Polis i Motala, besiktning och nummerskylt.

Nehe
14 april 2009 · 687 Inlägg

Fiskvarsson skrev:
bla ha bla ha.

Har du någon bild på regskylten och placeringen? Har du ändrat dess orginella placering? Om du har det får du väl vara beredd på att du kan få böter eller hur.

Är detta så mycket att jiddra om ens? Du fick ju inga böter så var glad.

Sanizz
14 april 2009 ·

Hammarslag skrev:
Regel 1, ERKÄNN Aldrig, regel 2, skriv aldrig på något!
Bara stå och vara kaxig mot snuten, lika kul varje gång dom tror dom är några jävla hjältar.
Håll dock på att att åka på rejält med stryk på stationen en gång efter varit lite väl dryg.

Ps, var bara dryg om du vet eller tror att du har rätt, inte om du är 100% på att han har rätt.

Det som funkar bäst helt klart. Bara neka hela shiten. Har funkat för mig

nikotino ///R-Rated
14 april 2009 · 518 Inlägg

helt otroligt! Den där polisen bör ha sig en dagsedel!

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
Search
14 april 2009 · 13 Inlägg

Nehe skrev:

Search skrev:
Är det inte så också att polisen behöver ge ut ett x antal böter varje månad, och att det nu råkade vara så att denna polis låg efter och letade efter fel ?

En polis har månadslön och jobbar inte på provision.

Jag sa aldrig att de jobbar på provision.. Läs en gång till.
Farsan är polis och han klagade på detta någon gång. Lyssnade dock inte så uppmärksamt, så kan ha missat vissa detaljer. Kanske att det gäller vissa län eller annat.

Nehe skrev:

Fiskvarsson skrev:
bla ha bla ha.

Har du någon bild på regskylten och placeringen? Har du ändrat dess orginella placering? Om du har det får du väl vara beredd på att du kan få böter eller hur.

Är detta så mycket att jiddra om ens? Du fick ju inga böter så var glad.

Det är väl inte olagligt att ändra dess placering? I och med att det är fullt lagligt att sänka skylten genom att man sätter gångjärn på den, så att den vid fart fälls under bilen.. Sen om den är täckt eller skymd, men det är ju nästan svårt att skymma en nummerplåt fram.

Craazy_ Avstängd
14 april 2009 · 115 Inlägg

Har du inte skrivit under så e du grön , så skit i snutfan haha take a care

Bjork OEM <3
14 april 2009 · 6 957 Inlägg

Fick till svars förra året av en polis att det som bilprovningen säger är godkänt osv. behöver inte betyda att vi godkänner det, underbart..

OEM <3
Dragonbreath
14 april 2009 · 326 Inlägg

Finns goda å dåliga poliser..  Finns tyvärr en väldigt känd polis här i stan.. Helt fantastiskt fanatisk.. hans hobby är att fånga mopedister.. bötfälla sina familjemedlemmar å jaga mig så ofta som det går.. haha.. ja jösses..

Han stannade mig förra säsongen 6ggr.. Lika arg som vanligt.. (polisen allså)

Han lyckas alltid hitta ngt fel.. (även hur litet det än är.. )

Lugnt.. skriv du.. alltid lika kul att se dig.. (vilket gör han alltid vansinnig)

Haha = ))

"Sweet Insane Road Maniac"
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
14 april 2009 · 548 Inlägg

Man kan se det så här också! Bilbesiktningen missar en jävla massa har jag fått se i mina dagar! Mina bromsar gick igenom men när jag såg hur skivan såg ut när jag bytte däck så vart jag överraskad att bilen gick igenom,beläggen hade en anläggningsyta på 5mm, så på bilbesiktningen missar de väldigt mycket. Men det är som de flesta säger.Har du inte erkänt eller blivit upplyst så är det inget. Synd bara att det inte är likadant överallt i landet man kommer men så är det ju även med besiktning också, man vet vart man skall åka för att få igenom ngt halvdant!

-Mike-
BMW 320i (2003)
Zwudda Refined
14 april 2009 · 1 770 Inlägg

Inte för att försvara Polisen på något sätt, tycker det låter förjävligt att vara så "oseriös" som du beskriver dem, helt oakseptabelt.
Men jag har själv varit med om exakt samma sak som dig, dock hade jag precis besiktat bilen ca: 3 timmar innan dom stoppade mig och kommenterade min skylt placering. Och jag visade det nästan rykande färska besiktningspappret, och dem sa även att dom såg att skylten inte varit flyttad på ett bra tag.
Men de stog på sig och menade på att det var fel placering.
Så jag forskade vidare i detta (jag fick inga böter, men var tvungen att flytta skylten på plats) och SBP och Polisen är två enskiljda myndigheter/organisationer.
Så bara för det är godkänt på SBP BEHÖVER det inte betyda att det är lagligt.
Men åter igen, jag skyddar INTE polisens beteende. Som sagt innan, helt oakseptabelt.

zwepp
14 april 2009 · 34 Inlägg

Dragonbreath skrev:
Finns goda å dåliga poliser..  Finns tyvärr en väldigt känd polis här i stan.. Helt fantastiskt fanatisk.. hans hobby är att fånga mopedister.. bötfälla sina familjemedlemmar å jaga mig så ofta som det går.. haha.. ja jösses..

Han stannade mig förra säsongen 6ggr.. Lika arg som vanligt.. (polisen allså)

Han lyckas alltid hitta ngt fel.. (även hur litet det än är.. )

Lugnt.. skriv du.. alltid lika kul att se dig.. (vilket gör han alltid vansinnig)

Haha = ))

Måhända Kaj? tongue

Citroën ZX (1995)
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
14 april 2009 · 2 456 Inlägg

hmm  fan snart kan man väll ej föra ett normalt samtal med bengen utan att banda in samtalet i smyg ...
för senare tillrätta visning i media ......

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
14 april 2009 · 946 Inlägg

Search skrev:
Är det inte så också att polisen behöver ge ut ett x antal böter varje månad, och att det nu råkade vara så att denna polis låg efter och letade efter fel ?

Jo, precis. De måste skjuta av x antal bulor med vapnet också varje månad, varav 35% måste sätta sig i en kropp... roll Förlåt, men kunde bara inte låta bli den replyn.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
_Jacob_
14 april 2009 · 263 Inlägg

tycker det är så kul me folk som säger att man ska vara kaxig och dryg mot poliser.... När glömde ni bort att dem också är människor? människor som får stå ut me bra mycket mer skit än vi andra. Det som har hjälpt mig många gånger är att vara så trevlig som möjligt tillbaka och vara så mycket "MÄNNISKA" man kan vara.

Det är ni som kaxar och drygar mot polisen som har gjort så att dem har blivit som dem har blivit! Folk har hatat poliser i all evighet för att dem har stått för "LAG och ORDNING" delvis "ÖVERSITTARE" i en dels ögon. Det har lett till att "SVENSSON" har medärvt ett hat mot polisen och har noll medkänsla för dem och "POLISEN" har tappat medkänsla för "SVENSSON". Har någon någonsin tänkt på det?

Det var väl bra att personen i fråga hann till sin besiktning och slapp böter? Är det en anledning att hata polisen när ingen skada skett?

Själv har jag besiktningstid den 21a smile

Bjuuuu han!!
n3rmin Greetings, infidel.
14 april 2009 · 91 Inlägg

Haha. Skitkul det här med "gråzoner" tycker jag. En polis säger en sak, den andra raka motsatsen... vem har rätt?

The left lane is the passing lane.
NOT the "go as fast as I fucking want to hurr de hurr durr" lane.
NiKeMaN Entreprenör
14 april 2009 · 1 286 Inlägg

Men herre gud vilket liv det blev i denna tråden då...!!!

Hur som helst: Var det Ove Törnkvist du råkade ut för? Allmänt känd för att vara stans "sur-polis"...
Och har du någon bild på din nummerskyltsmontering?

// Niklas Johansson
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
15 april 2009 · 3 404 Inlägg

Själv har jag bara blivit stoppad av trevliga pga dimljus och för att jag varvade lite för mkt uppe på Sveavägen men man blir ju mörkrädd när man läser.

För någon månad sen i Vi Bilägare skrevs det om en Mercedesägare som blivit bötfälld flera gånger för att denne hade en helt original E-klass från ca -08. Osv osv osv, tycker nästan de bör lägga ned trefikenheterna tills det finns KLARA riktlinjer för varför man skall få stoppa någon och vad som ses rätt och fel att bötfälla. För idag verkar det som att man kan bötfälla ALLT och så ska det väll inte vara?

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
engolf
15 april 2009 · 3 235 Inlägg

Nehe skrev:

engolf skrev:
Om du får en "prick" bör du väl signera på att du är upplyst om allt vad detta innebär och accepterar följderna.
Har inte potatismannen bett dig signera detta kan du egentligen inte prickas. Samma sak som böter, antingen accepterar du det på plats och signerar, eller avgörs det i en eventuell rättegång.

Men sant det folk skrev tidigare: polisen "står över" svensk bilprovning, och kan öppet trakassera folk för saker som problemfritt har gått igenom besiktningen under ett visst antal år. Finns många exempel på det, du är inte den förste...sad  Teoretiskt för oss bilägare/bilförare innebär detta att en bil som är godkänd hos SBP, och som man tror är helt laglig kan plötsligt bli underkänd under en flygande besiktning. Voila! Helt plötsligt står man där med en bot i handen, och i värsta fall kanske också med lapp om ombesiktning/körförbud. Helt idiotiskt system enligt min mening.

Har du funderat på varför polisen står över SBP:s beslut? Jo för att om du besiktar din bil i ett skick så är det ingen garanti att det är det skicket du kommer behålla bilen i dan efter.. Många åker hem och sätter dit allt de som de tog bort innan besiktningen för de vet att den inte skulle gå igenom med det på.

Så varför tror du då att en polis kan ordna ombesiktning/körförbud?.

haha! Precis!Man kan ju faktiskt ha bytt bromsklossarna på bilen kort efter besiktningen:)
jag menade självklart "oss" , folk som kör sina standard-originalbilar i god tro om att bilen är godkänd och laglig.
Att man byter till en turbomotor direkt efter besiktningen och åker fast är en sak, en annan är ju att många andra bilister har närmast noll koll på sina bilar rent tekniskt, (kan typ kolla oljan och fylla på spolarvätska). Hur ska du förklara för en sådan person att bilen (som är två veckor tidigare godkänd med blanka papper) nu måste in för ombesiktning?
Jag själv råkade ut för det, var ung, kunde NADA om bilar.

engolf
15 april 2009 · 3 235 Inlägg

Nehe skrev:

engolf skrev:
Om du får en "prick" bör du väl signera på att du är upplyst om allt vad detta innebär och accepterar följderna.
Har inte potatismannen bett dig signera detta kan du egentligen inte prickas. Samma sak som böter, antingen accepterar du det på plats och signerar, eller avgörs det i en eventuell rättegång.

Men sant det folk skrev tidigare: polisen "står över" svensk bilprovning, och kan öppet trakassera folk för saker som problemfritt har gått igenom besiktningen under ett visst antal år. Finns många exempel på det, du är inte den förste...sad  Teoretiskt för oss bilägare/bilförare innebär detta att en bil som är godkänd hos SBP, och som man tror är helt laglig kan plötsligt bli underkänd under en flygande besiktning. Voila! Helt plötsligt står man där med en bot i handen, och i värsta fall kanske också med lapp om ombesiktning/körförbud. Helt idiotiskt system enligt min mening.

Har du funderat på varför polisen står över SBP:s beslut? Jo för att om du besiktar din bil i ett skick så är det ingen garanti att det är det skicket du kommer behålla bilen i dan efter.. Många åker hem och sätter dit allt de som de tog bort innan besiktningen för de vet att den inte skulle gå igenom med det på.

Så varför tror du då att en polis kan ordna ombesiktning/körförbud?.

Förresten, vem tror du kan mest om bilar: en polisman, eller en en besiktningsman?
Annars är det väl fritt fram för ambulanspersonal att stoppa vanliga dödliga bilister och skriva lappar om ombesiktning...

Nehe
15 april 2009 · 687 Inlägg

engolf skrev:
haha! Precis!Man kan ju faktiskt ha bytt bromsklossarna på bilen kort efter besiktningen:)
jag menade självklart "oss" , folk som kör sina standard-originalbilar i god tro om att bilen är godkänd och laglig.
Att man byter till en turbomotor direkt efter besiktningen och åker fast är en sak, en annan är ju att många andra bilister har närmast noll koll på sina bilar rent tekniskt, (kan typ kolla oljan och fylla på spolarvätska). Hur ska du förklara för en sådan person att bilen (som är två veckor tidigare godkänd med blanka papper) nu måste in för ombesiktning?
Jag själv råkade ut för det, var ung, kunde NADA om bilar.

Hur jag ska förklara det? Jo jag säger att din bil måste in för en ombesiktning pga "detta" sen gett pappret där det står och beslutet. Önskat en trevlig dag och gått därifrån.

Darn så svårt det är.

Nehe
15 april 2009 · 687 Inlägg

engolf skrev:
Förresten, vem tror du kan mest om bilar: en polisman, eller en en besiktningsman?
Annars är det väl fritt fram för ambulanspersonal att stoppa vanliga dödliga bilister och skriva lappar om ombesiktning...

Eftersom trafikpolisen också själva är utbildade besiktningsmän så är det en väldigt svår fråga att svara på men skulle chansa på att de kan hm lika mycket?

Hör på denna med, tänk att polisen har utbildning i prehospitalt akut omhändertagande och kan som första hjälp på plats utföra enklare sjukvård som ambulanspersonalen också kan..

Darn, en polis kan göra mer än bara banka bus och skriva ordningsböter, jisses vart är världen på väg..

Läs på lite.

Senast redigerat av Nehe (15 april 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang