Temperaturen i motorn stiger

t4robban
12 mars 2009 · 10 Inlägg

Hej!
Har en liten fråga.
När jag kör med bilen så ligger temperaturen på ca 76Grader.
Sen när jag hamnar i kö så stiger den till typ 92 grader, har inte
testat hur långt den stiger för varje gång den kommit upp till
90 grader så har kön släppt å temperaturen har då sjunkit

Detta är alltså en volvo v40 T4 1998.

Tacksam för lite svar

Janosch
12 mars 2009 · 205 Inlägg

Den kyler inte vid tomgångskörning. För det påfrestar inte motorn.

Min gör likadant smile

-Mackan- Fire And Silk
12 mars 2009 · 2 254 Inlägg

När du står still med bilen så passerar ingen luft igenom kylaren, och därför kyler inte kylaren kylarvätskan lika effektivt.

När du sedan åker, så passerar luften igenom kylaren och temperaturen på kylvätskan sänks.

När bilen motortemp kommer upp i vissa grader så startar en el fläkt som ser till att motorn inte blir för varm, el fläkten suger luft igenom kylaren.

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Oxygen
12 mars 2009 · 629 Inlägg

Tror du har en dålig termostat. Temperaturen ska vara på mitten av mätaren, oftast 90 grader, ganska konstant. Om den svajar mkt och ligger så lågt som 76 grader tror jag att termostaten inte stänger som den ska...

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
dan-kristian
12 mars 2009 · 518 Inlägg

din termostat stänger inte till redigt,76 grader är för kallt men det blir så när termostaten inte kan stängas redigt,,byt den så ligger tempen runt 90 grader som den ska,,,

Robban30
12 mars 2009 · 144 Inlägg

Håller med föregående inlägg, termostatet är troligaste felet. Ett annat och inte lika roligt fel är om din topplockspackning läcker och avgaser pressas ut i kylarvattnet, vilket leder till dålig kylning.


Robban

Robert
t4robban
14 mars 2009 · 10 Inlägg

Jätte tack för alla svar! big_smile
Igår när jag stod still en längre tid så steg den
till 101 grader sen stängde jag av bilen.
Blev rädd att den skulle koka. Men vet inte
vid vilken temperatur som fläkten skall
gå igång på.

Jag ska testa byta termostat, annars är det
säkert fläcktarna som inte går igång.

Nått är ju säkert fel, För ligger man och åker
runt 100 km/h så ligger tempen runt 72-74
och sen när man står still så stiger den till
över 100. Tror inte den ska stiga så mycket.

t4robban
14 mars 2009 · 10 Inlägg

vill tillägga att jag har digital mätare. Det är original i min bil.
Har alltså inte den mätarn med stickan.

MattiasH
14 mars 2009 · 1 291 Inlägg

t4robban skrev:
Jätte tack för alla svar! big_smile
Igår när jag stod still en längre tid så steg den
till 101 grader sen stängde jag av bilen.
Blev rädd att den skulle koka. Men vet inte
vid vilken temperatur som fläkten skall
gå igång på.

Jag ska testa byta termostat, annars är det
säkert fläcktarna som inte går igång.

Nått är ju säkert fel, För ligger man och åker
runt 100 km/h så ligger tempen runt 72-74
och sen när man står still så stiger den till
över 100. Tror inte den ska stiga så mycket.

Kolla som sagt termostaten så den är som den ska.
Startar fläkten när tempen stiger?
sen ett litet tips, stäng aldrig av en motor som är så varm som över 100 grader, åk då en sväng och kyl av den.

-Mackan- Fire And Silk
14 mars 2009 · 2 254 Inlägg

Jag vet att på en R1'a så startade elfläkten inte förens vid 110grader.

Eftersom kylvätske-systemet är trycksatt så har vattnet fått en annan kokpunkt, kokpunkten ligger högre än i vanligt atmosfärtryck. Tänk på att aldrig öppna kylvätske-behållaren när motorn är så varm.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
camaro67 Meister
14 mars 2009 · 6 763 Inlägg

-Mackan- skrev:
Jag vet att på en R1'a så startade elfläkten inte förens vid 110grader.

Eftersom kylvätske-systemet är trycksatt så har vattnet fått en annan kokpunkt, kokpunkten ligger högre än i vanligt atmosfärtryck. Tänk på att aldrig öppna kylvätske-behållaren när motorn är så varm.

Precis. Jag har för mig att BMW har 120 grader som kokpunkt i någon av deras maskiner av just den anledningen att de är trycksatt

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
t4robban
14 mars 2009 · 10 Inlägg

Ja precis. Va inne på Volvo verkstad och han sa samma sak att det inte är några konstigheter
om det är 100 grader varmt eftersom det är ett slutet system. Han tyckte jag skulle prova att
invänta ca 110 grader och se ifall fläcktarna går igång.

Tack för tipset där att inte stänga av motorn när den är så varm, tänkte inte på det big_smile
Skulle ha tatt ett varv innan jag stängde av den.

Men som nån sa, att det kan va topp packningen, det tror jag inte för hade det varit den så
hade det bubblat i kylvätske tanken när bilen är på och locket öppet men det gör den inte
tack och lov.

Har en volvo S40 och ska testa att byta tesmostat. Om det passar big_smile

Skriver här igen efter att jag felsökt så får ni veta vad det va? big_smile

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
15 mars 2009 · 3 585 Inlägg

termostaten på s/v40 ska öppna vid 90c. Kostar 99,90kr på biltema.

Och ska passa.
1,6
1,8
1,9t(den du har)?
2,0t

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
t4robban
15 mars 2009 · 10 Inlägg

ok ska testa att byta termostat först sen termostatgivare.
för det är givaren som säger till fläcktarna att gå igång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang