Hur skall generatorn kopplas? B230a

kimpyy
28 februari 2009 · 8 Inlägg

Hej,får ej rätt på sladdarna till generatorn efter motorbyte, någon som kan rita var jord osv. skall kopplas? Den sitter i en 240 -84
En bild på hur generatorn ser ut använd den som förklaring smile
http://img504.imageshack.us/img504/3182/dsc00042a.th.jpg

Melin Trafikledare
28 februari 2009 · 563 Inlägg

Jorden ska sitta i höljet på generatorn, ex där den blåa kabelskon sitter.
Plus till batteriet ska sitta på den större skruven på baksidan där den svarta kabeln med gul kabelsko sitter.
Sladden från laddningslampan som ger startström till generatorn ska sitta där det sitter en vit kabel med röd kabelsko sitter..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Drönirettab
28 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Mitt råd är också att byta ut både kabeln från B+ (där svarta kabeln med gul hylsa sitter) och jordkabel till grövre kablar, se även till så att kontaktytan på generatorhöljet är bra rengjord. Minst 6 mm2 kabel på höljet och 10 mm2 på B+ (6 mm2 är original) för att få så liten spänningsförlust som möjligt i laddspänningen.

Det blå höljet på jordkabelskon tyder på att det har suttit högst 2,5 mm2 kabel, det är för klent enligt mig. Detta är orsaken till att jag rekommenderar byte till grövre generatorjordkabel.

Den där jordkabeln brukar sitta i ena generatorfästet på motorblocket, om du skruvar fast jordkabeln där igen så rengör ordentligt från olja+smuts. Jag har själv haft en del spänningsfall just med generatorjorden på min 240-86 och då rengjorde jag där samtidigt som jag satte en extra jord till karossen. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang