Problem med min volvo 945 turbo som vanligt. går slött

magnat_945_turbo
19 mars 2009 · 59 Inlägg

Hej tycker min volvo 945 turbo 1992 går dåligt. den är lite små trimmad med följande motor är från 1997 den har gott 12400 mil, b230FK med VX3 cam 531 topp .3Tums JT fulflödes system hela vägen från turbo med en ljudämare, sporkatt . Öppet Kn dubbelkonat luftfilter.
Viking chip både bränsle och tändning. T19 Turbo större spridare gröna 968or och lite mera smått och gott laddar 1,2 bar. asså folk säger att den ska släppa 1an 2an utan problem men är inte ens i närheten. samt att när bilen har 15 liter bensin eller midre kan jag inte gasa för då blöddrar den. obs det gör den inte med mera än 15 liter besnin i tanken. den går ju bra men tycker den borde gå bättre. är så grymt trött på den nu asså. 250 hk ska jag få ut med det jag har. har en kompis som har haft en orignail 850 t5a på 225 hk drar mig som skit den ska han inte göra.ägaren innan mig satte på 531 toppen samt r spridare. ägaren innan hans som satte på dett körde med 530 topp original spridare och den släppte 1an 2an utan problem. gick kalas bra då. ps turbon är ny så den är det inte, har inte haft annat en problem med denna bilen

Vgren
19 mars 2009 · 110 Inlägg

Har du mappat den efter att delarna är bytta? Har liknande symtom på min. den blev mycket mer orklös efter bytet från 530 till 531:an. Den blev däremot lite bättre när jag peta i en ny alu IC. Jag behöver fortfarande mappa den för att få alla delar att lira bra.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
edis_87
19 mars 2009 · 279 Inlägg

Vgren skrev:
Har du mappat den efter att delarna är bytta? Har liknande symtom på min. den blev mycket mer orklös efter bytet från 530 till 531:an. Den blev däremot lite bättre när jag peta i en ny alu IC. Jag behöver fortfarande mappa den för att få alla delar att lira bra.

helt rätt det måste mappas när jag mappade om min med turbon jag hade förut (19t) så var det en helvetes skillnad efter mappen fick jag ut 285hk och 441nm ur motorn och innan kan jag tippa på 200hk körde irfån polarens t5-r efter det med 330hk;) så sattsa på en mapp om det inte är gjort och tror du det är något annat prova att kolla så bilen inte drar tjuvluft någonstans.

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
magnat_945_turbo
19 mars 2009 · 59 Inlägg

edis_87 skrev:

Vgren skrev:
Har du mappat den efter att delarna är bytta? Har liknande symtom på min. den blev mycket mer orklös efter bytet från 530 till 531:an. Den blev däremot lite bättre när jag peta i en ny alu IC. Jag behöver fortfarande mappa den för att få alla delar att lira bra.

helt rätt det måste mappas när jag mappade om min med turbon jag hade förut (19t) så var det en helvetes skillnad efter mappen fick jag ut 285hk och 441nm ur motorn och innan kan jag tippa på 200hk körde irfån polarens t5-r efter det med 330hk;) så sattsa på en mapp om det inte är gjort och tror du det är något annat prova att kolla så bilen inte drar tjuvluft någonstans.

nej den är inte mappad drar ingen tjuvluft har lämmnat in och kollat inget sånt.
okej okej men har du 3" lmm lr kör du original.lmm. ja jag vill mappa den men finns det nån som gör detta billigt? lr jag till ett bra pris kolla med autotech 10 000kr skulle dom ha. måste ju finnas billigare killar. vad gav du för din mappning

Senast redigerat av magnat_945_turbo (19 mars 2009)

Zwudda Refined
19 mars 2009 · 1 770 Inlägg

Va kör du för luftmassemätare på bilen. Det där med att den skall släppa 1:an och 2:an på torrt e bara bullshit (Enligt min mening)! Min gör inte det då jag har 306hk på bromspapper smile Beror väl visserligen lite på däck, bussningar och väghållning oxå.

magnat_945_turbo
20 mars 2009 · 59 Inlägg

Zwudda skrev:
Va kör du för luftmassemätare på bilen. Det där med att den skall släppa 1:an och 2:an på torrt e bara bullshit (Enligt min mening)! Min gör inte det då jag har 306hk på bromspapper smile Beror väl visserligen lite på däck, bussningar och väghållning oxå.

Jag kör med 016 orginal lmm många som säger jag ska mappa den men behövs det värkligen

TobbeTT
20 mars 2009 · 948 Inlägg

kanske därav vi har felet att din lmm bottnar? och att viking chip kanske kan göra ett mer anpassat chip sen har jag hört att en i småland/skåne mappar lh2.4 David Mattson har jag för mig han hette vet ej om han gör det fortf

magnat_945_turbo
20 mars 2009 · 59 Inlägg

TobbeTT skrev:
kanske därav vi har felet att din lmm bottnar? och att viking chip kanske kan göra ett mer anpassat chip sen har jag hört att en i småland/skåne mappar lh2.4 David Mattson har jag för mig han hette vet ej om han gör det fortf

det där med att klanka ner på viking chip kan du sluta med för har 8 st polare samt vet 100 st minst här inne och på andra forum som kör med det utan problem. okej ska testa byta lmm lr bygga en egen.

Louksor
20 mars 2009 · 1 915 Inlägg

Felet tror jag är att du har för liten LMM.

Då du bytte spridare men behöll orginal LMM så får bilen för mycket bensin och blöddrar o stryper sig själv skulle jag tro.

Byter man spridare ska man öka storlek på LMM lika många procent som ökningen på spridarna.

Du ska alltså ha en 3" LMM till ditt system.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
JockeRX7 KTM 660
20 mars 2009 · 537 Inlägg

magnat_945_turbo skrev:

TobbeTT skrev:
kanske därav vi har felet att din lmm bottnar? och att viking chip kanske kan göra ett mer anpassat chip sen har jag hört att en i småland/skåne mappar lh2.4 David Mattson har jag för mig han hette vet ej om han gör det fortf

det där med att klanka ner på viking chip kan du sluta med för har 8 st polare samt vet 100 st minst här inne och på andra forum som kör med det utan problem. okej ska testa byta lmm lr bygga en egen.

Vad ja kan läsa så klanka han väll inte ner på viking chip.
Men en tips till dig är att öka storleken på lmm efter hur mycket du ökar spridarnas storlek.
Rätt säker på att din lmm bottnar som en skrivit tidigare. 960ins lmm funkar bra till 968orna. Men en riktigt mappning vore nog det bästa för din del när så mycket är ändratt. Dyrt men du vinner på det.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
TobbeTT
20 mars 2009 · 948 Inlägg

magnat_945_turbo skrev:

TobbeTT skrev:
kanske därav vi har felet att din lmm bottnar? och att viking chip kanske kan göra ett mer anpassat chip sen har jag hört att en i småland/skåne mappar lh2.4 David Mattson har jag för mig han hette vet ej om han gör det fortf

det där med att klanka ner på viking chip kan du sluta med för har 8 st polare samt vet 100 st minst här inne och på andra forum som kör med det utan problem. okej ska testa byta lmm lr bygga en egen.

vart nånstans klanka jag ner viking chip?? har själv kört med ett bränsle chip ifrån han utan problem och anledning till att jag tog viking chip som ett exempel var att jag för mig jag sett eller hört att han hade en mapp eller anpassat chip till just dit ändamål med "gröna" spridare större lmm osv

magnat_945_turbo
21 mars 2009 · 59 Inlägg

TobbeTT skrev:

magnat_945_turbo skrev:

TobbeTT skrev:
kanske därav vi har felet att din lmm bottnar? och att viking chip kanske kan göra ett mer anpassat chip sen har jag hört att en i småland/skåne mappar lh2.4 David Mattson har jag för mig han hette vet ej om han gör det fortf

det där med att klanka ner på viking chip kan du sluta med för har 8 st polare samt vet 100 st minst här inne och på andra forum som kör med det utan problem. okej ska testa byta lmm lr bygga en egen.

vart nånstans klanka jag ner viking chip?? har själv kört med ett bränsle chip ifrån han utan problem och anledning till att jag tog viking chip som ett exempel var att jag för mig jag sett eller hört att han hade en mapp eller anpassat chip till just dit ändamål med "gröna" spridare större lmm osv

okej okej ska leta upp en sådan lmm då. förlåt mig misstolka det sorry inte alls meningen.

Zwudda Refined
22 mars 2009 · 1 770 Inlägg

Jag mätte avgasvärdena med Gröna 968:on och orginal 016 LMM 2.5" och det gav:
CO 7,1 (0,5)
CO 2500 8,5 (0,3)
HC 476 (100)
LAMBDA 0,77 (0,97-1,03)

Byggde sedan om min 016 till 3" (Inget annat) och fick:
CO 0,1 (0,5)
CO 2500 0,3 (0,3)
HC 070 (100)
LAMBDA 1,03 (0,97-1,03)

Stefan Varberg Supraman
22 mars 2009 · 2 300 Inlägg

TobbeTT skrev:
kanske därav vi har felet att din lmm bottnar? och att viking chip kanske kan göra ett mer anpassat chip sen har jag hört att en i småland/skåne mappar lh2.4 David Mattson har jag för mig han hette vet ej om han gör det fortf

Jo han mappar om man frågar snällt wink

Sen att den bluddrar när du har mindre än 15 liter i tanken tyder på kass förpump.
Kolla dina bränslepumpar så att dom e i gott skick.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang