Opel Tigra frågor!

Opeltigra
7 april 2009 · 6 Inlägg

Har några funderingar om bilen.

1. Jag har tappat bakre ljuddämpare och undrar nu om jag bara kan köpa ett förlängningsrör på biltema och använda som slutrör, montera från mellandämparen och ända bak (slutrör) således hoppa över bakre ljuddämparen. Tror ni bilprovningen klampar ner på en sådan lösning?
Den låter ju inte speciellt mycket med den lilla motorn.

2. Jag har fått problem med värmen i bilen.
Nu i vinter när det var kallt så hände det något med kupevärmen, den blir inte lika varm som tidigare.
Känns som om den jobbar på halv fart fastän att reglaget står på max värme.
Ett likvärdigt beteende är att motorvärmen (kylarvattnets temp) åker fram och tillbaka på tempmätaren. Först värms motorn upp och blir nästan så varm att den skulle koka men då slår något relä till som gör att någon fläkt kommer i gång och sänker temperaturen. Då detta pågår åker även kupevärmen upp och ner fastän att jag har reglaget på ett bestämt läge. Förr var den en mer konstant temperatur.

3. Bilen har gått ca 11500 mil och undrar hur man märker att det är dags att byta kamrem och vattenpump? Eller har vattenpumpen någonting alls med kamremmen att göra på denna bil?
Jag vill minnas att verkstaden bytte kamrem vid ca 4500 mil.

4. Är det någon som har erfarenhet av att byta kupeluftfilter (allergifilter), är det svårt?


Fakta:
Opel Tigra 1998
Ecotec 1,6L 16v
ca 11500mil

Opel Tigra "1.6 Ecotec 16v" (1998)
Oxygen
7 april 2009 · 629 Inlägg

1. Ordna ett riktigt avgassystem istället.
2. Din termostat fungerar nog inte. Eftersom kupéluften värms av motorns kylvatten varierar den med motortempen.
3. Kolla i servicebokn vid vilket miltal remmen ska bytas.

Opeltigra
7 april 2009 · 6 Inlägg

Oxygen skrev:
1. Ordna ett riktigt avgassystem istället.
2. Din termostat fungerar nog inte. Eftersom kupéluften värms av motorns kylvatten varierar den med motortempen.
3. Kolla i servicebokn vid vilket miltal remmen ska bytas.

Tack för svaren på 1-3,
Skulle vilja fördjupa mig lite i dina svar:

1. Då jag anser att det blir billigare att bara köpa ett rör som monteras än en helt ny dämpare som inte gör så stor nytta på en sådan liten motor så återstår frågan om bilprovningen motsätter sig denna typ av montering?

2. Vart brukar man finna termostaten i en Tigra och hur ser man om den är trasig?

3. Hänger vattenpumpen och kamremmen i hop på denna bil? Behövs de bytas samtidigt eller räcker det att endast byta kamrem? Generellt brukar väl folk säga att om man byter kamrem så är det bra att byta vattenpump? Det där med serviceboken har jag ingen aning om och därför vore det bättre med visuell bedömning. Ser jag att däcken, luftfilter, oljefilter, olja, skivbroms, klossar, lammpor är trasiga eller i dåligt skick byter jag dessa delar.

Opel Tigra "1.6 Ecotec 16v" (1998)
Oxygen
7 april 2009 · 629 Inlägg

1. Vet inte vad bilprovningen säger om lösningen som sådan, men dom har ju tydligen blivit mkt hårda på ljudnivån. Dessutom kan ett långt rör utan dämpare skapa konstiga resonanser och oljud.
2. + 3. Har ingen koll på Opel just, men ofta är vattenpumpen driven av kamremmen och då är det bra att byta pumpen när man ändå byter remmen. Remmen brukar bytas vid ett visst miltal, eller en viss tid. På min Alfa t.ex. är intervallet 6000 mil eller 3 år, det som kommer först. Det är svårt att se skicket på en rem visuellt...

micke-opel
7 april 2009 · 562 Inlägg

Ja, kamremmen driver vattenpumpen på denna motor. Så du borde passa på att byta vattenpumpen när du byter kamrem eftersom att om den rasar så går remmen åt pipan, med allt vad det innebär...

Termostaten sitter framifrån sett på vänster främre sida av motorn, följ övre kylarslangen från kylaren och ända till termostathuset så ska den sitta där.

9-5 Aero Sedan -05
Opeltigra
7 april 2009 · 6 Inlägg

micke-opel skrev:
Ja, kamremmen driver vattenpumpen på denna motor. Så du borde passa på att byta vattenpumpen när du byter kamrem eftersom att om den rasar så går remmen åt pipan, med allt vad det innebär...

Termostaten sitter framifrån sett på vänster främre sida av motorn, följ övre kylarslangen från kylaren och ända till termostathuset så ska den sitta där.

Okay, tror jag vet vart den sitter nu.
Finns det verkligen ingen bra handbok till Tigra 98' ?
Skulle underlätta ganska mycket.

Opel Tigra "1.6 Ecotec 16v" (1998)
micke-opel
7 april 2009 · 562 Inlägg

Enda jag vet är digitala versioner, typ Opels egna program.

9-5 Aero Sedan -05
Opeltigra
7 april 2009 · 6 Inlägg

micke-opel skrev:
Enda jag vet är digitala versioner, typ Opels egna program.

Okay
Vet du om det är något att ha, vet du namn, inköpställe samt ca pris?

Senast redigerat av Opeltigra (7 april 2009)

Opel Tigra "1.6 Ecotec 16v" (1998)
micke-opel
7 april 2009 · 562 Inlägg

Klart det är något att ha, jag menar Opels auktoriserade verkstäder har ju kört med det/kör med det. men om det går att köpa privat vet jag ej, och det lär ju kosta en del. Annars kan man ju om man letar kanske hitta engelska/tyska reparationshanböcker, för någon svensk tror jag ej finns.

Programmet ifråga är Opel TIS (Technical Information System).

Senast redigerat av micke-opel (7 april 2009)

9-5 Aero Sedan -05
Opeltigra
8 april 2009 · 6 Inlägg

micke-opel skrev:
Klart det är något att ha, jag menar Opels auktoriserade verkstäder har ju kört med det/kör med det. men om det går att köpa privat vet jag ej, och det lär ju kosta en del. Annars kan man ju om man letar kanske hitta engelska/tyska reparationshanböcker, för någon svensk tror jag ej finns.

Programmet ifråga är Opel TIS (Technical Information System).

Jag hittade en version av Opel TIS på internet och måste säga att det där var verkligen ett jätte bra program, tar dock lite tid att lära sig felsöka och hitta i programmet.

Ang. punkt 2 & 3 - värmen/kylningen i bilen så upptäckte jag att det ev. beror på att kylarvätskans behållare nästan var tom. Detta borde tyda på något läckage från antingen vattenpumpen eller kylaren som är trasig? Jag ska nog lugna mig lite med att byta termostaten.

Opel Tigra "1.6 Ecotec 16v" (1998)
micke-opel
8 april 2009 · 562 Inlägg

Opeltigra skrev:

micke-opel skrev:
Klart det är något att ha, jag menar Opels auktoriserade verkstäder har ju kört med det/kör med det. men om det går att köpa privat vet jag ej, och det lär ju kosta en del. Annars kan man ju om man letar kanske hitta engelska/tyska reparationshanböcker, för någon svensk tror jag ej finns.

Programmet ifråga är Opel TIS (Technical Information System).

Jag hittade en version av Opel TIS på internet och måste säga att det där var verkligen ett jätte bra program, tar dock lite tid att lära sig felsöka och hitta i programmet.

Ang. punkt 2 & 3 - värmen/kylningen i bilen så upptäckte jag att det ev. beror på att kylarvätskans behållare nästan var tom. Detta borde tyda på något läckage från antingen vattenpumpen eller kylaren som är trasig? Jag ska nog lugna mig lite med att byta termostaten.

Du kan ju alltid fylla på, och sedan provtrycka kylsystemet och leta efter visuella läckage.

9-5 Aero Sedan -05
Opeltigra
8 april 2009 · 6 Inlägg

micke-opel skrev:

Opeltigra skrev:

micke-opel skrev:
Klart det är något att ha, jag menar Opels auktoriserade verkstäder har ju kört med det/kör med det. men om det går att köpa privat vet jag ej, och det lär ju kosta en del. Annars kan man ju om man letar kanske hitta engelska/tyska reparationshanböcker, för någon svensk tror jag ej finns.

Programmet ifråga är Opel TIS (Technical Information System).

Jag hittade en version av Opel TIS på internet och måste säga att det där var verkligen ett jätte bra program, tar dock lite tid att lära sig felsöka och hitta i programmet.

Ang. punkt 2 & 3 - värmen/kylningen i bilen så upptäckte jag att det ev. beror på att kylarvätskans behållare nästan var tom. Detta borde tyda på något läckage från antingen vattenpumpen eller kylaren som är trasig? Jag ska nog lugna mig lite med att byta termostaten.

Du kan ju alltid fylla på, och sedan provtrycka kylsystemet och leta efter visuella läckage.

saknar det verktyget :-)

Opel Tigra "1.6 Ecotec 16v" (1998)
micke-opel
8 april 2009 · 562 Inlägg

Opeltigra skrev:

micke-opel skrev:

Opeltigra skrev:

Jag hittade en version av Opel TIS på internet och måste säga att det där var verkligen ett jätte bra program, tar dock lite tid att lära sig felsöka och hitta i programmet.

Ang. punkt 2 & 3 - värmen/kylningen i bilen så upptäckte jag att det ev. beror på att kylarvätskans behållare nästan var tom. Detta borde tyda på något läckage från antingen vattenpumpen eller kylaren som är trasig? Jag ska nog lugna mig lite med att byta termostaten.

Du kan ju alltid fylla på, och sedan provtrycka kylsystemet och leta efter visuella läckage.

saknar det verktyget :-)

Börja med att fylla på och kolla om värmen blir bättre smile

9-5 Aero Sedan -05
joakim03
27 mars 2016 · 2 Inlägg

Jag har en Opel Tigra årsmodell 95 och vet inte riktigt hur man spänner handbromsen på denna bilen, är det någon som skulle kunna säga om man gör det i bilen eller under cool

Senast redigerat av joakim03 (27 mars 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang