2823
Sök

Sugventiler i en 16v topp för turbobruk?

105 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
Ska göra en budgetmotor som klarar sig över sommaren och bygga en riktig till vintern men till min fråga.
Klarar agasventilerna sig i en 16v sugtopp när de sitter på en turbomotor? Tänkte köra med ca 1 bar i laddtryck på en iordninggjord B234-motor för turbo men undrar som sagt över ventilerna.. Hur länge klarar sig dessa?

Mvh Jocke

102 Inlägg
18 april 2009
inga problem alls

Avstängd
232 Inlägg
10 augusti 2009
lånar denna tråd lite, passar 16v toppen från b204ft på b230ft utan mod?

290 Inlägg
10 augusti 2009
TurboThell skrev:
Ska göra en budgetmotor som klarar sig över sommaren och bygga en riktig till vintern men till min fråga.
Klarar agasventilerna sig i en 16v sugtopp när de sitter på en turbomotor? Tänkte köra med ca 1 bar i laddtryck på en iordninggjord B234-motor för turbo men undrar som sagt över ventilerna.. Hur länge klarar sig dessa?

Mvh Jocke

en 16v topp med standard ventiler klarar en bit över 500hk. men sen får du ju porta toppen lite för att få upp storleken på kanalerna.

Dieselpower!
534 Inlägg
10 augusti 2009
volvofucker skrev:
TurboThell skrev:

Mvh Jocke

en 16v topp med standard ventiler klarar en bit över 500hk. men sen får du ju porta toppen lite för att få upp storleken på kanalerna.

Du tog mina ord lol

290 Inlägg
10 augusti 2009
Absolutjonas skrev:
volvofucker skrev:
TurboThell skrev:

Mvh Jocke

Du tog mina ord lol

men sen när du skall ha större ventiler, vassare kammar osv så börjar de kosta pengar!

Whatever :)
1 652 Inlägg
10 augusti 2009
rawbin skrev:

Nej de gör den inte. du får byta ut dina kolvar.. eventuellt fräsa ner dem 3 mm .. så att de inte slår sönder hela toppen för dig... annars passar allt fint

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

105 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
XeptiQ skrev:
rawbin skrev:

Nej de gör den inte. du får byta ut dina kolvar.. eventuellt fräsa ner dem 3 mm .. så att de inte slår sönder hela toppen för dig... annars passar allt fint

Men funkar toppen från B204ft-motorn på ett B234-block? tänker mest på förbränningsrummen eftersom borren inte stämmer överens mellan blocken.. någon som vet hur det funkar att sätta turbotoppen på ett B234-block. kanalerna är ju mycket större i B204toppen iaf.. någon med koll som vill svara så vore det jättebra!

Sök