2309
Sök

Dubbla batterier volvo 740 (85ah+180ah)

367 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#1
har två batterier i 740n. ett 55ah i skuffen och ett 85ah orginal i fram. men vill sätta i ett 180ah lastbils batteri bak. nu till frågan.

vad kan hända?

hur många ah kan jag få ut ca? har för mej att det inte går att lägga ihop (typ 85+180=265 eller är det så man räknar ah?

seriösa svar kan du inte  (svara inte)
Senast redigerat av johan740_89 (23 mars 2009)


Följ strömmen..
233 Inlägg
23 mars 2009
#2
Jag utgår från att du ska ha batteriet som ett förbrukningsbatteri och då är det viktigt att det verkligen är ett förbrukningsbatteri du monterar i skuffen. De allra flesta lastbils batterier är startbatterier och är då inte lämpliga att ladda ur.

Ja, det är så du räknar. Dock är det generellt sätt bättre att inte köra någon förbrukning av motor batteriet.

Supraman
2 300 Inlägg
23 mars 2009
#3
Startmotorpunktse skrev:
Jag utgår från att du ska ha batteriet som ett förbrukningsbatteri och då är det viktigt att det verkligen är ett förbrukningsbatteri du monterar i skuffen. De allra flesta lastbils batterier är startbatterier och är då inte lämpliga att ladda ur.

Ja, det är så du räknar. Dock är det generellt sätt bättre att inte köra någon förbrukning av motor batteriet.

lastbilsbatterier endast startbatterier e fel, hur annars skulle man kunna köra med värmaren på natten när man sover.

Satsa på gebatterier istället, dom tål djupurladdningar bättre än vanliga batterier.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

21 761 Inlägg
23 mars 2009
#4
Tar man tex Tudors lastbilsbatterier så finns det tre varianter: HD, HDX och SHD.

HD = Lite mer tåligt mot djupurladdningar än vanliga startbatterier, kan ibland kallas för "taxibatteri".
HDX = Ännu mer tåligt mot djupurladdningar, dessutom mycket tåligt mot vibrationer och har hög startström.
SHD = Mycket tåligt mot vibrationer och även mycket tåligt mot djupurladdningar, däremot lite lägre startström än HDX för samma storlek. Dessa batterier (SHD) är lämplig för bilar med bakgavellyft.

Väljer man ett SHD-batteri så ska det passa bra till bilstereo ur djupurladdningssynpunkt, fast HDX ger lite mer startström. smile
Senast redigerat av Drönirettab (23 mars 2009)

21 761 Inlägg
23 mars 2009
#5
johan740_89 skrev:
180ah lastbils batteri bak.

Vad heter batteriet?

Följ strömmen..
233 Inlägg
24 mars 2009
#6
Stefan Varberg skrev:
lastbilsbatterier endast startbatterier e fel, hur annars skulle man kunna köra med värmaren på natten när man sover.

Som jag skrev gäller det de flesta lastbilsbatterier.

Om man är ute efter djupurladdningsbatterier är Optima ett bättre val. Vi har precis kört ett test med Bosch Tecmaxx 180Ah mot två stycken Optima Yellow Top 4.2L 55Ah (totalt 110Ah) och Optima batterierna levererade ström under en längre tid än Bosch batteriet.

367 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Tar man tex Tudors lastbilsbatterier så finns det tre varianter: HD, HDX och SHD.

HD = Lite mer tåligt mot djupurladdningar än vanliga startbatterier, kan ibland kallas för "taxibatteri".
HDX = Ännu mer tåligt mot djupurladdningar, dessutom mycket tåligt mot vibrationer och har hög startström.
SHD = Mycket tåligt mot vibrationer och även mycket tåligt mot djupurladdningar, däremot lite lägre startström än HDX för samma storlek. Dessa batterier (SHD) är lämplig för bilar med bakgavellyft.

Väljer man ett SHD-batteri så ska det passa bra till bilstereo ur djupurladdningssynpunkt, fast HDX ger lite mer startström. smile

finns det någon risk att jag bränner startmotorn och generatorn osv


21 761 Inlägg
24 mars 2009
#8
Startmotorn bränner man inte bara för att det finns många batterier, så fungerar det inte. Startmotorn tar den ström som behövs för att vrida runt motorn, det är inte batterierna som "tvingar" in strömmen i startmotorn. smile

Generatorn får ju jobba mer ifall man drar ur alla batterier mycket, ur den synvinkeln kommer generatorn alltså att belastas mera. Därför är det bättre att ladda batterierna med en batteriladdare när man har spelat mycket med motorn avslagen, just för att inte riskera att generatorn råkar ut för överbelastning. smile


Sök