3786
Sök

Är det samma kabelhärva på Volvo 940 turbo som 940 GL

1 196 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#1
som sagt jag undrar om det är någon skillnad på kabelhärvorna på en volvo 940 turbo och på kabelhärvan på en GL, boxarna vet jag ju att det skiljer, räcker det med att bara byta boxarna?

Mvh jocke
Senast redigerat av Spiike (22 mars 2009)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 mars 2009
#2
Ja sånär som på att LMM sitter på "fel" sida och att turbon har spridarmotstånd. Tror inte att det är något mer.

Jonas

1 196 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#3
okej, för jag orkar verkligen inte byta hela kabelhärvan hela tiden smile

Rapidoz
688 Inlägg
22 mars 2009
#4
haha kan man ha mer flyt tongue

Jag fick kabelbrand i helgen och måste beställa ny kabelhärva och undrade just om man kan ta en vanlig sugmotor härva big_smile
då fick man svar på det då tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
22 mars 2009
#5
Lite försiktig nu. Vissa GL finns väl med Regina och dessutom så är kontaktdonen vid hjulhustornen kopplade olika på sugisar och turbo. DEt är inte bara att trycka ihop och åka.

Se här:

http://pliki.mojevolvo.pl/volvotechinfo … n_3_39.pdf

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
23 mars 2009
#6
men är kabelhärvorna till turbo modellerna är lika oavsett årsmodell?
tänkte om något ändrades ifrån tex -92 till -98.

EDIT: Om har + paketet ifrån början.
måste man skaffa just den kabelhärvan lr kan man skaffa en vanlig turbo motorhärva och skippa +paketet då den ändå är ifrånkopplad.
Senast redigerat av 940turboplus (23 mars 2009)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
23 mars 2009
#7
I och med att 940 fick ny bottenplatta -95 så kom andra kontaktdon.
Och efter -95 finns inget stöd i kabelhärvorna för Turbo+.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
23 mars 2009
#8
Sharky skrev:
I och med att 940 fick ny bottenplatta -95 så kom andra kontaktdon.
Och efter -95 finns inget stöd i kabelhärvorna för Turbo+.

/Göran

Så om bilen är äldre än -95 så måste härvan beställas ifrån tidigare modeller för att kunna monteras.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
23 mars 2009
#9
Korrekt uppfattat. Fast -91 är lite unik eftersom du har kallstartspridare på 91:orna.

/Göran

940turboplus skrev:
Så om bilen är äldre än -95 så måste härvan beställas ifrån tidigare modeller för att kunna monteras.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
23 mars 2009
#10
Sharky skrev:
Korrekt uppfattat. Fast -91 är lite unik eftersom du har kallstartspridare på 91:orna.

/Göran

940turboplus skrev:
Så om bilen är äldre än -95 så måste härvan beställas ifrån tidigare modeller för att kunna monteras.


Underbart så man har bara -92 till -94 att finna rätt härva...
kommer ju inte bli lätt att hitta.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
23 mars 2009
#11
Du kan ta 91 också. Det är bara att skita i kallstartspridarkontakten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
23 mars 2009
#12
Sharky skrev:
Du kan ta 91 också. Det är bara att skita i kallstartspridarkontakten.

/Göran

Okej så bilen reagerar inte med felkoder om man ej har kontakten istucken?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
23 mars 2009
#13
Om du har en box som inte vet att det skall sitta en kallstartspridare så kan den ju inte klaga, eller hur?
Det är bara 91:ans boxar som har kallstartspridare.

/Göran

940turboplus skrev:
Sharky skrev:
Du kan ta 91 också. Det är bara att skita i kallstartspridarkontakten.

/Göran

Okej så bilen reagerar inte med felkoder om man ej har kontakten istucken?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

237 Inlägg
24 mars 2009
#14
alltså nu i helhet här,
jag har en 940 gl -91 som jag har stoppat ner min turbo i, med andra ord behöver jag inte byta härvan till turbon´s utan kan köra med gl härvan?? som det stod högst upp att lmm är på fel sida med mera, det har ingen betydelse för jag ska inte köra med sånt skit, har börjat lägga in sprut i bilen..

Turbo knackare

Volvoskadad
6 017 Inlägg
24 mars 2009
#15
Men vad ska du med orginalhärvan till om du ska lägga i ett eftermarknadssprut?

Jonas

237 Inlägg
24 mars 2009
#16
jag ska koppla sprutet vid kontakt stycket där boxen sitter för att slippa dra alla kablar nya igen. .
har ett megasquirt standalone jag håller på att ta fram alla ritningar o skit till för att kunna börja montera.. så alltså blir det bara orginal boxen som försvinner inte hela härvan..

Turbo knackare

glad
493 Inlägg
15 mars 2012
#17
Sharky skrev:
I och med att 940 fick ny bottenplatta -95 så kom andra kontaktdon.
Och efter -95 finns inget stöd i kabelhärvorna för Turbo+.

/Göran

sorry för att ja drar upp gammal tråd.
men ny bottenplatta? har aldrig sett skillnad på en tidig 940 och en senare?
så en turbobox från min 945 97a passar inte min 740 GL 90? båda har ju lh2.4.
och ja jag vet att man måste löda dit motstånd o flytta lmm kablar, men annars?
eller stift osv e flyttat?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla


Sök