Hur mycket är minimum laddning för generator?

exoop
25 februari 2009 · 469 Inlägg

hej batteriet i min bil blir aldrig fullladdat av generator och därför så startar den inte jämt, batteriet har 12volt men får aldrig upp amperen. Generatorn laddar bara 12,8volt och är en vanlig 65Amperare och jag undrar nu om 12,8 räcker till att ladda upp batteriet fullt, för om så är fallet så måste det ju vara nått annat fel? hmm (P.S batteriet tar laddning av batteriladdare och funkar kanon efter laddning men så fort bilen laddar så räcker det inte) tack på förhand, MvH Niklas

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
Janneutanb
25 februari 2009 · 7 271 Inlägg

12.8v med bilen igång?
Det är väldigt, väldigt dåligt.

Kolla så inga kablar mellan generatorn och batteriet är dåligt, även värt att kolla jordkabeln mellan motor/generator och chassi.

Annars kan det väl vara kolen i generatorn som är dåliga.
Räcker inte det så blir det väl att renovera eller byta ut generatorn.

Lyser laddningslampan när du har tändningen igång fast motorn avslagen?

Senast redigerat av Brains (25 februari 2009)

alexxe En gång till nu
25 februari 2009 · 760 Inlägg

generator remmen kanske behöver sig ett utbyte,då kan de ju ladda dåligt.

generatorn bryter sin laddning när den kommer över en viss volt. alltså om de kanske 12.8v den börjar ladda upp batteriet?

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Startmotorpunktse Följ strömmen..
25 februari 2009 · 233 Inlägg

Du bör minst ha 14V för att undvika sulfatering i ett batteri. När vi monterar ska spänningen minst vara 14.4V för att den ska vara godkänd.

exoop
26 februari 2009 · 469 Inlägg

var ute och pillade lite med generatorn igår och då såg jag att kolen var nästan slut, men sen när jag satte tillbaka den så kollade jag laddningen och då laddade den 13.5 så nu finns det lite kräm i batteriet när jag ska starta. Jag ska iaf byta ut laddrelär så den blir helt frisk och kry:P

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
Drönirettab
26 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Kolla samtidigt hur det ser ut inuti generatorn (på släpringarna) där kolen ligger emot, så att det inte är repigt eller mycket nötta metallytor. Ladda upp batteriet fullt innan du sätter dit den nya regulatorn, gör sedan provmätningar så att allting verkar fungera som det ska.

Du kan lika gärna passa på att mäta ifall det finns märkbara spänningsfall mellan generator och batteri när du belastar en del (tex fläkt, elbakruta, helljus osv), då vet du hur det står till med strömförsörjningen.

Om du gör en sån mätning så får du dock vara mycket försiktig så att du inte fastnar i drivremmarna med handen eller något klädesplagg.

exoop
27 februari 2009 · 469 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kolla samtidigt hur det ser ut inuti generatorn (på släpringarna) där kolen ligger emot, så att det inte är repigt eller mycket nötta metallytor. Ladda upp batteriet fullt innan du sätter dit den nya regulatorn, gör sedan provmätningar så att allting verkar fungera som det ska.

Du kan lika gärna passa på att mäta ifall det finns märkbara spänningsfall mellan generator och batteri när du belastar en del (tex fläkt, elbakruta, helljus osv), då vet du hur det står till med strömförsörjningen.

Om du gör en sån mätning så får du dock vara mycket försiktig så att du inte fastnar i drivremmarna med handen eller något klädesplagg.

jag var ute igår och mäte allt och tog loss generatorn igen, släpringarna är inte slitna alls så de e bra sen passade jag på att dra ut kolen lite så dom hade mer kontakt men ska i med den nya i dag. ingenting jag mätte gav resultatet att generatorn laddar mindre så det får jag väl anta som bra men vi får se hur det blir med nya kolen:P

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Om det är ärg på laddreläet i största allmänhet så kan det tjuva lite där också, har jag märkt.
Iaf på vanlig Bosch-generator om det är sån du har under huven. Nytt relä med kol borde göra
susen!

exoop
28 februari 2009 · 469 Inlägg

steifan skrev:
Om det är ärg på laddreläet i största allmänhet så kan det tjuva lite där också, har jag märkt.
Iaf på vanlig Bosch-generator om det är sån du har under huven. Nytt relä med kol borde göra
susen!

okej någe ärg var det inte men det är en bosch som du säger:P

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang