2411
Sök

Knarrande ljud i S60 T5 -02

508 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Som min rubrik lyder det låter lite knarrande ljud vid passagerar platsen i fram, när jag kör försiktigt i gubbar, grop och i ojämn väg då låter det lite klack glack glack bara när jag kör sagta och när bilen är varm. Ingen glapp i Krängningshammarstagen elller någon annanstans vad kan det vara jag tror det är stötdämparen i höger fram eller nån fjädring som ska spännas kanske längst upp i stötdämpare hjälp vad kan det vara?

Kan det vara att det låter så för att motorkudde är glapp i övre?

508 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
finns det ingen som kan hjälpa mig?

4 005 Inlägg
17 april 2009
Stabilisatorstag?

35 Inlägg
17 april 2009
Övre lagring eller isolatorer till fjädrarna gissar jag på.
Senast redigerat av Wamp (17 april 2009)

508 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Stabilisatorstag?

ingen glapp på dom. Men förarsidan var den helt lös och vet inte hur länge jag körde den så men jag böt iallafall den så jag känner ingen glapp på dom, kan det vara att bussningarna har gått åt helv..e? eftersom förarsidan var helt lös och kan hända att har kört så ungefär 1 månad.

508 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Wamp skrev:

om det är det blir det ljud när det är kall för det låter inte när den är kall det låter bara när bilen börjar bli varm? Jag har vart i bilia verkstad dom säger att det kan vara att det sitter fjädringar innan muttret att det kan bli lös att man ska dra åt den? jag pratar om övre dämparen så du vet om det.

En sak till det var vid passagerar sidan jag krocka bilen i mellan 20 40 km/h timmen kan det vara då stötdämparen den delen vi pratar om?

vad behöver man göra om det är nu Övre lagring eller isolatorer till fjädrarna? om vi inte pratar om samma sak nu. tack för all hjälp behöver mer tips mer hjälp tackar alla som hjälper mig

35 Inlägg
18 april 2009
volvo-s60-t5 skrev:
Wamp skrev:

om det är det blir det ljud när det är kall för det låter inte när den är kall det låter bara när bilen börjar bli varm? Jag har vart i bilia verkstad dom säger att det kan vara att det sitter fjädringar innan muttret att det kan bli lös att man ska dra åt den? jag pratar om övre dämparen så du vet om det.

En sak till det var vid passagerar sidan jag krocka bilen i mellan 20 40 km/h timmen kan det vara då stötdämparen den delen vi pratar om?

vad behöver man göra om det är nu Övre lagring eller isolatorer till fjädrarna? om vi inte pratar om samma sak nu. tack för all hjälp behöver mer tips mer hjälp tackar alla som hjälper mig

I vad du än ska byta av dom så måste fjäderbenet ner.
får du fram ljudet när du står still och vrider på ratten? i så fall är det nästan 100% säkert att det är övre lagring .

Om man inte hittar nåt direkt oljud vid felsökning brukar Volvo verkstäderna monterar isolatorer mellan fjädern och fjäderbenet, Är en lösning som infördes på alla Volvo bilar från 03 tror jag...

Menar du oljudet kommer efter du krockade med passagerarsidan i 20-40 km/h ?
Senast redigerat av Wamp (18 april 2009)

508 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
Wamp skrev:
volvo-s60-t5 skrev:
Wamp skrev:

I vad du än ska byta av dom så måste fjäderbenet ner.
får du fram ljudet när du står still och vrider på ratten? i så fall är det nästan 100% säkert att det är övre lagring .

Om man inte hittar nåt direkt oljud vid felsökning brukar Volvo verkstäderna monterar isolatorer mellan fjädern och fjäderbenet, Är en lösning som infördes på alla Volvo bilar från 03 tror jag...

Menar du oljudet kommer efter du krockade med passagerarsidan i 20-40 km/h ?

aa kan det vara då att jag har skadats i fjädringarna? vad tror du det kostar isolatorer?

Som jag nämde jag var i bilia dom sa det enklaste att ta bort svarta skyddet längst upp i stötdämparen och ta bort muttret o kolla hur det ser ut om dom är spännda dom sa börja med det iallafall.

sen kan jag berätta också att vid förarsidan stagen var helt lös och vet inte hur länge jag har kört så kan det hända att dom 2 bussningar som är dåliga attt det är dom som glappar och låter? men när jag känner så finns det ingen glapp jag tror det heter krängninghämmare den är svart fäg och det är ett rör där man skruvar fast stagen. en fråga till kan det vara så att stagen är dålig vid passagerar sidan alltså höger sida men det finns ingen glapp där men kan det ändå vara de? Sista fråga alltså jag tror inte det är själva stötdämparen för att jag kungar bilen som fan där fram det låter ingeting helt tyst och att när jag kör kanske 30 40 km/h och kommer till ojämn väg groper så låter inte det är bara när jag kör sagta och när bilen är varm annars när den är kall så låter det inget vad kan det vara så jobbigt

508 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
det låter ingeting när man vrider ratten iallfall

508 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
finns det ingen som kan hjälpa mig tack på förhand

508 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
finns det som ingen kan hjälpa och komma med ideer

Servicetekniker
235 Inlägg
18 april 2009
Jag har bytt många övre fjädersäten. Övre fjädersätet är gjort i gummi med en  stålhylsa i mitten som stötdämparen går igenom och det brukar börja rosta runt hylsan så gummit släpper lite och då brukar man få ett knarrande ljud i framvagnen.

mvh ralle

Team Chevy740

508 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
_ralle_ skrev:
Jag har bytt många övre fjädersäten. Övre fjädersätet är gjort i gummi med en  stålhylsa i mitten som stötdämparen går igenom och det brukar börja rosta runt hylsan så gummit släpper lite och då brukar man få ett knarrande ljud i framvagnen.

mvh ralle

aa det kan det vara lixom bilen har åkt bara 9700mil och är en 02 hur fort kan det rosta där då?

Finns det mer ideer tips hjälp!

508 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
_ralle_ skrev:

mvh ralle

Vad har du för bil? kan det vara att den har flyttat lite för jag krockade vid passagerar sidan att det har rört lite på sig så att muttret har blivit lös eller de du sa att det är rost?

508 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
finns det fler tips ideer alltså det finns ingen glapp nånstans är det förmodlingen stödämparen som kan felet vara snälla kom med mer tips ideer

508 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
?

508 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Mer tips ideer*?

Sök