Start knapp istället för vanlig nyckel

extremturbo
2 mars 2009 · 101 Inlägg

tjenare, jag undrar hur man kopplar ihop start knappen istället för att ha vanliga start nycken

Seat Cupra "Olga" (2014)
schnauz
2 mars 2009 · 1 758 Inlägg

Först och främst måste du veta vilka kablar du ska koppla ihop. Antingen mäter du upp kablarna till tändningslåset eller så skaffar du fram ett elschema.
Jag skulle använda en trepolig brytare för av-, radio- och tändläge med ett dubbelrelä för radio- och tändläget och sedan koppla startfunktionen via ytterligare ett relä som du styr med knappen du vill starta med.
Då använder du brytaren för att välja det som motsvarar läge 0, 1 och 2 (av, radio, tändning) på tändningslåset. För att starta sätter du då brytaren i tändläge och trycker in knappen.

EDIT: Förutsätter förstås att du inte har massa hokus-pokus som t.ex. nyckelstyrd startspärr... Tänk också på att du antagligen får fimpa rattlåset, eller bygga om det!

Senast redigerat av schnauz (2 mars 2009)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
2 mars 2009 · 2 252 Inlägg

schnauz skrev:
Först och främst måste du veta vilka kablar du ska koppla ihop. Antingen mäter du upp kablarna till tändningslåset eller så skaffar du fram ett elschema.
Jag skulle använda en trepolig brytare för av-, radio- och tändläge med ett dubbelrelä för radio- och tändläget och sedan koppla startfunktionen via ytterligare ett relä som du styr med knappen du vill starta med.
Då använder du brytaren för att välja det som motsvarar läge 0, 1 och 2 (av, radio, tändning) på tändningslåset. För att starta sätter du då brytaren i tändläge och trycker in knappen.

EDIT: Förutsätter förstås att du inte har massa hokus-pokus som t.ex. nyckelstyrd startspärr... Tänk också på att du antagligen får fimpa rattlåset, eller bygga om det!

eller så köper han bara en knapp, o tar själva startläget o drar den till knappen, så han får vrida på tändningen med nyckeln o starta med knappen....

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
mrbuggy Entreprenör
2 mars 2009 · 1 784 Inlägg

The_Mechanic skrev:

schnauz skrev:
Först och främst måste du veta vilka kablar du ska koppla ihop. Antingen mäter du upp kablarna till tändningslåset eller så skaffar du fram ett elschema.
Jag skulle använda en trepolig brytare för av-, radio- och tändläge med ett dubbelrelä för radio- och tändläget och sedan koppla startfunktionen via ytterligare ett relä som du styr med knappen du vill starta med.
Då använder du brytaren för att välja det som motsvarar läge 0, 1 och 2 (av, radio, tändning) på tändningslåset. För att starta sätter du då brytaren i tändläge och trycker in knappen.

EDIT: Förutsätter förstås att du inte har massa hokus-pokus som t.ex. nyckelstyrd startspärr... Tänk också på att du antagligen får fimpa rattlåset, eller bygga om det!

eller så köper han bara en knapp, o tar själva startläget o drar den till knappen, så han får vrida på tändningen med nyckeln o starta med knappen....

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/stn_568572_0zehff.jpg
Precis..varför krångla till de i onödan..

schnauz
2 mars 2009 · 1 758 Inlägg

The_Mechanic skrev:
eller så köper han bara en knapp, o tar själva startläget o drar den till knappen, så han får vrida på tändningen med nyckeln o starta med knappen....

mrbuggy skrev:
Precis..varför krångla till de i onödan..

Tolkade det som att han ville fimpa tändningslåset helt.
Men självklart kan man ju göra så också.

Lindberg88
2 mars 2009 · 1 418 Inlägg

en strömbrytare för tändning å en återfjädrande knapp för starten hade jag på benzen iaf efter tändningslåset fucka ur

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
extremturbo
2 mars 2009 · 101 Inlägg

tack för svaren, tror jag kör så som The_Mechanic sa.

Seat Cupra "Olga" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang