nog klara bes....

Hur tänker du? Bilen går ju redan nu magert, sänker du bränsletrycket så kommer den ju gå ännu magrare.

Ja hur ja tänk.. Ja försöker få ut hur ja ska få igenom bilen på bes... Men hur ställer ja upp soppatrycket som då?? ska vara så billigt som möjligt.. Kanske e en dum fråga men va händer me bilen om den gå för magert för länge?? hur mycke ska soppatrycket ligga på med min kam?? Allt som ha med bilen o gö ha den andra ägarn gjort...

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
Allx
26 februari 2009 · 321 Inlägg

Kolla om du har läckage vid insuget eller i nån luftslang efter LMM. Går magert då. Soppatrycket spelar inte så stor roll när du inte kör full gas. Styrsystemet kompenserar de vid normal last.

EViLution!
Sharky
26 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Det är jäkligt svårt att felsöka sånt här på distans då det rör sig om en modifierad bil där det är förre ägaren som har fipplat med motorn och du som nuvarande ägare inte har 100% klar bild av allt.

Börja i alla fall med att mäta soppatrycket så du verkligen vet om det är uppställd och i så fall till vad.

Egentligen skulle du behöva sätta upp bilen i en bromsbänk med fyrgasmärning och bredbandslambda så man vet hur den beter sig.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
_Togga_
26 februari 2009 · 227 Inlägg

Allx skrev:
Kolla om du har läckage vid insuget eller i nån luftslang efter LMM. Går magert då. Soppatrycket spelar inte så stor roll när du inte kör full gas. Styrsystemet kompenserar de vid normal last.

Kan de spela lite roll om slangen till vevhusventilationen har ett jack i sej?? Såg de nyss.. Kan de spela roll på lambda värdet?? Full gas menar du över 3000 varv eller full gas från början??

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
_Togga_
26 februari 2009 · 227 Inlägg

Sharky skrev:
Det är jäkligt svårt att felsöka sånt här på distans då det rör sig om en modifierad bil där det är förre ägaren som har fipplat med motorn och du som nuvarande ägare inte har 100% klar bild av allt.

Börja i alla fall med att mäta soppatrycket så du verkligen vet om det är uppställd och i så fall till vad.

Egentligen skulle du behöva sätta upp bilen i en bromsbänk med fyrgasmärning och bredbandslambda så man vet hur den beter sig.

/Göran

Ja de kan man ju säga.. Han berätta inte så särskillt mycke om va han hade gjort på den heller..
Hur kan man se om soppatrycket är uppställt som egentligen?? Vad är en fyrgasmärning?? Bredbandslambda kopplar man upp den på en dator??

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
mrbuggy Entreprenör
26 februari 2009 · 1 784 Inlägg

_Togga_ skrev:

Sharky skrev:
Det är jäkligt svårt att felsöka sånt här på distans då det rör sig om en modifierad bil där det är förre ägaren som har fipplat med motorn och du som nuvarande ägare inte har 100% klar bild av allt.

Börja i alla fall med att mäta soppatrycket så du verkligen vet om det är uppställd och i så fall till vad.

Egentligen skulle du behöva sätta upp bilen i en bromsbänk med fyrgasmärning och bredbandslambda så man vet hur den beter sig.

/Göran

Ja de kan man ju säga.. Han berätta inte så särskillt mycke om va han hade gjort på den heller..
Hur kan man se om soppatrycket är uppställt som egentligen?? Vad är en fyrgasmärning?? Bredbandslambda kopplar man upp den på en dator??

Börja med det du kan göra själv...Insugspackning...vakumslangar...soppatryck...Kommer bli knivigt de här eftersom Ingen vet vad som är gjort åt bilen förut...Du kommer förmodligen tillbringa Mycket värdefull tid här..Och bilen går fortfarande inte igenom bes.  Bästa och billigast i längden...Lämna den till nån som kan skruva...Mitt tips då.!

_Togga_
26 februari 2009 · 227 Inlägg

jo men ja känner inte nån som kan så mycke om bilar:( De e de som e lite knepigt för mej. Nu börjar de bli lite tajt in för besikningen.. Ja förstår hur du mena o hur du tänker.. Ja hade mer än gärna låtit nån som verkligen kan göra de.. Hur märker ja egentligen om bilen ens e trimmad?? Den ha fortfarande varvstopp på 6500 varv o den gå faktiskt fin på tomgång.. Ja ha mer börjat tro om den verkligen e trimmad. Kammen kan ja ju kolla på va e de för skillnad på orginal o den ja ha??

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
mrbuggy Entreprenör
26 februari 2009 · 1 784 Inlägg

_Togga_ skrev:
jo men ja känner inte nån som kan så mycke om bilar:( De e de som e lite knepigt för mej. Nu börjar de bli lite tajt in för besikningen.. Ja förstår hur du mena o hur du tänker.. Ja hade mer än gärna låtit nån som verkligen kan göra de.. Hur märker ja egentligen om bilen ens e trimmad?? Den ha fortfarande varvstopp på 6500 varv o den gå faktiskt fin på tomgång.. Ja ha mer börjat tro om den verkligen e trimmad. Kammen kan ja ju kolla på va e de för skillnad på orginal o den ja ha??

Håller fast vid mitt tidigare inlägg..det du kan göra...gör de först..kolla packningar...insug  vakum..Eftersom du inte är säker på vad som e gjort så blir de omöjligt för oss att sitta och gissa bara...Kan bli hur dyrt som helst..! Det beror ju också på hur mycket du kan skruva själv...Om du kan...Som du förstår kan vi sitta här och gissa huuur länge som helst..! Inget illa ment..bara fakta.!
Men soppatrycket är ju intressant...Kan du mäta de själv..?

Senast redigerat av mrbuggy (26 februari 2009)

_Togga_
26 februari 2009 · 227 Inlägg

Jo de förstår ja.. Ja ha inte grejjer till att mäta soppatrycket men kanske kan fixa fram dom grejjerna.. Skruva kan ja men de e ju de att ja vet inte riktigt va allt e o ska va till.. Ja ha bra minne så ja vet hur allt ska sitta om ja skulle plocka isär de.. Eftersom lambdavärdet ligger fel så måste han ha gjort nått me bilen?? Ja ska försöka mäta soppatrycket på bilen o se va de visar.. Va ska orginaltrycket ligga på?? Eftersom ja såg ida att vevhusventilationsslangen va lite sönder så kanske de ställer till de??

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
mrbuggy Entreprenör
26 februari 2009 · 1 784 Inlägg

Trycket original ska vara 2,5 kilo...men vad som behövs för den nu vet jag inte...Å förmodligen inte du heller...Vad gäller slangarna så kolla ALLA vakumslangar å insugspackningen...Vem vet..du kanske behöver andra spridare också...????

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang