Dumpar en dumpventil på tomgång?

Germax
27 februari 2005 · 12 086 Inlägg

Jag vill ha dte här utklarat!
Jag vill ha alla förklaringar och argument som säger att en dumpventil INTE dumpar när man gasar på tomgång. Man hör det överallt men jag ser ingen logik i det.

Så om någon menar att den INTE dumpar på tomgång så skriv gärna!

Markus_C Kart & Mätningstekniker
27 februari 2005 · 701 Inlägg

ÄR ingen bil expert men, Om en bil står på tomgång så laddar inte turbon och där av inget tryck som kan utjämnas igenom dumpen. Men om du gasar och sen släpper gasen så hör du dumpen förutsatt att turbon har hunnit börja ladda. Låter på dig som att det är samma sak att stå still med bilen och gasa som att bilen står på tumgång? Klar att den inte ” dumpar på tomgång” på tomgång laddar inte turbon och där av inget dumpande.

Germax
27 februari 2005 · 12 086 Inlägg

Ok.. för att förtydliga menar jag förståss att man gasar upp motorn.Poängen är att Vissa påstår helt vilt att den endast dumpar när man växlar.

Senast redigerat av Fkoff (27 februari 2005)

_zigge_
28 februari 2005 · 313 Inlägg

Fkoff skrev:
Ok.. för att förtydliga menar jag förståss att man gasar upp motorn.Poängen är att Vissa påstår helt vilt att den endast dumpar när man växlar.

Den dumpar när man gasar upp den i nautralläge.. sålänge du gasar upp den så länge så turbon hinner ladda till...

Att turbon bara dumpar när man växlar är ju ungefär lika dumt att säga som att en bil bara drar bensin när den är avstängd... haha smile

Dodge Charger "Only REAL Power" (1966)
Sharky
28 februari 2005 · 10 287 Inlägg

Hej Fkoff,

Det finns olika varianter av "dump-valves". Att ge kategoriska svar som du har fått är vilseledande. För att jag skall slippa skriva en lång utredning själv så är det enklare att ge dig t ex dessa länkar:

http://www.misab.se/popoff.htm
http://forum.turboperformanceclub.com/v … hp?t=26329

Mvh
Göran
Moderator TPC

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
28 februari 2005 · 12 086 Inlägg

Ja.. alla verkar tro jag är dum i huvet!
Vi skiter i det här, jag är klar på min sak!

Det ända jag ville ha va argument från de som påstår att dumpventiler ändast dumpar när man växlar, alltså när man kör.
Mitt fåstående och vetande menar att det är fel, en dumpventil dumpar i alla lägen, att det som avgör är om dte finns ett övertryck att släppa ut och ett undertryck som styr ventilen.

Jag antar att de som påstår det jag tidigare nämt inte vågar uttala sig.
Dessutom, vadå  "dump-valves" vi bor i Sverige, här pratar vi svenska alltså dumpventil, men vill man va lite flashig i termer så funkar BOV (Blow of valve) bättre..

raggan
20 mars 2005 · 30 Inlägg

dumpen e ju öppen hela tiden när det finns vaakum i insuget alltså när gasspjället stängs. finns det inget laddtryck att släppa ut e de klart som fan de inte låter nått.

Germax
21 mars 2005 · 12 086 Inlägg

För dte första så är dte inte vakum i insuget, det är ett undertryck. Och dumpen är inte öppen hela tiden vid undertryck, den är öppen då undertrycket är lågt nog att pressa upp ventilen i dumpen.

Du kan inget så va inte så katig.

Redbull Moderator+
21 mars 2005 · 1 081 Inlägg

Flyttar till teknik

Vem jag?
NIzmO Ollikkala Racing
21 mars 2005 · 1 724 Inlägg

Kort och gott svar på frågan: ja en dump kan pysa när man varvar i friläge.

- Time Attack -
Deltamannen
21 mars 2005 · 12 Inlägg

Jag ställde in fjädertrycket med huven öppen på infarten. Står man me huvet över o släpper gasvajern så blåser nästan kepan av. Svar nog? wink

Senast redigerat av Deltamannen (21 mars 2005)

fr3drik
21 mars 2005 · 342 Inlägg

NIzmO skrev:
Kort och gott svar på frågan: ja en dump kan pysa när man varvar i friläge.

Inte jag.. min turbo är för stor...! smile
Kanske om man drar in på varvstoppet ett tag men det känner ja inte för bara för att få till ett ynkligt pys.

Senast redigerat av fr3drik (21 mars 2005)

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Germax
21 mars 2005 · 12 086 Inlägg

Är din turbo för stor?
Om du gasar upp den sakta till högt varv.. då borde du få upp ett stadigt tryck.

fr3drik
21 mars 2005 · 342 Inlägg

Fkoff skrev:
Är din turbo för stor?
Om du gasar upp den sakta till högt varv.. då borde du få upp ett stadigt tryck.

Sakta? Håller jag den på konstant 6000 varv får jag inget övertryck direkt. Motorn måste ju ha motstånd för att man ska få snurr på turbon.
Ligger jag och åker landsväg.. näe, inget övertryck... åker jag motorväg... näe, inget övertryck då heller... förutom om man sänker foten en bit. smile

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Dobbermannen V8-pullver!
22 mars 2005 · 60 Inlägg

Öjöj, snacka om att göra en änkel fråga jäkligt krånglig...

Live hard, Die young.
volvo740evo TurboOwner
23 mars 2005 · 10 Inlägg

asså en dumpventil dumpar när man släpper gasen om du byggt upp tillräckligt med laddtryck! oavsätt om du växlar eller inte !!!  det som händer är ju att nätr du släpper gasden så stänger gasspjället och då bildas ett vacum som med hjälp av de extra tryck i laddtrycksrören öppnar ventilen !!!!!

Alive
23 mars 2005 · 22 Inlägg

min dumpar iaf både på tomgång (allså när man står still o gasar) och när man kör.

Senast redigerat av Alive (23 mars 2005)

Live Today
Saikon_
24 mars 2005 · 47 Inlägg

Tror det verkar som vi borde utreda vad tomgång är först och främst. "gasa på tomgång"..
Bilen är ju inte längre på tomgång om du rör gasen?
Svaret är; Ja en dump kan dumpa när man gasar upp bilen i friläge. Det måste ju dock ha byggts upp ett tryck som den släpper ut. Beror på vad det är för typ av dump om det hörs eller ej också.

/saikon

Bmw Alpina B3 3.3
_Jakk_
12 april 2005 · 15 Inlägg

fr3drik skrev:

Fkoff skrev:
Är din turbo för stor?
Om du gasar upp den sakta till högt varv.. då borde du få upp ett stadigt tryck.

Sakta? Håller jag den på konstant 6000 varv får jag inget övertryck direkt. Motorn måste ju ha motstånd för att man ska få snurr på turbon.
Ligger jag och åker landsväg.. näe, inget övertryck... åker jag motorväg... näe, inget övertryck då heller... förutom om man sänker foten en bit. smile

en liten fråga då bara
hur stor e din turbo igentligen å vid vilket varvtal börjar den snurra?
och motorn behöver inget motstånd för att driva turbon eftersom den snurrar av avgasflödet men de hjälper ju givetvis om de e motstånd eftersom den drar mer bränsle och då mera avgaser =P om din turbo inte laddar vid 6tusen varv så bör du nog byta till en mindre turbo om din bil inte kan varva 11-12tusen då såklart??? men de kanske den gör vad vet jag?

fr3drik
12 april 2005 · 342 Inlägg

_Jakk_ skrev:
en liten fråga då bara
hur stor e din turbo igentligen å vid vilket varvtal börjar den snurra?
och motorn behöver inget motstånd för att driva turbon eftersom den snurrar av avgasflödet men de hjälper ju givetvis om de e motstånd eftersom den drar mer bränsle och då mera avgaser =P om din turbo inte laddar vid 6tusen varv så bör du nog byta till en mindre turbo om din bil inte kan varva 11-12tusen då såklart??? men de kanske den gör vad vet jag?

Den är lagom stor.
Har fullt ladd vid 3500 rpm.
Hinner inte bygga tryck bara genom att torrvarva så där.
Kan du mer än mig om min bil? Jag tvivlar.
Står bara man still och håller motorn på ett konstant varvtal får man inget ladd. Inte jag iaf.

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang