3824
Sök

Audi80 startar inte - vem har lösningen?

13 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej bilfolk

Är ägare till en audi80 1988 som inte ville starta häromdagen. Vred på nyckeln och bilen var död. Ingen startmotor som varken snurrar eller klickar. Tyckte jag kände en liten svag doft av något bränt..sådär svagt att jag blev osäker om något egentligen luktade eller inte. Har ljus till instrumentpanelen. Dock inget ljus alls till lamorna. Tog in batteriet för laddning i ett dygn. Batteriladdningn visade då närmare nollstrecket och vattnet bubblade. Väl ute vid bilen skulle jag prova igen, men problemet kvarstår. Inget ljud från startmotorn och inget klickande. Det står still och händer absolut inget när man vrider på nyckeln. Har ljus till instrumentpanelen. Vilka tips kan någon ge? Ska be en kompis om hjälp att starta imorgon. Om bilen startar med hjälp av kablar innebär det att solenoiden är hel då, eller är det helt fel slutsats? Hur kommer det sig att jag har ljus in till instrumentpanelen men ingen kräm till startmotor, kan det vara batteriet ändå? Vore tacksam för några svar som kan hjälp mig utesluta vissa saker säger helt bilokunnig till bilfolket.

Hälsningar
Peter

Random Hero
4 047 Inlägg
11 mars 2009
#2
prova med ett nytt batteri, en startmotor drar många ggr mer ström än ett par lampor i instrumentpanelen,, men prova me kablar först !

Dog food lid. Backwards

21 761 Inlägg
11 mars 2009
#3
Redan nu kan du konstatera ifall det är batteriet som spökar eller om det verkar vara något annat. Plocka fram multimetern och mät spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) när du vrider nyckeln i startläge, ifall spänningen faller ner direkt till 5-6 V så är det batteriet som inte orkar med. smile

Random Hero
4 047 Inlägg
11 mars 2009
#4
Drönirettab skrev:
Redan nu kan du konstatera ifall det är batteriet som spökar eller om det verkar vara något annat. Plocka fram multimetern och mät spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) när du vrider nyckeln i startläge, ifall spänningen faller ner direkt till 5-6 V så är det batteriet som inte orkar med. smile

haha undra hur många ggr du har skrivit de nu tongue tänk om folk kunde söka tongue


sry offtopic

Dog food lid. Backwards

21 761 Inlägg
11 mars 2009
#5
Jag gillar ju att skriva om såna saker, då gör det inte mig något ifall folk frågar gång på gång. wink

Random Hero
4 047 Inlägg
11 mars 2009
#6
Drönirettab skrev:
Jag gillar ju att skriva om såna saker, då gör det inte mig något ifall folk frågar gång på gång. wink

nej de e sant big_smile

Dog food lid. Backwards

379 Inlägg
11 mars 2009
#7
de kan va releyen den säkringen so gått til att starta motorn
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

13 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#8
Ska kolla batteriet imorgon. Ska få starthjälp och se hur det går. Får kolla relät också som du nämner. Hur kommer det sig att ljuset inte fungerar - för det ska väl fungerar trots att -om det skulle vara kolet, selenoiden eller relät, eller har jag fel? Det borde väl också fungerar trots att startmotorn skulle vara paj. Men kanske är batteriet så svagt att det bara räcker till lysena på instrumentpanelen....kanske något kabelbrott trodde någon annan....

Tack för era tips ---uppskattar hjälpen och förslagen

Peter

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 mars 2009
#9
Går bilen att bogsera igång?

Kolla de som ovanstående tipsat om.. hjälper det inte så kolla jordpunkterna mellan batteri-kaross-motor.

Annars kan tändningslåset ha sagt "Goood Bajj"

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

13 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#10
Tänkte just på det med tändingslåset. Om det är det innebär det att ström kan komma till belysning i instrumentpanel trots att tändningslåset är sönder..? Och om tändninglåset är sönder är det därför ljuset inte fungerar och startmotorn inte dra något eller inte ens klickar? Jag anade en svag doft av något bränt när jag vred om nyckeln.....men lukten var så svag så man undrade vad det kunde vara.....kan tändingslåset lukta lite bränt om det går sönder? Hur löser man tändingslåset....är det bara att byta ..eller köpa begagnat eller vad gör man för att lösa det....hänger tändingslåset samman med möjligheterna att få ljus till lamporna och att inte startmotor drar något? Är inte så kunnig på bilmek så mina frågor kanske är självklara för andra, men inte för mig. Försöker med er hjälp komma fram till vad det kan vara. Finns det något sätt att kringgå tändninglåset om det är det - låter som ett dyrt problem...vad kan det tänkas kosta?

Mvh
Peter

13 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#11
Ska kolla om bilen går att bogsera igång imorgon när kompisen har tid. Om den går att bogsera igång - vad kan man utesluta då - att det inte är kolet, selenoiden, relä till startmotor eller att tändingslåset skulle vara sönder....
...om den varken går att bogera igång eller starta upp med hjälp av startkablar...och inte är batteriet om jag köper ett nytt....vad går man vidare med då....

ha en bra dag
peter

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 mars 2009
#12
Tändningslåset hänger ju ihop med de mesta av elektroniken i bilen.

Ifall du kan bogsera igång bilen, så är ju startmotorn och dess kablar det första du ska kika på. Eller det andra egentligen, först kikar du ju efter så du har ett bra laddat batteri.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

13 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#13
Tack för förslagen och inläggen. Ska titta på bilen imorgon lite mer. Jag återkommer när jag vet mer så får vi se vad det var för fel.

13 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#14
Nya funderingar kring min bil. Nu är kompisen sjuk då det blir inget hjälp förrän på lördag vid 12. Sökte mer på nätet och det verkar som en del Wolkvagenbilar haft kontakt med tändingslåset som lagt av. Och att de som bytt startkontakt fått ordning på sina problem. Eftersom jag inte fick något ljus efter batteriladdningen kanske problemet kan vara detta. Undrar? Man blir handikappad utan bil och än värre när inga av ens vänner har bil och de som har bil bor 20-30 mil härifrån. Finns det något sätt att ta reda på om det är startkontakten på bilen....är det att plocka ner och "tjuvkoppla" sin egen bil som gäller eller vad och hur gör man det för mig som inte är biltjuv:))....byter man hela tändingslåset eller räcker det att byta startkontakten eller kontaktbläcken på baksidan av tändingslåset......men som sagt ska se om bilen går igång med starthjälp eller bogsering imorgon vid 12. Någon som har en teori? Hänger startkontakten ihop med startgeneratorn...ocg jag inget ljus får...förutom till intrumentpanelen....låter ju lite logikst att det skulle kunna vara det...(om inte så enkelt som batteriet)

Peter

8 267 Inlägg
13 mars 2009
#15
Undrar tro om den där är så pass gammla så det sitter "fel" säkringsdosa i den, en variant med en folie på baksidan som leder strömmen och funkar bra tills folien smälter och det blir ett helsike att få nånting att funka. En kompis hade en äldre 80 som säkringboxen havererade på och för att kunna starta fick han ha fläkten på läge 3, intevalltork, stolvärmen och blinka åt vänster, då gick det att starta.
Ny säkringslåda kostade 10.000 på bilmetro så bilen vart efetr en kort karriär som isbil skrotat.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 mars 2009
#16
Marlboroman skrev:
Undrar tro om den där är så pass gammla så det sitter "fel" säkringsdosa i den, en variant med en folie på baksidan som leder strömmen och funkar bra tills folien smälter och det blir ett helsike att få nånting att funka. En kompis hade en äldre 80 som säkringboxen havererade på och för att kunna starta fick han ha fläkten på läge 3, intevalltork, stolvärmen och blinka åt vänster, då gick det att starta.
Ny säkringslåda kostade 10.000 på bilmetro så bilen vart efetr en kort karriär som isbil skrotat.

Nej nog är det en "normal" säkringsdosa i den.


Till trådskaparen:
Jag tycker det låter mer och mer som att ditt tändningslås eller startkontakt är trasig.
Halvljuset hänger går väl via tändningslåset när bilen har halvljusautomatik, för det har den väl?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

13 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#17
Har varit ute och mixtrat lite med bilen så gott som jag kan. Halvljuset går inte igång som det brukar när jag vrider på nyckeln. Tutan funkar, vindrutetorkaren ¨går och jag får halvljus och helljus om jag vrider på reglagen. Men som sagt inget ljud från motorn eller startmotor. Som sagt inte ens ett klick. Har nu börjat rycka ner kåpor för att komma åt startkontakten. Är ingen hejare på bilar. Har i alla fall fått tag i något som är gjort av svart plast som det satt fem sladdar i med olika färger och sladdar som var olika tjocka som satt bakom tändingslåset. Är det denna platsbit som startkontakten eller sitter det något mer ännu längre in. Har börjat lossa kablarna från denna plastbit....men två som sitter i mitten får jag inte loss...hur sitter de fast..jag drar och rycker.....de andra hade liksom som en liten plastspärr på sidan som man lyfte åt och sedan var det bara att dra ut. Men de två i mitten får jag inte loss....hur gör man dem....

hoppas att det är detta som är startkontakten ...annars känns det meningslöst att rycka och dra i dem som idiot....

nästa fråga är hur man tjuvkopplar sin egen bil för att få ett svar på om det kan vara stártkontakten som gör att bilen inte får ström till startmotor.....halvljus och tuta och vindrutetorkare och blinkers fungerar , men som sagt halvljuset fungerar inte om jag vrider på nyckeln, utan bara om jag vrider på reglaget i bilen....kan man dra några slutsatser.....något ide`?

vilka kablar skall man koppla ihop eller räcker det om kontakterna rör vid varandra....sladdarna har sin egen kabelsko....de sladdar som sitter i mitten lossnar inte....de är röda och lite tjockare...och någon annan som jag fått loss är svart och lite tjockare.....räcker det att de nuddar vid varandra eller måste man rycka loss kabelskorn och tvinna fast kablar vid varandra........ska inte ge mig på att tjuva någon bill...jag lovar.....men vill gärna start min egen bil så jag vet vad felet är...hoppas på råd

peter

13 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#18
Nu har jag kopplat ihop sladdarna som man ska vid tjuvkopplingen, men tyvärr ingen fart på bilen. Fick ihop ljus till instrumentpanelen. Har jag gjort rätt då och kan utesluat startkontakten eller tändingslåset då?
När jag rattar på knappar och reglage får jag halvljus och helljus, tutan och torkarna funnkar likaså varningsblinkers och vanlig blinkers...men inte det automatiska halvljuset och ingen kräm i startmotor....jag får känsla av att batteriet har kraft nog efter laddningen....vad återstår då.....startmotorn....eller brott på någon kabel...fel på jordkabel....vissa tror det är solenoiden eller kolet....varför funkar inte det automatiska halvljuset? undrar bara för att kunna utesluta.....imorgon får man testa med kompisen startkablar - är det någon ide att testa bogsera igång om det inte går med kablar och i sådana fall vad kan man dra för slutsats av det....vad återstår....startmotor, kabelbrott eller kan det vara startrelä----kan det vara den som gör att startmotor inget drar eller att det automatiska halvljuset inte fungerar.....oj vad många frågor och tankar det blir.....man vill ju få ordning på högen....

Nu blir det vila och jobba hela natten ..får ta tag i bilproblemen runbt 12 imon igen

Ha en skön kväll önskar peter till de hjälpsamma

13 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#19
Nu har jag på morgonen testat med startkablar och inget annat händer - lika dött som vanligt. Får satsa på ett startrelä på måndag. Sedan får vi se hur vi ska söka vidare....

21 761 Inlägg
14 mars 2009
#20
audi80-1988 skrev:
är det någon ide att testa bogsera igång om det inte går med kablar och i sådana fall vad kan man dra för slutsats av det

Ja, det är idé att testa bogsering också. Om startmotorn inte reagerar när du vrider nyckeln i startläge så kan det ändå fungera att dra igång bilen. När man drar igång bilen så är ju nyckeln i vanligt tändläge, ifall bilen då startar vid bogsering så innebär detta att det kommer fram spänning till tändsystemet iaf. smile

Eftersom det automatiska halvljuset inte heller vill fungera så verkar det som att tändlåset inte ger ut spänning, men å andra sidan kan det även vara säkringsboxen som är boven. Du skulle nog behöva mäta spänningen vid de olika säkringarna så att du vet säkert att det kommer ut spänning från dem.

Om det kommer spänning från alla säkringar när du har tändningen påslagen i både läge 1 och 2, då bör du kunna utesluta säkringsboxen tycker jag. smile


Förresten. Gör gärna ett mellanrum vid tex tredje eller fjärde textraden när du skriver, då blir det betydligt mer lättläst. Ingen kritik alltså, bara ett tips. smile


Sök