Ratten vibrerar när jag bromsar, Hjälp.

mx_3_ "Glidare"
4 juni 2009 · 254 Inlägg

Dock brukar det vanligast vara bromskivorna bak som e skeva då bilen börjar vibrera, då dessa skivor får mest styck då bilar börjar bromsa bak först... Som sagt såpass ny bil, tyder på kvalitetsfel på skivorna, åk in och klaga och få några nya...

Shalle89
5 juni 2009 · 705 Inlägg

kk, tackar ska ta de med dom.

--------------------------------------------------------------------------------
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Mitsubishi Evolution X MR "General Time Attack" (2010)
Jockessaab
5 juni 2009 · 248 Inlägg

Är det skadligt att köra med bilen som den är? Förstör det lager och annat i förtid?

F_Lundberg Bmw-4-ever
7 juni 2009 · 107 Inlägg

om du har otur så kan du förstöra styrlederna och kanske hjulagerna så jag tycker att du skall ta tag i det nu innan det är nått mer som går sönder

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."
BMW e46 320 "STCC" (2005)
BMW 520ia "E28" (1985)
mille6k Mr.M
23 juli 2009 · 11 Inlägg

samma sak har hänt på min bil,(vibrationer i ratten vid bromsning) kan upp komma om ägaren innan har bytt belägg men inte skivor.. smile

camaro67 Meister
23 juli 2009 · 6 763 Inlägg

mx_3_ skrev:
Dock brukar det vanligast vara bromskivorna bak som e skeva då bilen börjar vibrera, då dessa skivor får mest styck då bilar börjar bromsa bak först... Som sagt såpass ny bil, tyder på kvalitetsfel på skivorna, åk in och klaga och få några nya...

Nej?!

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
AeroMalm BMW fantast
23 juli 2009 · 1 172 Inlägg

slitna skivor brukar vara det vanligaste.  om vibrationerna försvinner när du bromsar lite mer bestämt så kan det även vara nån bussning i framvagnen som spökar...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
discokapten Kapten på disco!
23 juli 2009 · 1 729 Inlägg

mx_3_ skrev:
Dock brukar det vanligast vara bromskivorna bak som e skeva då bilen börjar vibrera, då dessa skivor får mest styck då bilar börjar bromsa bak först... Som sagt såpass ny bil, tyder på kvalitetsfel på skivorna, åk in och klaga och få några nya...

VA? Klart som fan att bilen bromsar mest fram, vad tror du annars händer när det är halt och du bromsar i en sväng?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Nylander Ford mekaniker.
23 juli 2009 · 6 Inlägg

Byta skivor och belägg, smörj upp glid pinnar och få så allt rör sig bra i bromsarna smile mvh

Senast redigerat av Nylander (23 juli 2009)

Lurken_85
24 juli 2009 · 832 Inlägg

discokapten skrev:

mx_3_ skrev:
Dock brukar det vanligast vara bromskivorna bak som e skeva då bilen börjar vibrera, då dessa skivor får mest styck då bilar börjar bromsa bak först... Som sagt såpass ny bil, tyder på kvalitetsfel på skivorna, åk in och klaga och få några nya...

VA? Klart som fan att bilen bromsar mest fram, vad tror du annars händer när det är halt och du bromsar i en sväng?

Ja jag skulle inte villa köra en bil som bromsar mer bak än fram iaf. Men jag skulle nog tippa på en bromskiva fram. Du kan ju prova att hissa upp framhjulen och snurra på dom så kan du höra om det skrapar i lite när dom snurrar.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Memme I'am AWESOME..
24 juli 2009 · 2 783 Inlägg

Passar på fråga här - min bil bromsar enbart på ena sidan!?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Darkie dARKiE
24 juli 2009 · 5 031 Inlägg

emijl skrev:
Passar på fråga här - min bil bromsar enbart på ena sidan!?

Dags att smörja upp kolven då. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
blacken
24 juli 2009 ·

discokapten skrev:

mx_3_ skrev:
Dock brukar det vanligast vara bromskivorna bak som e skeva då bilen börjar vibrera, då dessa skivor får mest styck då bilar börjar bromsa bak först... Som sagt såpass ny bil, tyder på kvalitetsfel på skivorna, åk in och klaga och få några nya...

VA? Klart som fan att bilen bromsar mest fram, vad tror du annars händer när det är halt och du bromsar i en sväng?

Att bromsa mest och att bromsa först är inte alltid samma sak.

Lonefox Bad music kills good sound
24 juli 2009 · 7 241 Inlägg

blacken skrev:

discokapten skrev:

mx_3_ skrev:
Dock brukar det vanligast vara bromskivorna bak som e skeva då bilen börjar vibrera, då dessa skivor får mest styck då bilar börjar bromsa bak först... Som sagt såpass ny bil, tyder på kvalitetsfel på skivorna, åk in och klaga och få några nya...

VA? Klart som fan att bilen bromsar mest fram, vad tror du annars händer när det är halt och du bromsar i en sväng?

Att bromsa mest och att bromsa först är inte alltid samma sak.

Iom att dte oftast ligger en reducering till bakbromsarna så får främre bromsarna kraften först.
Jag har problem med just detta då min körstil innebär väldigt lite bromsande.....framoken funkar bra medans bakre gärna sätter sig. Jo jag motorbromsar mer än jag bromsar med pedalen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
blacken
24 juli 2009 ·

Lonefox skrev:

blacken skrev:

discokapten skrev:

VA? Klart som fan att bilen bromsar mest fram, vad tror du annars händer när det är halt och du bromsar i en sväng?

Att bromsa mest och att bromsa först är inte alltid samma sak.

Iom att dte oftast ligger en reducering till bakbromsarna så får främre bromsarna kraften först.
Jag har problem med just detta då min körstil innebär väldigt lite bromsande.....framoken funkar bra medans bakre gärna sätter sig. Jo jag motorbromsar mer än jag bromsar med pedalen.

Det är alltid reducering till bakbromsarna, men dom KAN aktiveras först utan att för den sakens skull bromsa "mest" så att säga. Om dom nu till nöds skulle funka och inte vara igenbeckade som vanligt.
Men till exempel om man ska bromsa en hoj "korrekt" så ska man först trycka lätt/lite på fot/bakbromsen så att hojen sätter sig, sedan så bromsa max med hand/frambroms..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang