Hej!
Jag tar upp denna gamla tråd igen med påståendet;
"Det kan finnas vatten i all bensin vi köper idag på bensinstationen". Dessutom att en liten andel vatten faktiskt kan blandas med "modern bensin".
Jag kör det lättlästa varianten.
Bensin och vatten separerar och kan inte blandas - sant
Etanol och vatten kan man blanda till viss grad - sant
Det går oftast inte att få mer än 96% etanol vid destillation, därav ~3-4% vatten i all etanol från start, dvs ca 0,15% vatten i modern bensin även om inget extra vatten är tillsatt.K-sprit är etanol - sant
I bensin i Sverige är det 5% etanol - sant
Etanol på tanken e85 kan bära 15% vatten och fortfarande vara säkert (upp till 22% kan vara möjligt)
fakta, t.ex.
http://www.esstronic.com/fuel/subpro/absorb/index.htmJag har andra länkar, rapporter med samma information om någon önskar.
I bensin finns det 5% etanol. Denna andel etanol kan bära 15% vatten med extra säkerhetsmarginal (e85 endast 85% etanol som ni vet så man kan egentligen blanda i lite mer vatten).
Detta blir 0,05*0,15=0,0075=0,75% vatten om man t.ex. kör V-power bensin (om den funnits kvar med 99 oktan),
dvs 7,5 dl vatten på 100 liter bensin.
Kör man på e85 så kan man blanda in upp till ca 15% vatten, eller 15 liter på 100 liter e85.
Min fråga är om någon vet hur mycket vatten bensinbolagen blandar i bensinen eller e85 från pump och hur stor spridningen är? Jag har hört rykten att t.ex. ST1 blandar in nästan 1% vatten och att andelen etanol också är högre än 5% i bensin och att de blandar ännu mer vatten i e85.Jag vill gärna veta detta innan jag själv ökar andelen vatten. Om de separerar kan det vara illa för motorn.

(I värsta fall får jag testa själv hur mycket vatten jag kan blanda i innan de separerar.)
Fördelen är att jag får bättre kylning speciellt då vatten förångas och jag kan höja tändningen något och då plocka ut mer maxeffekt med en viss andel vatten. Jag kan också få högre kompression eftersom vatten inte komprimeras utan expanderar i förångning. Jag måste förstås vara extra försiktig med denna lösning jämfört med vatten/Met-insprutning eftersom jag inte har styrning på turbotryck eller motortemp när vatten blandas in.
Nackdelen är att jag får högre bensinförbrukning eftersom bensinen har lägre energi per liter. Om jag blandar i vatten själv så spelar det ingen roll men om bensinbolaget redan gjort det blir jag mindre nöjd.