3405
Sök

Effektminskning vid byte av topp. 760 turbo.

Volvo-Beroende
289 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#1
Tja!
kan jag räkna med en effktminskning om jag byter från en 405 topp till en 530topp. Båda i orginal utförande. Gäller en 760 tic med b23et motor.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

730 Inlägg
12 april 2009
#2
Ja någon effektminskning kan du nog räkna me men om du inte ska trimma o ha dig så spelar de nog inte så stor roll.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

93 Inlägg
12 april 2009
#3
I original utförande: nej det kan du inte räkna med. ska du trimma så ja, runt 250 300hk så hade det varit mer optimalt med 405 och ännu bättre med 531 topp.

volvo 760 b23et 4life

Volvo-Beroende
289 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#4
Så ingen effektskillnad då alltså, men aning vid chiptrimmning kanske?

Men då vet jag:). Då får den åka på temporärt smile. Tack för svaren.
Senast redigerat av WolfZap (12 april 2009)

Volvo 760 TIC -84 B23ET

10 287 Inlägg
14 april 2009
#5
Vilken kam kommer du att köra med i 530 toppen?

/Göran

WolfZap skrev:
Så ingen effektskillnad då alltså,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
14 april 2009
#6
Du har ju betydligt bättre kanaler i 405:an än i 530:in.
Skillanden mellan 405:a & 531:a är väl bara vattenkanalerna.
Annars är flödeskanalerna samma.

Men allting handlar åter igen hur du ställer in dina grejer

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

78 Inlägg
16 april 2009
#7
Topper skrev:
Du har ju betydligt bättre kanaler i 405:an än i 530:in.
Skillanden mellan 405:a & 531:a är väl bara vattenkanalerna.
Annars är flödeskanalerna samma.

Men allting handlar åter igen hur du ställer in dina grejer

Finns inga uttag för spridare i toppen på 531:orna till skillnad mot 405:an.


258 Inlägg
25 april 2009
#8
du får nog bättre register med 405/531 insugsporten är mer optimalt utformad än 530. men går att komma långt med 530 oxå:) körbarhet är viktigare än toppeffekt

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
26 april 2009
#9
Jag anser att man kan vid orginal eller vid chips-trimnings nivån använda med gott samvete en 530/398 vs 531/405.. Den har bättre gashastighet...

39 Inlägg
28 april 2009
#10
Sen är de inte bevissat at gashastighet och flöde genererar massor av effekt.

258 Inlägg
28 april 2009
#11
ToFFe- skrev:
Sen är de inte bevissat at gashastighet och flöde genererar massor av effekt.

sån aer det:) portarna ska inte göras så stora som möjligt alla gånger vid portning.. 531:ans insugskanal är helt annorlunda utformad än 530:ns och ger bättre körbarhet och mer mos, men en 530 räcker långt den med om man har turbo smile tänk vad som händer när man blåser i ett sugrör och sen blåser i en toarulle tex, man får ju mer tryck på luften i ett sugrör än en toarulle...

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832


Sök