6274
Sök

BMW 750 E32 (V12) går ej på alla cylindrar

511 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Tjena,

ett litet (?) problem 750iA -91:a, den går bara på några cylindrar, möjligtvis bara på 6 av 12, och ibland kan den bara "dö" och inte gå över huvudtaget.
Jag vet inte exakt hur felet ter sig, jag har bara fått felet löst beskrivit för mig men
ungefär som ovan strular det.

Frågan då; finns det något typiskt fel som E32:orna dras med som kan stämma in med min bristfälliga beskrivning? Vart ska jag börja söka efter fel? Om det är motorstyrenheten som är väck, vad kan en sådan kosta att få tag på?

Tacksam för svar!

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 april 2009
Hade en likadant 92a, den gick ofta plötsligt på 6 cylinder, undersökningar och reparationer kostade mig 65 000:- under 1 ½ år utan blir bättre för det, det kan finnas många olika orsaker som gör detta dessutom jobbigt!.
Jag var så trött på den att den hittade sin rätta plats: skroten, och köpte en 750 E38 som är helt underbar.
Tyvärr kan jag inte säga på rak arm vad det kan vara men kolla på BMW sajt forum på 750, (www.autopower.se) ställ din fråga och vänta på svar.
Senast redigerat av Goffen (6 april 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Gödseldräng
4 529 Inlägg
6 april 2009
edit

har du byt stift tändkablar rotor med mera ?
mycket som kan strula med tändnigen
Senast redigerat av Goffen (6 april 2009)

511 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
tack för svar ska titta över det mesta så fort bilen dyker up
jag har själv inte hunnit titta under huven utan fått allt förklarat
tänkte bara höra ifall det fanns några smarta tips att börja på så jag får väll se vad jag gör,

2 014 Inlägg
6 april 2009
TS:

Rubrik fixad.

Läs rubrikanvisningarna innan du postar en ny tråd nästa gång.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Administratör
2 981 Inlägg
6 april 2009
Ett vanligt fel förr i alla fall när jag va bmw mek så va det fel på bränslepumpen "sitter 2st en till varje sida" och va en sönder gick den bara på 6cyl......  Rätt lätt att kolla har jag för mig man skiftar bara på bränsleslangarna däruppe vid mitten på motorn och kollar om den går på andra sidans 6cylindrar....

Nått som stör mig mer än alains försök att hjälpa till i forumet är allt OT som skrivs i trådarna ni vet vilka ni va, vi tvingar er inte att vara här så skärp till er...

En kopp av den svarta såsen...

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 april 2009
Om du böjer dig över motor från sida, i mitten på baksida av motor har du de 2 slangar bredvid varandra som är mycket lätt att koppla av, du kan testa att starta motor och se om det kommer bensin, det är bra om ni är två, en som starta en lite stund och en som kolla upp.
hör av dig.

511 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Vi ska börja imorgon så jag skriver lite imorgon kväll efter genomgång av motorn
enda jag hunnit med nu är att titta stiften men dom är det inge vidare fel på, verkar som om att den får gnista på båda sidorna ifallfall,
bara lite snållt på en stiftet är nästa grått,

ska ta lös alla 12 imorgon och kolla ifall det är någon skillnad på någon gämförde bara mellan 1 från vardera sida idag .

men tack för så mycket svar, hör av me snart! tjing

511 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
kamaxelgivaren fick jag utslag på när jag körde den igenom datatestet, tror ni att detta kan skapa ett sådant här problem?
gick på alla cylindrar idag men efter ett tag så dog den och gick bara på 6 igen, typiskt..

fler tips?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 april 2009
När händer detta för dig? För mig, det kunde vara precis när jag skulle köra från grönljus eller annat, ofta vid lite gaspådrag vid start och kallt ute. På våren och sommar, den gick bättre, ofta när det var varmt i luften.
Som du vet motor på E32 är 2 ihop 6a som fungerar lite för sig. E38 är en uppgraderad motor, en ena 12a som fungerar mycket bättre.
Jag hoppas att du kan hitta felet innan att bilen äter upp din planbok som min gjorde på mig eller sälj den och köpt en E38.

511 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
jag vet inte riktigt..

igår var vi ute och körde och på kall motor gick den kalas släppte lös som fan var ett gött vrid i den då..
efter några minuter när motorn blev varmare så gick den på 6igen sedan på 12 sedan 6 såatt det är svårt att säga,

får inte alls till detta ska byta kamaxelgivaren först nu sen får jag se,
haha ja e38 är ju betydligt bättre kan jag tänka mej att ha och göra med 2 st 6 kan man säga är ett helvete...tongue

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
11 april 2009
Det som hände mig också är att när jag körde för länge med 6 cylinder, efter ett tag gick växelåda i nöd och kunde inte växla, fick stanna, stäng motor och starta om igen för kunna forsätta.
hoppas att du hitta felet.
Under tiden, berätta vad du gör med den.

Byggare Behm
562 Inlägg
12 april 2009
Också hört något som gäller just BMW är att om ECU´n, alltså styrdatorn upptäcker ett allvarligt fel så går den på ett nödläge och blir allmänt konstig.
Värt att veta kanske..

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 april 2009
_Jonex_ skrev:
Också hört något som gäller just BMW är att om ECU´n, alltså styrdatorn upptäcker ett allvarligt fel så går den på ett nödläge och blir allmänt konstig.
Värt att veta kanske..

Års modell 91-92 är mycket känd för dessa problem att dom går ibland på 6 cylinder, på mitt bytte jag också styrdator utan vidare hjälp.

2 911 Inlägg
12 april 2009
Kolla pumparna igen, så du har fulltryck på annat än tomgång.
Min e32;A var likadan, funkade när man startade motorn och checkade slangarna, men ena pumpen klarade inte hålla trycket på högre varv.
Kolla också filtret i botten på pumpen i hållaren, känns som ett membran.

511 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
tack tack ska titta detta på måndag
skriver här efter det

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
12 april 2009
Låter som du har kassa tändspolar. Så kör den tills den börjar dö och plocka fram gnistprovaren

Rock'n Roll

Sök