Höga avgasvärden 200sx S13?

Kjellander
11 mars 2009 · 112 Inlägg

Har en 200sx S13 som fick följande miljökontrollvärden hos SBP (Gränsvärden inom parantes):
CO 4,6 (0,5)
CO 2500 9,9 (0,3)
HC 412 (100)
LAMBDA 0,72 (0,97-1,03)

Har bytt lambdasond vilket endast resulterade i marginell förbättring.

Bilen är chippad med steg 2-chip av okänt fabrikat, kan detta ha att göra med att bilen får fel värden?

Bilen har en stor öppen dumpventil, kan detta ha med saken att göra?

Katalysatorn?

Två flaskor K-sprit till halv tank gjorde inte heller saken bättre!

Tips, råd och förslag emottages tacksamt!!

Senast redigerat av Kjellander (11 mars 2009)

Bära eller Brista?!
Jompa
11 mars 2009 · 67 Inlägg

Din motor går så bizarrt fett att det formligen rinner ut bensin ur avgassystemet. Utöver att det kan vara ett "skit-chip" kan det bl.a. vara lambdasonden som är defekt (el. kablage/kontakt). Att det skulle vara katalysatorn är orimligt, och likaså skulle en öppen dump inte ge dessa problem på tomgång. (Se dock till att dumpen håller 100% tätt på tomgång).

Kolla att bilen har en korrekt fungernade motortempgivare så att den inte tror att det är -50°C i motorn och chokar som attans. Kolla även att bränsletryckregulatorn inte har spruckit och häller ner soppa direkt i insuget via referenstryckslangen.

Senast redigerat av Jompa (11 mars 2009)

Kjellander
11 mars 2009 · 112 Inlägg

Jompa skrev:
Din motor går så bizarrt fett att det formligen rinner ut bensin ur avgassystemet. Utöver att det kan vara ett "skit-chip" kan det bl.a. vara lambdasonden som är defekt (el. kablage/kontakt). Att det skulle vara katalysatorn är orimligt, och likaså skulle en öppen dump inte ge dessa problem på tomgång. (Se dock till att dumpen håller 100% tätt på tomgång).

Kolla att bilen har en korrekt fungernade motortempgivare så att den inte tror att det är -50°C i motorn och chokar som attans. Kolla även att bränsletryckregulatorn inte har spruckit och häller ner soppa direkt i insuget via referenstryckslangen.

Tack för tipsen! Lambdasonden är ju som sagt bytt nu så den biten har jag uteslutit. Bilen går jämnt och fint på tomgång när den är kall men när den är varm vill den gärna dö när man kopplar ur, därefter pendlar den på tomgången innan den blir stabil igen efter en stund. Om bränsletrycksregulatorn vore trasig så borde väl bilen gå sämre vid körning och det gör den inte. Vart sitter motortempgivaren och hur vet jag om den är trasig?

Bära eller Brista?!
Jompa
11 mars 2009 · 67 Inlägg

Kjellander skrev:
Tack för tipsen! Lambdasonden är ju som sagt bytt nu så den biten har jag uteslutit.

Sonden ja... Hur var det med kontaktstyckena?

Kjellander skrev:
Bilen går jämnt och fint på tomgång när den är kall men när den är varm vill den gärna dö när man kopplar ur...

Då låter det som att den ligger på full choke hela tiden vilket gör att det funkar skapligt med kall motor, men blir väldigt överrikat med varm motor.

Kjellander skrev:
Vart sitter motortempgivaren och hur vet jag om den är trasig?

Har inte en aning om var den sitter på Din bil. Att avgöra om den är trasig gör man antingen genom att köpa en ny och testa för att se om det blir vettigare gång på bilen, eller så mäter man resistansen över givaren alltifrån att man har lagt den i frysen via en tur i kastrullen under kokning. Parallelt med givaren använder Du en termometer i vattenbadet och avläser temperaturen på den samtidigt som Du antecknar resistansen över givarn vid respektive temperatur och jämför resultaten med vad verkstadshandboken säger att det ska vara...

Senast redigerat av Jompa (11 mars 2009)

TeedasT 100% ninja
11 mars 2009 · 342 Inlägg

tanka 40% e85 så går den igenom. laga den kan man göra när bilen är laglig igen.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Kjellander
11 mars 2009 · 112 Inlägg

TeedasT skrev:
tanka 40% e85 så går den igenom. laga den kan man göra när bilen är laglig igen.

Om inte två flaskor K-sprit hjälper så är jag tveksam till E85...?

Bära eller Brista?!
Kjellander
11 mars 2009 · 112 Inlägg

Jompa skrev:

Kjellander skrev:
Tack för tipsen! Lambdasonden är ju som sagt bytt nu så den biten har jag uteslutit.

Sonden ja... Hur var det med kontaktstyckena?

Kjellander skrev:
Bilen går jämnt och fint på tomgång när den är kall men när den är varm vill den gärna dö när man kopplar ur...

Då låter det som att den ligger på full choke hela tiden vilket gör att det funkar skapligt med kall motor, men blir väldigt överrikat med varm motor.

Kjellander skrev:
Vart sitter motortempgivaren och hur vet jag om den är trasig?

Har inte en aning om var den sitter på Din bil. Att avgöra om den är trasig gör man antingen genom att köpa en ny och testa för att se om det blir vettigare gång på bilen, eller så mäter man resistansen över givaren alltifrån att man har lagt den i frysen via en tur i kastrullen under kokning. Parallelt med givaren använder Du en termometer i vattenbadet och avläser temperaturen på den samtidigt som Du antecknar resistansen över givarn vid respektive temperatur och jämför resultaten med vad verkstadshandboken säger att det ska vara...

Tack för alla tips! Ska kolla vidare på det här i morgon!

Bära eller Brista?!
torpis Forummoderator
12 mars 2009 · 10 572 Inlägg

TeedasT skrev:
tanka 40% e85 så går den igenom. laga den kan man göra när bilen är laglig igen.

exakt 40% eller funkar det med 35% eller 55% också?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Barne Drifter
12 mars 2009 · 283 Inlägg

Din motor tempgivare sitter på insuget nästan längst fram det e bara ett stift på den!

Dom kostar inte många kr på mekonomen köp och byt! Min kusin hade exakt samma problem som dig å han bytte tempgivaren så löste sig allt!

Lycka till

Tider: SS 1:30:42
Ett liv på drift........
Projekt tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 870&p=
Nissan 200sx "Nissan 570sx" (1992)
Kjellander
12 mars 2009 · 112 Inlägg

Barne skrev:
Din motor tempgivare sitter på insuget nästan längst fram det e bara ett stift på den!

Dom kostar inte många kr på mekonomen köp och byt! Min kusin hade exakt samma problem som dig å han bytte tempgivaren så löste sig allt!

Lycka till

Tack för tipset men jag hittar inte vart jag kan köpa en ny givare. Har kollat Mekonomen, är vattentempgivare samma sak?

Bära eller Brista?!
Jompa
12 mars 2009 · 67 Inlägg

Kjellander skrev:
Har kollat Mekonomen, är vattentempgivare samma sak?

I 99% av fallen är det samma sak, ja...

Kjellander
12 mars 2009 · 112 Inlägg

Jompa skrev:

Kjellander skrev:
Har kollat Mekonomen, är vattentempgivare samma sak?

I 99% av fallen är det samma sak, ja...

Ok, har beställt en ny givare nu och får den i morgon! Återkommer med hur det gick sen! Tack och bock!

Bära eller Brista?!
_Jacob_
12 mars 2009 · 263 Inlägg

kallstartsventilen kan ha hakat upp sig också. Den brukar sitta där toppen möter blocket på insugssidan. Ta ut den och kolla att den fungerar som den ska. Om den har låst sig i öppet läge så matar det lagomt fint me bensin för att ge roliga avgasvärden.

Bjuuuu han!!
tecman
12 mars 2009 · 1 741 Inlägg

_Jacob_ skrev:
kallstartsventilen kan ha hakat upp sig också. Den brukar sitta där toppen möter blocket på insugssidan. Ta ut den och kolla att den fungerar som den ska. Om den har låst sig i öppet läge så matar det lagomt fint me bensin för att ge roliga avgasvärden.

Mjo... men på våra bilar är det en slang som går till btr... den har en tendens att spricka. kolla den.
Slangen går från btr bakom motorn och till högra fjäderbenet (Höger när du står framför bilen). Min var torr och satt inte fast riktigt bytte och blev genast bättre.


*Edit*
Herre jävvlar så fett den gick! tongue

Senast redigerat av tecman (12 mars 2009)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Kjellander
17 mars 2009 · 112 Inlägg

Nu har jag bytt tempgivare och tankat 50% E85. Resultatet blev ungefär detsamma som tidigare! Avgasvärdena är skyhöga! Nu behöver jag tips och råd om vad jag ska göra!

Bära eller Brista?!
Wanegardh Asgammal medlem.
17 mars 2009 · 2 246 Inlägg

Har bilen blivit besiktigad med steg 2-chipet innan?
Om inte,byt till original..chipet är kanske helt åt helvete..
Den öppna dumpen kan också ha med saken att göra..är den inte stängd vid tomgång så kommer det bli fel på bränsle och luftblandning..
Du kan ta och kolla din felkoder..
Titta i verkstadsmanualen hur du ska göra..
Detta är vad jag kommer på nu,innan jag har hunnit tänka länge..he he

Senast redigerat av maximus (17 mars 2009)

BERNI
17 mars 2009 · 252 Inlägg

Jag hade liknande värden på min saab....
Ryker den väldigt svart?
jag bytte ut i stort sett allt innan jag kom fram till att det var insugstempgivaren!
har inte koll på om det sitter någion sån givare på 200sx men om det gör det skulle det kunna vara den.
Om det är den och den ryker svart så kan du byta tändstiftena också... de lär vara riktigt sotiga, de var det på min saab i alla fall.

Got vtec?
Honda S2000 "Den röda." (2003)
Kjellander
17 mars 2009 · 112 Inlägg

maximus skrev:
Har bilen blivit besiktigad med steg 2-chipet innan?
Om inte,byt till original..chipet är kanske helt åt helvete..
Den öppna dumpen kan också ha med saken att göra..är den inte stängd vid tomgång så kommer det bli fel på bränsle och luftblandning..
Du kan ta och kolla din felkoder..
Titta i verkstadsmanualen hur du ska göra..
Detta är vad jag kommer på nu,innan jag har hunnit tänka länge..he he

Jag ska byta hela styrboxen tänkte jag. Har tillgång till en som är orginal.
Funderar också på att ta bort monsterdumpen som sitter på nu, det känns inte omöjligt att den skulle vara otät. Tack för hjälpen!

Bära eller Brista?!
Zeth_Filth
18 april 2009 · 203 Inlägg

läst igen om är som ett stort ? jag med. har samma fel på min S13 fast ännu högre värden. men jag hittade att mitt insug inte var riktigt tätt. så köpte 2 nya packningar. sen har jag tomgång på 1500-2000 varv. bytte tempgivare men inget hände.

men kolla ditt insug så det är tätt oxå smile alltid små felen som brukar göra störst skada smile

mvh simon

ProJekt AudI A4 B5 Gets Low and Loud.
Doing it my Way! Tyskstuk.
Audi A4 b5 1,9 TDI "Caben" (1998)
LocKtar Herr
18 april 2009 · 1 722 Inlägg

Jompa skrev:

Kjellander skrev:
Har kollat Mekonomen, är vattentempgivare samma sak?

I 99% av fallen är det samma sak, ja...

Hur vet man om vattentempgivarn är paj? Min går ju upp i temp som den ska, och visar som den gjort hela tiden.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang