Rätt eller fel av Chrysler - Dodge Viper läggs ner

Chakotay
13 mars 2009 · 14 Inlägg

DusanMandick skrev:
handlingen o greppet i bilen e ju totalt värdelöst, precis som alla amerikanska bilar tongue

så att sälja konceptet o låta nån som är intresserad av o få bilen o gå lika  bra i kurvor som på rak sträcka skulle vara bra !

sant, de har inte ja gjort, men som vanligt på gorg bryter helvetet loss för minsta tongue är de nån som har lite fakta som stämmer som mitt tydligen inte gjorde ?

Tja, kan man kläcka ur sig nått så korkat så vet man inte mycket lol

Saxat ifrån Wikipedia om Tom Coronel:

Nurburgring Record

On August 18th 2008, Tom set the fastest time for a production car around the famous Nurburgring racetrack in Germany. His time of 7:22.1 was achieved in a 2009 Dodge Viper ACR, beating times set by the likes of Ferrari, Pagani, GM, and Porsche.

Buick Roadmaster "Estate Wagon" (1994)
ExigeS
13 mars 2009 · 136 Inlägg

Synd om Vipern försvinner.. Första Viper GTS är en gammal drömbil för mig.. vulgosnygg och brutal.
En modern klassiker med helsköna linjer och enorm motor.

KingWS6 TACS Medlem
13 mars 2009 · 457 Inlägg

Fiero skrev:
Synd om Vipern försvinner.. Första Viper GTS är en gammal drömbil för mig.. vulgosnygg och brutal.
En modern klassiker med helsköna linjer och enorm motor.

Gråter med dig!
Men vad är värst; Byta ägare eller dö?

Ghost_Face
14 mars 2009 · 517 Inlägg

Vad jag har förstått så finns det inga som helst planer på att lägga ner Chrysler/dodge SRT-programmet och senast jag kollat så heter vipern numera SRT-10...

Men det är ju oroliga tider nu och det här är nog bara början skulle jag tro. Och Helst inom den amerikanska bilindustrin. Finns väl kanske ingen marknad alls för stora jänkare om ett par år sad

Personligen ser jag inga nackdelar med en ev. försäljning av själva Vipern, snarare tvärtom. Men det är klart att lite av själva själen hade gått förlorad om man börjar tex. gör motorn mindre/effektivare, bensinsnålare, tystare, modernare etc.

Det hade dock varit kul att se vad en riktig sportvagnstillverkare hade kunna uppnå med bilen.

Dem där nürburgring-tiderna är inte mycket att lita på sad

FireTraXX DFFL
14 mars 2009 · 9 020 Inlägg

Blicka framåt, inte bakåt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
sirmiro Double-Unicorn Rider
14 mars 2009 · 2 486 Inlägg

Bilar som inte säljer lägger man ner, tittar lite på det blanka pappret på skrivbordet och gör nåt bättre som fler vill ha.

KingWS6 TACS Medlem
14 mars 2009 · 457 Inlägg

sirmiro skrev:
Bilar som inte säljer lägger man ner, tittar lite på det blanka pappret på skrivbordet och gör nåt bättre som fler vill ha.

De säljer ju bilar för fullt, inte några osålda Vipers där ute.

Chrysler ska lägga ner flera sporbilsprojekt av annan anledning, att de ska satsa på "vanliga" bilmarknaden. De får troligen igen mer av satsade pengar där men det är absolut inte så att Viper är svårsålda. Troligen så att de inte ger tillbaka lika mycket på satsade pengar.

Så är det ju för de flesta biltillverkare, att det är inte lyx eller sportbilarna som genererar pengar. Det är Svenssonsbilarna.

Men lägger de ner "premiumbilarna" tappar de ju lite av glansen på varumärket, vilket även borde betyda nåt. Eller?

Hedning Fd Bannad
16 april 2009 · 657 Inlägg

Tror inte att Dodge i sig tjänar någonting på Varje viper dom säljer, den troligen största anledning till att den kom var att testa nya Grejer på den, samt att Dodge fick ett stort eftertraktat "Bad Boy" rykte, efter 80-talets klena modellserier...

nu när det är kris så kan man inte ha en modell som man inte tjänar pengar på, men vipern har ju ändå redan tjänat sitt syfte, som den fränaste bilen som någonsin gjorts!

Chevy Buster!

Märkesbög
blacken
16 april 2009 ·

r-ted skrev:

DusanMandick skrev:

r-ted skrev:

har du kört/åkt viper ???

du vet att flera amerikanska sportbilar är snabbare på bana än många europeiska sportbilar.

nej, de har ja inte påstått heller, men har ju sett top gear o fifht gears recensioner och läst om bilen, visst den har vrid o så, men ska man punga ut nåra 100 tusen så finns de långt mkt bättre bilar än en viper. men den ser bra ut !

en corvette e snabbare runt en bana än en fiesta ja, men tar du en rwd europeisk bil o en rwd amerikansk bil o kör på bana så vinner den europeiska

corvette är snabbare än M3 och porsche gt3 på diverse banor ..

men dom kanske är framhjulsdrivna big_smile

Dom körde ju även ifrån en Ferrari med en Corvette på kurvig bana. Det enda som Ferrarin var bättre på var att den hade ett par meter kortare stoppsträcka än Corvetten, för övrigt så blev Ferrarin sopad av banan av Corvetten..

bollen1986
16 april 2009 · 3 714 Inlägg

Den som säger att en Corvette ej har väghållning den har aldrig åkt i en iaf smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
viccoA
16 april 2009 · 3 110 Inlägg

bollen1986 skrev:
Den som säger att en Corvette ej har väghållning den har aldrig åkt i en iaf smile

Om vi pratar C6 eller möjligtvis C5 kan jag hålla med dig. De äldre generationerna är inte så vassa just på väghållningsbiten orginal.

Senast redigerat av viccoA (16 april 2009)

KingWS6 TACS Medlem
16 april 2009 · 457 Inlägg

Hedning skrev:
Tror inte att Dodge i sig tjänar någonting på Varje viper dom säljer, den troligen största anledning till att den kom var att testa nya Grejer på den, samt att Dodge fick ett stort eftertraktat "Bad Boy" rykte, efter 80-talets klena modellserier...

nu när det är kris så kan man inte ha en modell som man inte tjänar pengar på, men vipern har ju ändå redan tjänat sitt syfte, som den fränaste bilen som någonsin gjorts!

Chevy Buster!

Jag hör dig! Men varför inte fortsätta vara den fränaste bil som gjorts?

Kan Chrysler inte tjäna i längden på att behålla bil-ikonen Dodge Viper i det egna ledet? Som du skrev ger den ett svårfångat "bad boy" signum till märket dodge. Är det inte lite väl kortsiktigt att avsluta kapitlet Viper så fort det blir en liten uppförsbacke?

allfix
16 april 2009 · 11 Inlägg

KingWS6 skrev:

Hedning skrev:
Tror inte att Dodge i sig tjänar någonting på Varje viper dom säljer, den troligen största anledning till att den kom var att testa nya Grejer på den, samt att Dodge fick ett stort eftertraktat "Bad Boy" rykte, efter 80-talets klena modellserier...

nu när det är kris så kan man inte ha en modell som man inte tjänar pengar på, men vipern har ju ändå redan tjänat sitt syfte, som den fränaste bilen som någonsin gjorts!

Chevy Buster!

Jag hör dig! Men varför inte fortsätta vara den fränaste bil som gjorts?

Kan Chrysler inte tjäna i längden på att behålla bil-ikonen Dodge Viper i det egna ledet? Som du skrev ger den ett svårfångat "bad boy" signum till märket dodge. Är det inte lite väl kortsiktigt att avsluta kapitlet Viper så fort det blir en liten uppförsbacke?

nu ar det val inte en liten uppforsbacke vi talar om heller.... mer som att forsoka aka till manen med ett hercules plan.
om man som biltillverkare forlorar pengar varje dag o maste be om pengar av skattebetalarna, och darmed later regeringen satta hoga krav pa effektivitet, sa maste man lagga ner sant som inte ger pengar..enkelt.
kan man inte gora bilar som saljer och ger vinst kan och ska man inte driva ett foretag.

KingWS6 TACS Medlem
16 april 2009 · 457 Inlägg

allfix skrev:

KingWS6 skrev:

Hedning skrev:
Tror inte att Dodge i sig tjänar någonting på Varje viper dom säljer, den troligen största anledning till att den kom var att testa nya Grejer på den, samt att Dodge fick ett stort eftertraktat "Bad Boy" rykte, efter 80-talets klena modellserier...

nu när det är kris så kan man inte ha en modell som man inte tjänar pengar på, men vipern har ju ändå redan tjänat sitt syfte, som den fränaste bilen som någonsin gjorts!

Chevy Buster!

Jag hör dig! Men varför inte fortsätta vara den fränaste bil som gjorts?

Kan Chrysler inte tjäna i längden på att behålla bil-ikonen Dodge Viper i det egna ledet? Som du skrev ger den ett svårfångat "bad boy" signum till märket dodge. Är det inte lite väl kortsiktigt att avsluta kapitlet Viper så fort det blir en liten uppförsbacke?

nu ar det val inte en liten uppforsbacke vi talar om heller.... mer som att forsoka aka till manen med ett hercules plan.
om man som biltillverkare forlorar pengar varje dag o maste be om pengar av skattebetalarna, och darmed later regeringen satta hoga krav pa effektivitet, sa maste man lagga ner sant som inte ger pengar..enkelt.
kan man inte gora bilar som saljer och ger vinst kan och ska man inte driva ett foretag.

Förstår vad du menar. Det är ju inte så att de förlorar pengar på Viper, de tjänar inte lika mycket per satsad peng bara, vilket i ett senare led kanske inte räcker till att avlöna företaget i stort. Och att en omstruktur ligger i tiden för att ändra situationen till en positiv spiral förstår jag.
Men dock så tror jag inte det är rätt steg att ta att lägga ner Viper, för ett starkt varumärke är vad företagen tjänar på i längden.

Lägg ut tillverkningen till fristående företag men med insyn från Dodge så inte den fria amerikanska muskelmaskinen blir till något annat. Det är ju en ikon.

FYeah Avstängd
16 april 2009 · 103 Inlägg

camaro67 skrev:

DusanMandick skrev:

camaro67 skrev:

Annars skiter man i vad de säger och tittar på lite tider/priser och får fram ren fakta

sant, de har inte ja gjort, men som vanligt på gorg bryter helvetet loss för minsta tongue är de nån som har lite fakta som stämmer som mitt tydligen inte gjorde ?

Jag orkar inte leta reda på priser men här har du en bra lista
http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschlei … _lap_times

Sen snackar alltid engelsmänn skit om amerikanska bilar

Jeremy älskade tydligen den nya ZR1an rätt fräckligt:D

camaro67 Meister
16 april 2009 · 6 763 Inlägg

KingWS6 skrev:

sirmiro skrev:
Bilar som inte säljer lägger man ner, tittar lite på det blanka pappret på skrivbordet och gör nåt bättre som fler vill ha.

De säljer ju bilar för fullt, inte några osålda Vipers där ute.

Chrysler ska lägga ner flera sporbilsprojekt av annan anledning, att de ska satsa på "vanliga" bilmarknaden. De får troligen igen mer av satsade pengar där men det är absolut inte så att Viper är svårsålda. Troligen så att de inte ger tillbaka lika mycket på satsade pengar.

Så är det ju för de flesta biltillverkare, att det är inte lyx eller sportbilarna som genererar pengar. Det är Svenssonsbilarna.

Men lägger de ner "premiumbilarna" tappar de ju lite av glansen på varumärket, vilket även borde betyda nåt. Eller?

Så länge som de går med vinnst så producerar de nog bilar. Om de nu ska lägga ner vipern så är det garanterat för att de inte går plus på dem.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang