Volvo V40 1998 med Walbro bränslepump, problem, har jag gjort något fel?

JLind
16 april 2009 · 49 Inlägg

Tjenare allesammans !
Fick min efterlängtade bränsplepump idag och hittade till sist var den befann
sig på V40n. Märkte ut slangar & kablar så att jag skulle koppla allting rätt igen,
monterade ur den gamla och satte i den nya.

Verkar dock som jag har gjort något fel då efter att jag försökte starta den inte fick igång bilen.
Blev för mörkt för att jag skulle kunna fortsätta felsökningen ikväll men tänkte höra med er om ni vet något typiskt vad jag kan ha gjort för fel?

Pumpen låter iaf på tändning och när jag drar igång bilen så låter det som den suger, dock efter
att jag har tagit loss bensinslangarna som går till pumpen så ser jag att det inte har kommit något bränsle.
Själva insatsen där pumpen sitter i är dock full med bränsle.

Har även kontrollerat att pumpen har ström och att allting sitter åt rätt håll (går ju bara att sätta strömkablarna på ett sätt). Dock så använder jag ju fortf. original strömkablarna och har inte dragit fram nya strömkablar...

Någon som har några tips och ideer vad jag kan ha gjort för fel?

MVH//JLind

_GhostDriver_
17 april 2009 · 107 Inlägg

Det var inga leveranspluggar i pumpens anslutningar?

torpis Forummoderator
17 april 2009 · 10 572 Inlägg

JLind skrev:
Tjenare allesammans !

Någon som har några tips och ideer vad jag kan ha gjort för fel?

MVH//JLind

Ja, polariteten stämmer inte mot original, skifta polerna så den går åt rätt håll.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
JLind
17 april 2009 · 49 Inlägg

torpis skrev:

JLind skrev:
Tjenare allesammans !

Någon som har några tips och ideer vad jag kan ha gjort för fel?

MVH//JLind

Ja, polariteten stämmer inte mot original, skifta polerna så den går åt rätt håll.

wink Det var korrekt, det löste problemet ^^.
Heh, ja, man lär sig alltid något på kuppen eller hur?

Nu går bilen som en klocka. (eller möjligtvis en kaxig sparv).
Tack torpis!

Postar två bilder också.. wink
Så här såg pumpen ut..
https://www1.garaget.org/archive/39/38455/125386/125386-1342734.jpg

Och här satt inte den gamla bränslepumpen.. wink Vart tvungen att leta lite, den satt iaf precis i mitten av baksätet.. så egentligen hade jag inte behövt riva ur hela inredningen, men jag fick tillbaka allting på samma plats igen iaf.. så nu vet jag hur man tar bort inredning om jag känner för det någon gång. !
https://www1.garaget.org/archive/39/38455/125386/125386-1342733.jpg

Senast redigerat av JLind (17 april 2009)

Nitzer
18 april 2009 · 127 Inlägg

JLind skrev:
Tjenare allesammans !
Fick min efterlängtade bränsplepump idag och hittade till sist var den befann
sig på V40n. Märkte ut slangar & kablar så att jag skulle koppla allting rätt igen,
monterade ur den gamla och satte i den nya.

Verkar dock som jag har gjort något fel då efter att jag försökte starta den inte fick igång bilen.
Blev för mörkt för att jag skulle kunna fortsätta felsökningen ikväll men tänkte höra med er om ni vet något typiskt vad jag kan ha gjort för fel?

Pumpen låter iaf på tändning och när jag drar igång bilen så låter det som den suger, dock efter
att jag har tagit loss bensinslangarna som går till pumpen så ser jag att det inte har kommit något bränsle.
Själva insatsen där pumpen sitter i är dock full med bränsle.

Har även kontrollerat att pumpen har ström och att allting sitter åt rätt håll (går ju bara att sätta strömkablarna på ett sätt). Dock så använder jag ju fortf. original strömkablarna och har inte dragit fram nya strömkablar...

Någon som har några tips och ideer vad jag kan ha gjort för fel?

MVH//JLind

Hejsan

Passar pumpen direkt på orginal platsen utan problem? Eller köpte du något kit som passar s40?

Jag har en Audi A4 1.8t och vill byta min pump till en walbro eller en bosch 044 men är inte säker på om den glider i lätt och passar.

Mvh Ola

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang