Billigt "termlab" alternativ för eparaggare?

k1mm0 tokfrans
14 mars 2009 · 982 Inlägg

hallåsan!


har en del polare osv som vill börja tävla men inte har råd att inskaffa i termlab

det jag då funderar på är: hur står sig en billigare mätare typ epic/BAE mätaren mot termlab?


vet att ni kommer skriva massor som "kan aldrig bli som termlab å bla"  men alla har ju inte råd med 8500kr för att få lite siffror på skärmen big_smile


så den som har lite matnyttig info får GÄRNA fylla på med detta smile smile

Mvh panda kim! big_smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Lonefox Bad music kills good sound
14 mars 2009 · 7 241 Inlägg

Nog bäst att du pm:ar M.T.R om den saken.....eller så kan du leta upp tråden på Lazzat wink

Inte helt hundra men jag tror inte att ngn har gjort en jämförelse ännu....dock så lär den ju funka ypperligt (och bra mkt bättre än Classes och tex Kjells grejer) för att se om man höjer eller sänker resultatet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
busfabror www.ljudbyggaren.se
14 mars 2009 · 504 Inlägg

Eller så kan dom kanske kontakta någon som har TermLab och kanske¨få mäta hos dom.....det finns ju ganska många TermLab i Sverige....eller ja, inte jämfört med invånare men bland bilstereo hobbyisterna...

Annars kan dom ju köra på just tävlingar o labba lite där.....Jalle är ju ganska lätt att prata med...

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
Janneutanb
14 mars 2009 · 7 272 Inlägg

busfabror skrev:
Eller så kan dom kanske kontakta någon som har TermLab och kanske¨få mäta hos dom.....det finns ju ganska många TermLab i Sverige....eller ja, inte jämfört med invånare men bland bilstereo hobbyisterna...

Annars kan dom ju köra på just tävlingar o labba lite där.....Jalle är ju ganska lätt att prata med...

Lite jobbigt att åka fram och tillbaka till någon och mäta ifall det har blivit bättre eller sämre med dom senaste modsen wink

busfabror www.ljudbyggaren.se
14 mars 2009 · 504 Inlägg

Brains skrev:

busfabror skrev:
Eller så kan dom kanske kontakta någon som har TermLab och kanske¨få mäta hos dom.....det finns ju ganska många TermLab i Sverige....eller ja, inte jämfört med invånare men bland bilstereo hobbyisterna...

Annars kan dom ju köra på just tävlingar o labba lite där.....Jalle är ju ganska lätt att prata med...

Lite jobbigt att åka fram och tillbaka till någon och mäta ifall det har blivit bättre eller sämre med dom senaste modsen wink

Eller så har man lite "lab" prylar med sig....men de e lite jobbigt att sitta utan "verktyg" när man vill jobba med ljudet, kan hålla med om det.....men göra de bästa av situtionen är nog grejen....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
k1mm0 tokfrans
14 mars 2009 · 982 Inlägg

jag har ju själv ett termlab osv.. men dessa individer vill ha ett mätinstrument själv big_smile är rätt mkt raggare som vill se hela tiden hur högt som spelar osv, den som varit i karlstad/arvika förstår detta big_smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
Lonefox Bad music kills good sound
14 mars 2009 · 7 241 Inlägg

k1mm0 skrev:
jag har ju själv ett termlab osv.. men dessa individer vill ha ett mätinstrument själv big_smile är rätt mkt raggare som vill se hela tiden hur högt som spelar osv, den som varit i karlstad/arvika förstår detta big_smile

Dåså....hör med Tommy om ni kan göra en jämförelse och se hur mkt de diffar.
Jag tror ärligt talat att det inte är så mkt...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
MrCalle Team Autohifi!
14 mars 2009 · 865 Inlägg

Jag fick några BAE SPLpro mätare i går och jag har gjort lite test mot termlab.
Skilnaden är ganska stor på dessa mätare, men den skilnaden är inte av så stor betydelse för ändamålet "dB mätning".

Termlab +
- Du ser frekvenserna & har flera olika program typ, bassrace, SPL osv..
- Du ser vart din bil peakar.
- Är det officiella mät instrumentet för dB.

Termlab -
- Priset så klart ( ca 8500-9500kr ).
- Du behöver en dator förutom instrumentet.

BAE SPLpro +
- Liten och behändig ( lika stor som micken till termlab).
- Går på 12v & drivs med ciggkabel.
- Egen display.
- Priset ( 2490kr )

BAE SPLpro -
- Du ser inte frekvenserna du spelar.
- Ny och obeprövad.

Det test jag gjorde var 6 mätningar imott Termlab & micken satt bredvid varandra under samma mättning.
Skilnaden var på dessa 0.2-0.5dB och BAE mätaren var den som låg under termlab på mätningarna.
Dessa mätningar är gjorda på LB ( låg frekvens bandet) på SPLpro mätaren.
( dB område under mätningen 141.1 - 144.9dB )

Man kan helt klart se om man ökar eller minskar med BAE mätaren och enkelheten gör den rätt bra.
Du kan ha den i fickan och det som behövs är ett ciggutag för att kunna göra en mätning.

Vi ska göra mätningar på HB bandet med och se då hur exakt den är upp till & över 170dB.

Denna BAE SPLpro mättaren är ingen ersättare för Termlab MEN för den som vill veta hur högt man spelar och för den som vill kunna labba med sin installation och se resultatet direkt så är den guld värd.
Du märker direkt om du ökar eller minskar och samtidigt hur mycket, Och för pängen så är det en Mycket bra mätare, den slår ut alla "dB mickar/mätare" i samma prisklass och en bitt där över.

Så slutsatsen är enkel..... Termlab för proffset & butiken..... BAE SPLpro för vardags "raggaren" och de som vill se hur högt de spelar.

Lonefox Bad music kills good sound
14 mars 2009 · 7 241 Inlägg

0,2-0,5db var inte SÅ blodigt ändå. Trodde det skulle skilja en db eller så.
Tur att den visar lägre än TL iaf... wink Ger en rättvis bild över hur högt man spelar vid "korvmojjen"....

Då återstår frågan hur den skiljer sig åt uppe vid RIKTIGA tryck.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
MrCalle Team Autohifi!
14 mars 2009 · 865 Inlägg

Lonefox skrev:
0,2-0,5db var inte SÅ blodigt ändå. Trodde det skulle skilja en db eller så.
Tur att den visar lägre än TL iaf... wink Ger en rättvis bild över hur högt man spelar vid "korvmojjen"....

Då återstår frågan hur den skiljer sig åt uppe vid RIKTIGA tryck.....

Jo den verkar helt OK måste jag säga.
Vi ska se vad som händer över 150db och hela vägen upp till 172db.... så får vi se hur diffen ser ut.
Får känslan av att det inte kommer vara så stor skilnad, Frågan vi ställer oss är vad som händer efter eller över 172dB..... går den sönder eller slutar den bara att mäta?
Det kanske inte är så intressant ioförsig vid "korvmojjen"wink inte alla som har det trycket i sin bil:rolleyes: eller?

Lonefox Bad music kills good sound
14 mars 2009 · 7 241 Inlägg

MrCalle skrev:

Lonefox skrev:
0,2-0,5db var inte SÅ blodigt ändå. Trodde det skulle skilja en db eller så.
Tur att den visar lägre än TL iaf... wink Ger en rättvis bild över hur högt man spelar vid "korvmojjen"....

Då återstår frågan hur den skiljer sig åt uppe vid RIKTIGA tryck.....

Jo den verkar helt OK måste jag säga.
Vi ska se vad som händer över 150db och hela vägen upp till 172db.... så får vi se hur diffen ser ut.
Får känslan av att det inte kommer vara så stor skilnad, Frågan vi ställer oss är vad som händer efter eller över 172dB..... går den sönder eller slutar den bara att mäta?
Det kanske inte är så intressant ioförsig vid "korvmojjen"wink inte alla som har det trycket i sin bil:rolleyes: eller?

Sant...men JAG vill veta....för då vet jag om man kan rekomendera den senare wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
MTR
14 mars 2009 · 341 Inlägg

Jag testade BAE SPL Pro så sent som igår och måste säga att den fungerade mycket bra.
Lätt att sköta och om man är intresserad av att labba, är det ett perfekt instrument.

Som tidigare skrivet, är det inte lika avancerat som Term Lab, men fungerar minst lika bra om man vill se om de förändingar man gjort i bilen gjort någon skillnad.

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
MTR
14 mars 2009 · 341 Inlägg

Lonefox skrev:
Nog bäst att du pm:ar M.T.R om den saken.....eller så kan du leta upp tråden på Lazzat wink

Det är bättre att prata med BAE här på forumet. Det är han som bygger dem wink På Lazzat heter han däremot M.T.R
Jag tävlar bara i deras namn...

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
Lonefox Bad music kills good sound
14 mars 2009 · 7 241 Inlägg

MTR skrev:

Lonefox skrev:
Nog bäst att du pm:ar M.T.R om den saken.....eller så kan du leta upp tråden på Lazzat wink

Det är bättre att prata med BAE här på forumet. Det är han som bygger dem wink På Lazzat heter han däremot M.T.R
Jag tävlar bara i deras namn...

Var där jag syftade iom att den har diskuterats även där.....så jag tror att k1mm0 kopplade det wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
BAE BilstereoNörd
14 mars 2009 · 576 Inlägg

Lonefox skrev:
0,2-0,5db var inte SÅ blodigt ändå. Trodde det skulle skilja en db eller så.
Tur att den visar lägre än TL iaf... wink Ger en rättvis bild över hur högt man spelar vid "korvmojjen"....

Då återstår frågan hur den skiljer sig åt uppe vid RIKTIGA tryck.....

Får väl fylla på med lite info här ang mätaren!
Att den diffar -0.2dB det är avsiktligt för att den ska visa mindre än Termlab, övrig differans beror snarare på placering och burpen/tonens varaktighet...
Vi kör med 32 samplingar / sek så att den behöver ca 2 sekunders burp för att alltid få med de sista tiondelarna, vi valde att göra den extra trög för att det inte ska bli några glädjemätningar...

Anläggningen måste helt enkelt orka hålla upp trycket i minst 2 sekunder för att få full "utdelning" smile

Vad som händer när den kommer upp till drygt 172dB är att det står max_spl på displayen sen händer inget mer, om det mot förmodan skulle bli ett problem för någon så kan vi lätt modda den, alltså flytta upp mätområdet till tex max 190dB osv..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
k1mm0 tokfrans
14 mars 2009 · 982 Inlägg

vore jävligt intressant att testa en sådan själv!

jämföra med mitt TL masssor! big_smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
MrCalle Team Autohifi!
14 mars 2009 · 865 Inlägg

BAE skrev:
Att den diffar -0.2dB det är avsiktligt för att den ska visa mindre än Termlab, övrig differans beror snarare på placering och burpen/tonens varaktighet...
// Tommy

Kan ju nämna att det skilde på resultatet när man bytte plats på mickarna och troligen så är "diffen" inte större än någon tiondel.
Vi testade för något halv år sen mellan 2 oilka termlab, ett nytt & ett som var något år och skilnaden mellan dem var nästan den samma som mellan dessa.
Och samma sak hände där.... allt hängde på vilken mick som satt på vilken plats.

Personligen tycker jag att denna mick är klockren! .... de flesta har råd att köpa den och när man hjälper killar & tjejer med att mäta sitt ljud så är det antalet db som de vill veta inte det andra.

Lonefox Bad music kills good sound
14 mars 2009 · 7 241 Inlägg

Trevligt.....då ger den en rättvis bild mao.

Om den diffar 0.2 mindre linjärt så är det kanon. smile

Man kanske skulle spara ihop till en själv? *funderar*

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Faniskogen Skogsfan
23 mars 2009 · 649 Inlägg

Låter fint det här! Kanske blir till att spara ihop till en inom kort!

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
wikstrand2
18 augusti 2009 · 13 Inlägg

Hur går det med mätningarna ???

BMW 540/6 Touring "Wiiiko" (1996)
BMW 523 IM (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang