V40 -98 "knakar" till i dragläge

xoil
8 april 2009 · 4 Inlägg

Hej,

Har en Volvo v40 Fas I 2.0t årsmodell 98 som gått 17300 mil. Har ett problem att det knakar till från motorn (tycker jag det låter som), ljudet kommer ifrån passagerarsidan en semi-bilintresserad kompis gjorde en gissning att det var drivknuten. Ljudet uppkommer (låter mest) när jag från stillastående på lågt varvtal ska smyga iväg eller vid hastig upp/nerväxling känns dock att det avtar när motorn har blivit varm. Väldigt svårt att beskriva ljudet, det knakar till 2-3grr och sen låter det inget mer inte när jag svänger eller något.

Någon som har en ide vad det kan vara?



En annan mindre irriterande sak är att vid vänstersväng så hoppar inte blinkerspaken tillbaka automatiskt till neutral läge utan jag måste själv putta upp den igen.



Tack på förhand alla svar uppskattas.

// Niclas

DusanMandick Random Hero
8 april 2009 · 4 047 Inlägg

drivknut är de nog inte, låter mer som en kass kräningshämmare, fast då borde de iofs knacka till är su svänger ibland,

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
xoil
9 april 2009 · 4 Inlägg

Det är inget jag hört vid svängar, finns det något sätt man kan testa om det är där felet ligger? bör det låta vid alla svängar kraftiga som lätta eller är det helt slumpmässigt?

torpis Forummoderator
9 april 2009 · 10 572 Inlägg

xoil skrev:
finns det något sätt man kan testa om det är där felet ligger?

ja då. leta upp en person som har hyffsad koll. öppna huven och sätt honom uppe på motorn. Sätt dig i bilen och framkalla ljudet med "dragläge"  personen uppe på motorn kan nu lokalisera ljudet = problem löst.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
isso \m/(><)\m/
9 april 2009 · 742 Inlägg

Har precis samma problem på min S40 och det beror på slitna motorkuddar så att motorfästet upptill på passagerarsidan kan slå emot konsollen som håller kudden.. men det försvinner när bilen är varm. Letat jävlar innan jag kom på det

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang