2725
Sök

Toyota celica-88 laddningshaveri

15 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#1
tjena! har en celica som har laddat men laddar inte nu. jag kopplade in stereo anläggning med basar å slutsteg och allt funkade i flera veckor sen en dag så skulle jag gå ut å starta bilen då var det lite dåligt med ström i batteriet så det var på håret att den inte startade men hoppade igång och då började det tjuta från generatorn och ett rökmoln kom ifrån generatorn så jag stängde av på en gång. då hade generatorn skurit den satt helt fast. jag skruvade av den och fixade en annan bättre begad generator å skruvade det men den laddade inte än då. har kollat alla säkringar och alla kablar och laddningsrelät är inbyggt i generatorn. vad kan vara felet?


Följ strömmen..
233 Inlägg
19 mars 2009
#2
Troligtvis fel på generatorn.

15 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#3
jag har provat med 3 olika å det funkar iaf inte.


Följ strömmen..
233 Inlägg
19 mars 2009
#4
Har du testkört dem i en testbänk?

Nippondenso generatorer är ganska känsliga och brukar fungera dåligt om de t ex kommer från en skrot och legat ute ett tag.

blacken
19 mars 2009
#5
På en del japsare så sitter det en sorts "huvudsäkring" efter generator och batteri innan det går in i elsystemet och säkringsdosa/boxen. ( brukar sitta någonstans under läppen, kan vara märkta med "Main fuse" eller dylikt)..

15 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#6
har kollat alla säkringar.


311 Inlägg
30 mars 2009
#7
Har du mätt på batteriet att den får laddning? Om den inte får det, skulle jag kolla generatorn innan jag sätter dit den för att utesluta den. Lämna in den hos någon bilelektriker så kan dom testa den.


15 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#8
har grejjat lite nu fått generatorn att ladda men strömmen kommer inte fram till batteriet, kabeln som går från generatorn till batteriet går ju in i en stor kabelhärva omöjligt att se var den tar vägen å om det är nå fel på den. går den direkt till batteriet eller kan det vara nå relä eller nått imellan?


21 761 Inlägg
5 april 2009
#9
Vad jag vet så brukar det bara finnas två olika varianter på ledningsdragningar för generatorns laddkabel, det är antingen direkt till batteriet eller via startmotorn (tex Volvo 140/240/740 mfl). Om det finns andra varianter på kabeldragning så kan kanske någon annan ge råd om det. smile

Försök följa kabeln från generatorn genom att söka efter någon kabel vid startmotor eller batteri som har samma färg, det är väl det enda råd jag kan ge. Alternativt dra en ny kabel som går direkt till batteriet.

Byggare Behm
562 Inlägg
6 april 2009
#10
Hmm, du har inte glömt den lilla jordkabeln som sitter bakom generatorn och sen går till en skruv vid stötdämpartornet ?
Annars låter det som en kass huvudsäkring eller ett kasst laddrelä.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

15 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#11
den sitter där den ska. men det måste ju finnas ett annat relä som ger ström till b+ på generatorn när man startar bilen.


21 761 Inlägg
10 april 2009
#12
Det är knappast något relä mellan generatorns B+ och batteriet, tvivlar starkt på det. Spänningen ska gå så direkt som möjligt till batteriet, utan en massa extra kopplingspunkter emellan. smile

15 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#13
ok men tar jag en kabel å sätter emellan  b+ på generatorn och + på batteriet så börjar generatorn att ladda men laddningslampan lyser ändå. men tar jag en kabel ifrån + på batteriet å sätter på kontakterna i säkringsdosan som hör till laddningen så slocknar lamporna men den laddar inte.. blir helt matt på det här felet. det är ju sista saken innan besiktningen:/


21 761 Inlägg
13 april 2009
#14
När du bara har nyckeln i tändläge, lyser batterilampan då?
När du har startat motorn, ger generatorn i sig själv ut någon spänning på sin B+?

Om generatorn inte ger ut någon laddspänning så borde den heller inte börja ladda bara för att du sätter en kabel från batteriet till B+ på generatorn, det finns ingen logik i det tycker jag. Det skulle i så fall vara att den på något sätt känner av att den inte har kontakt med batteriet och därför stänger av laddningen, men jag tror inte att det finns en sån avkänning på generatorn. Är ju inte helt säker dock. smile

15 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#15
ja den lyser när jag bara har på tändningen. var ut å fixade lite nu mätte på b+ å det står att den laddar 14v men det verkar inte som det är nå ampere i strömmen för jag provade å sätta en lampa på b+ å jord men den lyste inte:S å det märks ju att den börjar ladda när man sätter en kabel mellan batteriet å generatorn att den börjar ladda för han går ju ner i varv å arbetar.


21 761 Inlägg
13 april 2009
#16
När du kopplar kabeln mellan generatorns B+ och batteriet, har du även mätt hur spänningen blir då?

15 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#17
ja det är 14volt



Sök