3132
Sök

Problem med laddningen, behöver hjälp (Golf Mk2)

660 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Det är så att jag har börjat förbereda bilen för dom steg som ska sitta i skuffen och med förberedelser menar jag kabeldragning och sånt..

Idag fixa jag nya fina 21 mm2 kablar från generatorn direkt till pluspolen på batterier, jag bara böt ut orginalkablaget mot grövre! Lika så jorda jag om batteriet i växellådan med en 21 mm2 kabel.

EDIT: Den är självklart fortfarande jordad i chassit också!

Till min förvåning så ladda bilen endast 13,6V(!), vad den ladda innan bytet har jag ingen aning om då jag inte orka mäta då, vart ska jag börja felsöka? Kolen? laddningsregulatorn? laddningsreläet?

Jag är väldigt ny på detta så jag har ingen aning om vad som kan vara fel..

//Soderqvist
Senast redigerat av Soderqvist (4 mars 2009)

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

16 197 Inlägg
4 mars 2009
#2
byt laddregulator.. kolen sitter ju i den så, kostar inte allt för mycke å de brukar va problemet när bilarna har några år på nacken.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

660 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
byt laddregulator.. kolen sitter ju i den så, kostar inte allt för mycke å de brukar va problemet när bilarna har några år på nacken.

Ok tack för svaret.

Ska försöka byta regulatorn imorn om jag får tag på en med så kort varsel

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

21 761 Inlägg
4 mars 2009
#4
Du bör också mäta på själva generatorn vilken spänning det är där, så att du inte har förluster mellan generator-batteri. Några andra saker är vilket varvtal det var på motorn, vilka strömförbrukare som var igång och hur pass laddat batteriet var vid mätningen. smile

660 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Du bör också mäta på själva generatorn vilken spänning det är där, så att du inte har förluster mellan generator-batteri. Några andra saker är vilket varvtal det var på motorn, vilka strömförbrukare som var igång och hur pass laddat batteriet var vid mätningen. smile

Självklart var motorn igång, strömförbrukarna som var igång var glödarna i framlamporna på typ 2w/st sen baklamporna på några watt, 5 om jag minns rätt, Batteriet var väll så gott som uppladdat har 12,74V när motorn är avstängt.

Spänningen över generatorn var 0,02V högre än över batteriets poler. Självklart mätte jag vid olika varv men efter ca 2 000 - 2 500 varv så ändrades inte laddspänningen utan den höll sig stabilt på 13,60V och sjönk till runt 13,53V på tomgång (Dock lite låg tomgång när motorn är kall (ca 600 varv)

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Följ strömmen..
233 Inlägg
5 mars 2009
#6
Brukar något av dessa tre fel när du har så låg spänning.

1. Dåligt batteri.
2. Laddningsregulatorn.
3. Stator och/eller diod fel i generatorn.


Sök