4339
Sök

Kylvattenproblem Mondeo -96 (utebliven cirkulation)

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Min Ford dog Bmw-döden idag.  dvs motorn fick kylvatten relaterat problem och överhettade tills driftstopp infann sig.

Tempmätaren har sedan jag köpte bilen legat lite lågt under färd och vandrat uppåt när man står parkerad. Jag kontrollerade kylvätskenivån och bytte termostat utan resultat.  mätaren har ett ganska vitt omdåde som det står "normal" på och mätaren ligger innanför detta område så jag antog att det funkade så på ford.

Idag kom ingen värme i kumpén och motorn blev varm som tusan.  nånting har alltså slutat funka.

Har vi någon Ford Mondeo -96 2.0 expert här?!

Det är ju inte värre än att man byter vattenpump och kylare, men tänkte att det är bra med input från alla håll smile  det kanske är vanligt på ford att det fastnar skit nån stans så att det inte är pump eller kylare osm det är fel på?

tacksam för hjälp.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
7 april 2009
topplocks packningen har gått, till 100% att tempen legat låg dvs på mätaren, kan bero på att kontakten varit dålig, termostaten för hög/låg inställning. eller att den bara är paj. Det kan även bero på att kylaren är tät och bör spolas ur. men är bilen i det stadiet att ingen värme kommer så är de 100% säkert att toppen gått!

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Tackar!  packningen eller hela toppen?   vanligt fordfel?!  packningen byter man ju fort.

Skall även slå ett öga på kylaren och pumpen.  tycker att värmen i kupén borde komma även om kylaren är paj/igenatt,  men uteblir on vattencirkpumpen är trasig

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
7 april 2009
ja nog blir det värme fast kylaren är paj, enkelt att kolla om alla slangarna är varma dvs uppe och nere.
aluminiumtoppar brukar ej klara kokning, så de blir skeva men detta men man ju kolla upp, annars är det bra att byta packningen, otur då måste det planas.

vanligt fel vet jag inte, enkelt sätt att se om allt fungerar är att köra bilen varm, öppna expansionskärlet, det ska koka i det när bilen går upp i temp, då ska fläkten slå igång, gör den inte de då vet du att de även är fel på fläkten, och vad som händer då bilen ofta står på tomgång, kan du nog gissa dig fram till;)
Senast redigerat av pattilatti2 (7 april 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
fläkten funkar. har felsökt vidare och den blåser avgaser i kylvattnet så helt klart är packningen gången.  när toppen är av så är det ju fort gjort att även titta till vattenpump samt kylare.

tackar för hjälpen smile

Sök