Audi 80 coupe ! Hjälp

Bengn
13 mars 2009 · 15 Inlägg

Har köpt mig en audi 80 coupe så vände sig generatorremmen så jag satt dit en ny och spände den lagomt hårt, men nu när jag var ute och åkte så hände exakt samma sak, vad kan det vara för jälva fel eftersom remjäveln vänder sig, jag bytte till en aldeles ny sist när jag bytte...

mvh Bengn

te_wik Forummoderator
14 mars 2009 · 12 813 Inlägg

Tja,

För de första finns det inget som heter 80 Coupe.

Som svar på din fråga så skulle jag tippa på att generatorn inte sitter i linje me vevaxelns remskiva.
Vilken motor gäller det ? 2.3E? 10V/20V  ?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Bengn
14 mars 2009 · 15 Inlägg

te_wik skrev:
Tja,

För de första finns det inget som heter 80 Coupe.

Som svar på din fråga så skulle jag tippa på att generatorn inte sitter i linje me vevaxelns remskiva.
Vilken motor gäller det ? 2.3E? 10V/20V  ?


Mvh Tommy

okok, men är en Coupé om det har någon betydelse, 2.3E jag satt den så remmen gick rakt mot generatorn, eller skall man sätta den så den sitter lite snett?

te_wik Forummoderator
14 mars 2009 · 12 813 Inlägg

Generatorremmen ska alltid vara i linje. Alltså rakt mellan generatorns och vevaxelns remskiva. Annars kränger den sig.

Men ifall den vänder sig så börjar man ju att undra ifall du inte har den för löst? Hur långt hann du köra innan remmen spann sig?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Bengn
14 mars 2009 · 15 Inlägg

te_wik skrev:
Generatorremmen ska alltid vara i linje. Alltså rakt mellan generatorns och vevaxelns remskiva. Annars kränger den sig.

Men ifall den vänder sig så börjar man ju att undra ifall du inte har den för löst? Hur långt hann du köra innan remmen spann sig?

Mvh Tommy

Jag satt den rakt, ja sammanlagt kanske 2 mil bara, så börja batterilampan att lysa, så hade det hänt igen.
Och jag spände hårt med ett spätt samtidigt som jag skruvade till det.


MVH Bengn

te_wik Forummoderator
14 mars 2009 · 12 813 Inlägg

Bengn skrev:

te_wik skrev:
Generatorremmen ska alltid vara i linje. Alltså rakt mellan generatorns och vevaxelns remskiva. Annars kränger den sig.

Men ifall den vänder sig så börjar man ju att undra ifall du inte har den för löst? Hur långt hann du köra innan remmen spann sig?

Mvh Tommy

Jag satt den rakt, ja sammanlagt kanske 2 mil bara, så börja batterilampan att lysa, så hade det hänt igen.
Och jag spände hårt med ett spätt samtidigt som jag skruvade till det.


MVH Bengn

Okay, ja på två mil ska inte remmen hinna töja ut sig så mkt.

Har du otur så har lagringen gått i generatorn så remskivan wobblar, eller att remskivan är sne.
Har du ännumer otur så är vevaxelns remskiva i obalans eller sne.. Svårt att säga.

Eller.. så har du en rem me nåt fabrikationsfel.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Bengn
14 mars 2009 · 15 Inlägg

Ja han som hade bilen före hade köpt 2 remmar på Statoil i fyndlådan men det kan väll inte ha någon betydelse? hehe smile

te_wik Forummoderator
14 mars 2009 · 12 813 Inlägg

haahhah, låter lovande wink

Men spänn remmen du har nu igen. Starta bilen. Kolla under huven medans bilen står på tomgång så att inte remskivorna wobblar.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Bengn
14 mars 2009 · 15 Inlägg

te_wik skrev:
haahhah, låter lovande wink

Men spänn remmen du har nu igen. Starta bilen. Kolla under huven medans bilen står på tomgång så att inte remskivorna wobblar.

Mvh Tommy

a jag skall ta och göra det imorgon! men kan det ha någon betydelse att det inte är en orginal rem eller vad man säger, så att jag inte skall åka in och köpa en imorgon?!

te_wik Forummoderator
14 mars 2009 · 12 813 Inlägg

Nej va fan. Originalremmar e skitdyra. Jag köpte min på OKQ8, å de e säkert samma sk*t.

Sålänge remmen e fräsch, alltså att den inte stått helt ihopknuten och torkat i flera år, och att den är i rätt storlek, ska de inte ha nån betydelse.

Vad har du för storlek på remmen förresten?

Mvh TOmmy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Bengn
14 mars 2009 · 15 Inlägg

ingen aning vad det är för storlek, lika stor som förra iaf! men den var aldeles fin och fräch iaf!

te_wik Forummoderator
14 mars 2009 · 12 813 Inlägg

Okay, kolla upp de ja skrev imorrn, kolla samtidigt remmens storlek å så hör du av dig här på tråden sen.

Jag tror att antingen har du lagerfel på generatorn, eller att remskivan på antingen generatorn eller vevaxeln e skev.
Eller så är det fel rem.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang