Rätt eller fel av Chrysler - Dodge Viper läggs ner

Seth
11 mars 2009 · 3 354 Inlägg

DaViper skrev:

Mortalis skrev:
Viper har ju inte funnits på flera år wink Klantarslena förlorade ju rättigheterna till namnet

Dodge förlorade namnet i Europa.
I USA har bilen ALLTID hetat Viper....

vad har den kallats i europa?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
camaro67 Meister
11 mars 2009 · 6 763 Inlägg

DusanMandick skrev:

camaro67 skrev:

DusanMandick skrev:

nej, de har ja inte påstått heller, men har ju sett top gear o fifht gears recensioner och läst om bilen, visst den har vrid o så, men ska man punga ut nåra 100 tusen så finns de långt mkt bättre bilar än en viper. men den ser bra ut !

en corvette e snabbare runt en bana än en fiesta ja, men tar du en rwd europeisk bil o en rwd amerikansk bil o kör på bana så vinner den europeiska

En lite fråga bara. Är du dum i huvet? Corvette c6 z06 piskar europeiska bilar som kostar det dubbla på ringen. Sen är inte Vipern kass men den är inte riktigt lika bra som Chevan tongue

vi har alla olika uppfattning, tror ju jeremy clarksson o tiff nedell vet va dom pratar om mer än nån annan på de här forumet tongue o  ja citerar i stort sett de dom sa när dom körde bilen, men de va äldre modeller

Annars skiter man i vad de säger och tittar på lite tider/priser och får fram ren fakta

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
DusanMandick Random Hero
11 mars 2009 · 4 047 Inlägg

camaro67 skrev:

DusanMandick skrev:

camaro67 skrev:

En lite fråga bara. Är du dum i huvet? Corvette c6 z06 piskar europeiska bilar som kostar det dubbla på ringen. Sen är inte Vipern kass men den är inte riktigt lika bra som Chevan tongue

vi har alla olika uppfattning, tror ju jeremy clarksson o tiff nedell vet va dom pratar om mer än nån annan på de här forumet tongue o  ja citerar i stort sett de dom sa när dom körde bilen, men de va äldre modeller

Annars skiter man i vad de säger och tittar på lite tider/priser och får fram ren fakta

sant, de har inte ja gjort, men som vanligt på gorg bryter helvetet loss för minsta tongue är de nån som har lite fakta som stämmer som mitt tydligen inte gjorde ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
TRYIT Teddan
11 mars 2009 · 2 495 Inlägg

DusanMandick skrev:

camaro67 skrev:

DusanMandick skrev:

nej, de har ja inte påstått heller, men har ju sett top gear o fifht gears recensioner och läst om bilen, visst den har vrid o så, men ska man punga ut nåra 100 tusen så finns de långt mkt bättre bilar än en viper. men den ser bra ut !

en corvette e snabbare runt en bana än en fiesta ja, men tar du en rwd europeisk bil o en rwd amerikansk bil o kör på bana så vinner den europeiska

En lite fråga bara. Är du dum i huvet? Corvette c6 z06 piskar europeiska bilar som kostar det dubbla på ringen. Sen är inte Vipern kass men den är inte riktigt lika bra som Chevan tongue

vi har alla olika uppfattning, tror ju jeremy clarksson o tiff nedell vet va dom pratar om mer än nån annan på de här forumet tongue o  ja citerar i stort sett de dom sa när dom körde bilen, men de va äldre modeller

då tror jag du skall titta på testerna som "the stig "har gjort ....

även om jeremy clarksson skrattar åt bladfjädrar så kan man inte bortse från att en vanlig jävla corvette c6 smiskar en porsche gt3 , m3 csl osv osv  när det svänger.

när bilsports testförare testade den bladfjäder försedda och värdelösa corvette c6 när den kom -05 så satte dom den bästa tiden för en original bil i superstage..... men det räknas nog inte för det var itne tiff eller jeremy som gjorde det.

fan en del borde ge upp

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
camaro67 Meister
11 mars 2009 · 6 763 Inlägg

DusanMandick skrev:

camaro67 skrev:

DusanMandick skrev:
vi har alla olika uppfattning, tror ju jeremy clarksson o tiff nedell vet va dom pratar om mer än nån annan på de här forumet tongue o  ja citerar i stort sett de dom sa när dom körde bilen, men de va äldre modeller

Annars skiter man i vad de säger och tittar på lite tider/priser och får fram ren fakta

sant, de har inte ja gjort, men som vanligt på gorg bryter helvetet loss för minsta tongue är de nån som har lite fakta som stämmer som mitt tydligen inte gjorde ?

Jag orkar inte leta reda på priser men här har du en bra lista
http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschlei … _lap_times

Sen snackar alltid engelsmänn skit om amerikanska bilar

Senast redigerat av camaro67 (11 mars 2009)

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Moparboy440
11 mars 2009 · 4 682 Inlägg

DusanMandick skrev:

camaro67 skrev:

DusanMandick skrev:
nej, de har ja inte påstått heller, men har ju sett top gear o fifht gears recensioner och läst om bilen, visst den har vrid o så, men ska man punga ut nåra 100 tusen så finns de långt mkt bättre bilar än en viper. men den ser bra ut !

en corvette e snabbare runt en bana än en fiesta ja, men tar du en rwd europeisk bil o en rwd amerikansk bil o kör på bana så vinner den europeiska

En lite fråga bara. Är du dum i huvet? Corvette c6 z06 piskar europeiska bilar som kostar det dubbla på ringen. Sen är inte Vipern kass men den är inte riktigt lika bra som Chevan tongue

vi har alla olika uppfattning, tror ju jeremy clarksson o tiff nedell vet va dom pratar om mer än nån annan på de här forumet tongue o  ja citerar i stort sett de dom sa när dom körde bilen, men de va äldre modeller

allt som de säger på tv e inte sant roll..

Robban30
11 mars 2009 · 144 Inlägg

Tråkigt för miljön, Chrysler har ju varit tongivande inom miljöarbetet....

Robban

Robert
KingWS6 TACS Medlem
11 mars 2009 · 457 Inlägg

DaViper skrev:

DusanMandick skrev:
handlingen o greppet i bilen e ju totalt värdelöst, precis som alla amerikanska bilar tongue

så att sälja konceptet o låta nån som är intresserad av o få bilen o gå lika  bra i kurvor som på rak sträcka skulle vara bra !

"Handlingen"?
Antar att du menar köregenskaperna....
Greppet på en Viper är över 1 g i kurvorna, det är få serietillverkade bilar som klarar av det och om du du på något sätt missat det så är en gatreggad SRT10 ACR snabbast runt Ringen för tillfället.

Näst snabbast är en Corvette ZR1, båda är amerikanska bilar....

Att Viper ska läggas ner alt. läggas ner är sorgligt men i dessa dagar måste alla spara och skära.
Och även om någon köper och fortsätter så kommer det inte bli samma sak.
Dom kommer säkert stoppa in mugghållare, navigation och annat crap som inte på något sätt får bilen att gå snabbare.

Nä, R.I.P Dodge Viper, min står i garaget och kommer ALDRIG säljas!

Martin Czernik
Vice President
Viper Club Nordic

Jag ämnar hålla med DaViper.
Bättre låta Viper gå i graven hellre än att sälja. Det blir troligen inte samma bil efter.
Men jag välkomnar någon annan ny amerikan att ta efter i riktig muskelbilsmanér. Vad sägs om Dodge Anaconda? tongue

FL3JM Inga konstigheter
11 mars 2009 · 2 064 Inlägg

Tror knappast man lägger ner Viper, antingen fortsätter dom eller så säljer dom av den.


DusanMandick skrev:
handlingen o greppet i bilen e ju totalt värdelöst, precis som alla amerikanska bilar tongue

så att sälja konceptet o låta nån som är intresserad av o få bilen o gå lika  bra i kurvor som på rak sträcka skulle vara bra !

Dummaste jag hört på länge. Vipern och Corvetten har ju piskat bajset ur alla bilar på ringen, hur förklarar du det?




http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Corvette_C6R_Road_America_3.jpg
Dessutom är Corvette det mest framgånsrika stallet vilken klass dom än väljer (dom vann 7 gånger i rad på American Le Mans Series vilket gjorde att nästan alla andra stall bytte klass, då bytte dom också och piskade arslet i den klassen också). Dom vann 24 Hours of Le Mans 5 gånger i sin klass.
Bla bla bla bla...

Säger man att alla amerikanska bilar är kassa så fort det svänger så är man garanterat gravt förståndshandikappad.

Masterworks
11 mars 2009 ·

Min corvette och "viper" har värdelös väghållning, så fort jag trycker gasen
i botten så bara spinner och sladdar dom! hehehe...  lol

obbaan
11 mars 2009 · 10 Inlägg

Chrysler har ju dammat av gammla challenger och gett sig in i racet om att åter uppliva de gammla klassikerna! enligt min mening mkt vackrare bil än viper...

V8
obbaan
11 mars 2009 · 10 Inlägg

om de lägger ner viper, så kan man vara lugn! för om några år kmr den tillbaka! GM lade väll ner camaron ett tag!? om jag inte misstar mig... sen poppa den upp igen snyggare än på många många år!!

V8
KingWS6 TACS Medlem
12 mars 2009 · 457 Inlägg

camaro67 skrev:

Aerodynamik skrev:

r-ted skrev:

har du kört/åkt viper ???

du vet att flera amerikanska sportbilar är snabbare på bana än många europeiska sportbilar.

Haha, vad menar du "flera"? Den enda jag kan komma på är Corvette, för hur bra väghållning är det i Mustang, Camaro, Trans Am osv?

De är inte sportbilar. De är Phonycars big_smile Och jag tvekar inte en sekund på att de är bra väghållning i en sån. Men de är fortfarande så att man kan inte jämföra en Ferrari för 2,5 mille och en Camaro för 400k. Vad får du för europeiskt som spöar en Camaro för 400k ?

Och vilken ny amerikansk muskelbil får du för 400k? Camaro V8 ligger väl mot 600k nästan och i den prisklassen kan man hitta BMW M3 från -08. Men denna diskussion är väl lite OT!? smile

Vipern har nästan inga hjälpmedel bakom ratten och är därför svårare att hantera för en Svensson. Men för de som kan hantera den brutala styrkan, fri från elektronik som försöker tämja bilen är nog körupplevelsen total!

KingWS6 TACS Medlem
12 mars 2009 · 457 Inlägg

obbaan skrev:
om de lägger ner viper, så kan man vara lugn! för om några år kmr den tillbaka! GM lade väll ner camaron ett tag!? om jag inte misstar mig... sen poppa den upp igen snyggare än på många många år!!

Chansen finns men är nog inte så stor, närmast obefintlig om de går igenom med försäljning av märket.

T.ex. Firebird kommer ju inte komma tillbaka ... nånsin! Så Camaro var väl bara ett lyckorus  från någon som resulterade i att testa marknaden för lite muskelbilar.
Om man ser till skälen som Chrysler påvisar för att lägga ner deras "perfomance cars" så är det inte troligt att Viper kommer ha en fortsatt utveckling under deras tak. Tyvärr!

obbaan
12 mars 2009 · 10 Inlägg

om chrysler och de andra amerikanska märkena la ner lite på att utveckla bilarna, då tänker jag på tex motorernas bräsnle åtgång! den är ju den samma som för 50 år sen! i stort sett tyvärr! de är lite tråkigt att de inte har hängt med! vi kan ju kolla tillbaka i historien så ser vi ju att efter muskelbils kriget dog ut så har de inte hänt särskilt mkt med amerikanrnas sätt att bygga bilar till slutet av 90 talet!
tycker de är jävligt synd!
har en polare som hade en caprice av 1990 års modell! såg ut som min gammle dart i stort sett under huven! 
man vill ju rusa in på ett styrelse möte där i detroit å fråga hur de kan va så jävla en ögda!!!!!

V8
camaro67 Meister
12 mars 2009 · 6 763 Inlägg

KingWS6 skrev:

camaro67 skrev:

Aerodynamik skrev:

Haha, vad menar du "flera"? Den enda jag kan komma på är Corvette, för hur bra väghållning är det i Mustang, Camaro, Trans Am osv?

De är inte sportbilar. De är Phonycars big_smile Och jag tvekar inte en sekund på att de är bra väghållning i en sån. Men de är fortfarande så att man kan inte jämföra en Ferrari för 2,5 mille och en Camaro för 400k. Vad får du för europeiskt som spöar en Camaro för 400k ?

Och vilken ny amerikansk muskelbil får du för 400k? Camaro V8 ligger väl mot 600k nästan och i den prisklassen kan man hitta BMW M3 från -08. Men denna diskussion är väl lite OT!? smile

Vipern har nästan inga hjälpmedel bakom ratten och är därför svårare att hantera för en Svensson. Men för de som kan hantera den brutala styrkan, fri från elektronik som försöker tämja bilen är nog körupplevelsen total!

Det finns inga färdiga priser än. Men några 600k lär man inte behöva betala med tanke på att en Corvette går på straxt över 400k i standard utförande

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
expect1991
12 mars 2009 · 1 814 Inlägg

Om de är tvugna att göra detta för att rädda Crysler är det helt och hållet förståeligt, även om det kan kännas tugnt för en viper älskare tongue

TRYIT Teddan
12 mars 2009 · 2 495 Inlägg

camaro67 skrev:

KingWS6 skrev:

camaro67 skrev:

De är inte sportbilar. De är Phonycars big_smile Och jag tvekar inte en sekund på att de är bra väghållning i en sån. Men de är fortfarande så att man kan inte jämföra en Ferrari för 2,5 mille och en Camaro för 400k. Vad får du för europeiskt som spöar en Camaro för 400k ?

Och vilken ny amerikansk muskelbil får du för 400k? Camaro V8 ligger väl mot 600k nästan och i den prisklassen kan man hitta BMW M3 från -08. Men denna diskussion är väl lite OT!? smile

Vipern har nästan inga hjälpmedel bakom ratten och är därför svårare att hantera för en Svensson. Men för de som kan hantera den brutala styrkan, fri från elektronik som försöker tämja bilen är nog körupplevelsen total!

Det finns inga färdiga priser än. Men några 600k lär man inte behöva betala med tanke på att en Corvette går på straxt över 400k i standard utförande

corvette för 400k ny?? det funkar bara i usa, häri landet är det dyrare med nya corvetter

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
camaro67 Meister
13 mars 2009 · 6 763 Inlägg

r-ted skrev:

camaro67 skrev:

KingWS6 skrev:

Och vilken ny amerikansk muskelbil får du för 400k? Camaro V8 ligger väl mot 600k nästan och i den prisklassen kan man hitta BMW M3 från -08. Men denna diskussion är väl lite OT!? smile

Vipern har nästan inga hjälpmedel bakom ratten och är därför svårare att hantera för en Svensson. Men för de som kan hantera den brutala styrkan, fri från elektronik som försöker tämja bilen är nog körupplevelsen total!

Det finns inga färdiga priser än. Men några 600k lär man inte behöva betala med tanke på att en Corvette går på straxt över 400k i standard utförande

corvette för 400k ny?? det funkar bara i usa, häri landet är det dyrare med nya corvetter

De är vad jag såg på blocket men de kan ju ha varit ett rikt pris och det är ju ett tag sen och med en dollar som har stigit saftigt nu sista månaderna så är de säkert dyrare

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
TRYIT Teddan
13 mars 2009 · 2 495 Inlägg

camaro67 skrev:

r-ted skrev:

camaro67 skrev:

Det finns inga färdiga priser än. Men några 600k lär man inte behöva betala med tanke på att en Corvette går på straxt över 400k i standard utförande

corvette för 400k ny?? det funkar bara i usa, häri landet är det dyrare med nya corvetter

De är vad jag såg på blocket men de kan ju ha varit ett rikt pris och det är ju ett tag sen och med en dollar som har stigit saftigt nu sista månaderna så är de säkert dyrare

En ny c6 kostar från 510 000kr i sverige nu. tidigare så låg dom runt 600 000kr.
är hedins lagerbilar som reas ut ganska friskt .

Hedins bil har ju mega rea på sina blar , bla Hummer H3 nya för 249 900 big_smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang