Varför har bilarna på elmia ingen finish?

Hellquist
12 april 2009 · 499 Inlägg

Det är skillnad på dålig finish och skador.

En kofångare som inte passar perfekt är direkt störande. Att en S14 har stenskott, märken efter curbsen från en Mantorpkörning och dåligt mönster på bakdäcken ser jag som positivt. Då används bilen. Att bygga en bil som ser bra ut kanske är svårt, men att bygga en som ser bra ut, går bra och man dessutom vågar använda, det är respekt!

terazzi
12 april 2009 ·

Geiros skrev:
Tyvärr så håller jag med er. jobbigt att säga detta. sämre varje år. :S
Jag måste säga att dom 3 evo bilarna, Cartrends svarta Audi A6, är några exempel på fina bilar som ska va på sån mässa..

Håller med dig helt!

KHRacing
12 april 2009 ·

Nu är ju inte min bil nån styling eller utställningsbil alls, men jag gör väldigt gärna reklam för mina två största sponsorer genom att stå i deras monter på mäsan, jag vet även att min huv var bucklig & rutan spräckt, men men, tonvis med folk har snackat & kollat närmare på en bil det pratats vitt & brett om i mer än två år som de äntligen fick se & det generella svaret från folk var att de gillade vad de såg.

ang c30 med plåtbreddningen - så är detta exakt hur man gör en sådan breddning, små plåtremsor som svetsas - sedan knackas plåten & tennspacklas - det är alltså ett riktigt HANTVERK, inget plastpaket, all cress till den byggaren tycker jag själv.

jag tycker du överdriver mkt mkt starkt genom att skriva att du inte kommer tillbaxs nästa år - -  jag menar - hur tusan skall du kunna veta vilka helt nybyggda bilar där kommer stå då ?

Hur tror du fressetn att uttagningarna går till egentligen ?

tror du att folk kör till elmia & visar upp sina bilar & personalen där säger.. ._ aaa.ha duu du har 1,3mm för stor glipa vid den dörren, tyvärr - du f¨år inte ställ ut hos oss.
.............................................

baca Os Difuntos
12 april 2009 · 1 822 Inlägg

Det märks att ni inte var i EvolutionGarage monter, dom bilarna tåls att att synas in i minsta detalj. Dom kanske inte är dom mest extrema bilarna på mässan (kanske tom dom snällaste och minst extrema) men dom är fan välbyggda.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
ReApEr__88
12 april 2009 · 620 Inlägg

baca skrev:
Det märks att ni inte var i EvolutionGarage monter, dom bilarna tåls att att synas in i minsta detalj. Dom kanske inte är dom mest extrema bilarna på mässan (kanske tom dom snällaste och minst extrema) men dom är fan välbyggda.

Jag håller med iallafall som de ser ut på bild, och de man har följt i paintworx projekttråd, har man följt den så har man märkt att inget lämnas till slumpen!!

Volvo S60 (2006)
Quantic
12 april 2009 · 645 Inlägg

fortsätter lite på det jag kommenterade ellemarks blogg med här.

Sen är det väl lite så att tempot på byggandet har stressats upp en massa. Förr i tiden så visades byggen som putsas o donats med under 2-3 år eller längre rent utav. Numera spottar man ur sig bilar under en enda vinter. Så att kvaliten kan variera på Elmia förvånar mig inte.

Sen är det väl så att utan den här bredden på bilar så tappar ju hela mässan sin charm. Att se när bilar som står där har lite småfel o att allt inte är hundra procent passform beror väl på att ALLA inte har samma hantverkskunnande men har ändå med små medel lyckats knåpa ihop en hyffsat snygg bil på kort tid.

terazzi
12 april 2009 ·

baca skrev:
Det märks att ni inte var i EvolutionGarage monter, dom bilarna tåls att att synas in i minsta detalj. Dom kanske inte är dom mest extrema bilarna på mässan (kanske tom dom snällaste och minst extrema) men dom är fan välbyggda.

Jo där va man big_smile dem va ju med fina wink kollade in lampans saab ett bra tag ^^

ToBe www.maniacracing.se
12 april 2009 · 494 Inlägg

baca skrev:
Det märks att ni inte var i EvolutionGarage monter, dom bilarna tåls att att synas in i minsta detalj. Dom kanske inte är dom mest extrema bilarna på mässan (kanske tom dom snällaste och minst extrema) men dom är fan välbyggda.

Jag kan komma o titta på dom om du vill jag ta hundra kr för varje "miss" jag hittar.
Det är ju missar på ALLA bilar även dom som rullar ut från fabrik.. Men men skit samma det går inte allt i topp Finish så är det bara... Ta tio Volvo v70 i samma kulör så ska ni se att det skiljer på då både lack och kofångare lister osv osv

Och ska man gå igenom paintworx bilar extra noga så kan jag lova er att den finns lite små missar där med....
Men man kan ju hoppas på att det kommer något Nytt roligt nästa år för det är ju bara samma bilar man se.....Samma bilar fast andra byggare kan inget någon komma med något som ingen annan redan har gjort... som jag en celica från 87 men bmw E30 lysen och en evo7 front Kan låva att det är ingen som har det..

Mvh ToBe

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
robstar
12 april 2009 · 205 Inlägg

ToBe skrev:

baca skrev:
Det märks att ni inte var i EvolutionGarage monter, dom bilarna tåls att att synas in i minsta detalj. Dom kanske inte är dom mest extrema bilarna på mässan (kanske tom dom snällaste och minst extrema) men dom är fan välbyggda.

Jag kan komma o titta på dom om du vill jag ta hundra kr för varje "miss" jag hittar.
Det är ju missar på ALLA bilar även dom som rullar ut från fabrik.. Men men skit samma det går inte allt i topp Finish så är det bara... Ta tio Volvo v70 i samma kulör så ska ni se att det skiljer på då både lack och kofångare lister osv osv

Och ska man gå igenom paintworx bilar extra noga så kan jag lova er att den finns lite små missar där med....
Men man kan ju hoppas på att det kommer något Nytt roligt nästa år för det är ju bara samma bilar man se.....Samma bilar fast andra byggare kan inget någon komma med något som ingen annan redan har gjort... som jag en celica från 87 men bmw E30 lysen och en evo7 front Kan låva att det är ingen som har det..

Mvh ToBe

Nu låter du nog så proffsig. Klart det finns felfria bilar! ! !

Janneutanb
12 april 2009 · 7 272 Inlägg

robstar skrev:

ToBe skrev:

baca skrev:
Det märks att ni inte var i EvolutionGarage monter, dom bilarna tåls att att synas in i minsta detalj. Dom kanske inte är dom mest extrema bilarna på mässan (kanske tom dom snällaste och minst extrema) men dom är fan välbyggda.

Jag kan komma o titta på dom om du vill jag ta hundra kr för varje "miss" jag hittar.
Det är ju missar på ALLA bilar även dom som rullar ut från fabrik.. Men men skit samma det går inte allt i topp Finish så är det bara... Ta tio Volvo v70 i samma kulör så ska ni se att det skiljer på då både lack och kofångare lister osv osv

Och ska man gå igenom paintworx bilar extra noga så kan jag lova er att den finns lite små missar där med....
Men man kan ju hoppas på att det kommer något Nytt roligt nästa år för det är ju bara samma bilar man se.....Samma bilar fast andra byggare kan inget någon komma med något som ingen annan redan har gjort... som jag en celica från 87 men bmw E30 lysen och en evo7 front Kan låva att det är ingen som har det..

Mvh ToBe

Nu låter du nog så proffsig. Klart det finns felfria bilar! ! !

Nja det tvekar jag på, går alltid att hitta något som inte är rätt.
Perfekt existerar inte wink

kevlar_soul
12 april 2009 ·

Jag kan hålla med om att en del jobb är slarvigt utförda, men samtidigt så finns det väldigt många bilar som har grym finish. Bra passform, fint spacklade skärmar etc.

Så jag kan inte hålla med dig riktigt..

decib3L Körv
12 april 2009 · 3 535 Inlägg

Brains skrev:

robstar skrev:

ToBe skrev:

Jag kan komma o titta på dom om du vill jag ta hundra kr för varje "miss" jag hittar.
Det är ju missar på ALLA bilar även dom som rullar ut från fabrik.. Men men skit samma det går inte allt i topp Finish så är det bara... Ta tio Volvo v70 i samma kulör så ska ni se att det skiljer på då både lack och kofångare lister osv osv

Och ska man gå igenom paintworx bilar extra noga så kan jag lova er att den finns lite små missar där med....
Men man kan ju hoppas på att det kommer något Nytt roligt nästa år för det är ju bara samma bilar man se.....Samma bilar fast andra byggare kan inget någon komma med något som ingen annan redan har gjort... som jag en celica från 87 men bmw E30 lysen och en evo7 front Kan låva att det är ingen som har det..

Mvh ToBe

Nu låter du nog så proffsig. Klart det finns felfria bilar! ! !

Nja det tvekar jag på, går alltid att hitta något som inte är rätt.
Perfekt existerar inte wink

http://www.garaget.org/?car=9170

Truckdriving Man
camaro67 Meister
13 april 2009 · 6 763 Inlägg

decib3L skrev:

Brains skrev:

robstar skrev:

Nu låter du nog så proffsig. Klart det finns felfria bilar! ! !

Nja det tvekar jag på, går alltid att hitta något som inte är rätt.
Perfekt existerar inte wink

http://www.garaget.org/?car=9170

Skulle den vara felfri? Kolla närmare så hittar du säkert en hel del små fel. De finns det på alla bilar. Det enda som är felfritt är väll en riddlervinnare för där är det extremt. Men de finns säkert någon liten miss där med men de är svårt att hitta

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
fish Allfixare
13 april 2009 · 1 475 Inlägg

Jag kollade rätt noga på paintworx bilarna och ja jag hittade flera saker jag irriterade mig på. Jag läste i bilsport eller nåt att dom hade varit extra noga med glipor och dyl på bilarna och att alla glipor skulle vara exakt lika breda, men mellan bagageluckan och vänster bakljus på eriks skyline va det mycket större glipa än mellan höger bakljus och luckan. Nätet i fronten på pauls mini satt fast med buntband.... Jag menar här har man gått ut med att vara grym, ja bilarna i helhet va verkligen grymma! men buntband, vafan. Va några till saker jag såg oxå som va lite irriterande. Ja jag förstår att det är jävligt stressigt att få ihop 8 bilar på en vinter, och jag menar inte alls att jag hade gjort nåt bättre själv (förutom bunbanden) men så enkla grejjer ska väl inte missas?? Och i george barris monter, såg ni Eleanor bilen?? Fyfan hur den såg ut och satt helt fel växelspak i den och nå jävla mugghållare?? Och va det verkligen "den äkta" general lee?? eller en av dom?? det satt då fan ingen tjurfösar balk i fronten på den, inte som i filmen och tv serien... Nä, jag åker nog heller inte 60 mil enkel resa och betalar 250kr i inträde nå mer.

Senast redigerat av fish (13 april 2009)

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
13 april 2009 · 1 948 Inlägg

Jag blev djupt besviken faktiskt.... att där stod racingbilar med ganska kass finnish det är en sak.. för där är det den "tekniska" biten man ställer ut... fjädring, motor osv osv...

Men säga att där stod ett antal "rena" showbilar med inget annat syfte än att ställas ut och se fina ut, som hade skumma missar och fel, att det blir pyttelite apelsin i lacken det tar jag även på en showbil(men väldigt lite). men när jag sett en snubbe få finare resultat med "chassifärg" på en superbudget lackering, än ett par bilar på elmia då är det illa. Många bilar hade konstiga märken i kolfibern också... vilket jag antar är av gjutningen, och det är okej på en tävlingsbil... men inte en utställningsbil.

det som styrde upp en hel del var, de tre lancer evo bilarna, tokyo police, cyclone robbans monster, loaded BMW och allt som stog där....

men som många andra så är jag tveksam till att åka dit nästa år... dem fina bilarna var verkligen fina, men dem hade inte ens fyllt upp fjärdedels hall. Och 250 spänn plus resa känns dyrt för att köa o trängas i evigheter för att kolla på typ 10 snygga bilar.

Senast redigerat av AcesHigh666 (13 april 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
13 april 2009 · 1 098 Inlägg

De va ett jävla gnäll, ge fan i att åka dit nästa gång istället då.. PUNKT!!
Värre än så är det inte, och sen att det finns lite skönhetsfel på bilarna är en sak man kan leva med för det bevisar bara för mej att dom vågar använda dom..
Sen att det inte alltid är passform på grejjerna är en annan sak, dom flesta vet la hur ett glasfiberkit är? Åt helvete med allt som har med passform och göra, en hel del arbete att få det att passa såpass bra som många har gjort..
Tycker många ska ha en eloge för det jobbet dom klarar av på en vinter med bilarna, sen tycker ja det gnälls mkt om just elmia men inte tex vallåkra och bugrun?

Tur ja inte har nånn bil online för då hade ni la bara röstat ner mej.. wink

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
fish Allfixare
13 april 2009 · 1 475 Inlägg

Bugrun är en helt annan grej. Visst det finns en utställning där, MEN för det första är det en märkes träff för det andra är det mer en folkfest för VW entusiaster än en bilutställning. val¨åkra kan jag inte kommentera har aldrig vart dit. Och nej jag kommer INTE åka till elmia nästa år.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
13 april 2009 · 1 948 Inlägg

kan tillägga att ett stenskott eller en "liten repa" visar bara att bilen används och det är bra... men dåligt gjord lack? ojämna kanter? och dålig passform? det är inte samma sak och det är nog så de flesta resonerar...


speedfreak racing skrev:
De va ett jävla gnäll, ge fan i att åka dit nästa gång istället då.. PUNKT!!
Värre än så är det inte, och sen att det finns lite skönhetsfel på bilarna är en sak man kan leva med för det bevisar bara för mej att dom vågar använda dom..
Sen att det inte alltid är passform på grejjerna är en annan sak, dom flesta vet la hur ett glasfiberkit är? Åt helvete med allt som har med passform och göra, en hel del arbete att få det att passa såpass bra som många har gjort..
Tycker många ska ha en eloge för det jobbet dom klarar av på en vinter med bilarna, sen tycker ja det gnälls mkt om just elmia men inte tex vallåkra och bugrun?

Tur ja inte har nånn bil online för då hade ni la bara röstat ner mej.. wink

men hur kommer det sig att en del lyckas med bra passform? och andra inte? låter som en dålig ursäkt tycker jag...  jag är ingen expert men om jag följer ditt inlägg så kan jag ta min golf till elmia med andra ord och sen säga nått i stil med "jag hade inte råd/ork att göra vid den" om någon klagar?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
carbonized
13 april 2009 · 38 Inlägg

Jag blev också lite besviken måste jag medge. Jag hade förväntat mig lite mer kvalitetsbyggen på showsidan, då jag hört några som blivit nekade att ställa ut, trots att dem bilarna hade platsat där.. Nu var detta första gången jag var på Elmia, så jag kan inte jämföra kvaliteten på byggena från tidigare år, men jag har varit på många andra utställningar och sett MÅNGA amatörbyggda bilar som håller betydligt högre klass. Är det brist på tid, pengar eller kunskap som avgjorde? Vad vet jag.

Jag tror många inspireras av "proffsens" projekttrådar och ska göra liknande grejer. Har man pengar är det lätt att få en fet bil att bli ännu fetare. Men har man inte kunskapen och tålamodet så tycker jag man ska låta bli att styla och ställa ut..

Det fanns bilar på mässan som man bara blev ledsen av att se. En fin bil, med "snygg..eehm", påkostad lack, schysst bodykit och helt okej ljudinstallation med LACKADE ORGINALFÄLGAR??? Varför lägga 15-20 tusen på lack när bilen förmodligen hade varit snyggare med orginallack och ett par fetare fälgar..

Ingen är perfekt och allt kan göras bättre, så är det alltid. Men vafan, common!

Nä, som nämts tidigare så fanns det flera bilar på parkeringen som hade platsat bättre inne i hallarna. Men givetvis fanns det guldkorn också. Paintworx, och de tre evo'sarna och många andra var riktigt fina och ska ha en eloge..  Klart värt 250:-, men en gnutta besvikelse då jag vet att sverige är ett duktigt bilbyggarland, och där är många som hade platsat bättre på elmia...

Torlejf Bilvårdstönt.
13 april 2009 · 1 109 Inlägg

og900turbo skrev:
bygg en egen bil med samma resultat som dem grabbarna innan ni klagar ! det svenska folket är mästare på o klaga ! sad

Nu råkar du vara den första som skrev detta korkade budskap så just därför blir det du som får ta smällen.

Jag är så förbannat trött på uttrycket "svenska avundsjukan", ja, jag vet att du inte skrev det ordagrant.
Varför ska man inte få klaga om man själv inte har en bil utställd?
Om du låter en byggfirma bygga ett helt nytt hus åt dig, och sen går inte vissa fönster att stänga, väggarna är dåligt spacklade, golvet i duschen lutar åt fel håll och massa annat skit. Ska du inte få klaga då för att du aldrig har byggt ett likadant hus själv?

Jag säger såhär: Om alla ger fan i att bli imponerade över en tv-skärm i bilen och kollat på hantverk istället så skulle rätt bilar stå på mässor till slut.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang