320i e30 motorkrångel

Bjolin
4 april 2006 · 12 Inlägg

Jag har nyligen renoverat toppen på min 320i e30 -86, och har nu ett för mig ganska underligt problem.
Det är nämligen så att när bilen går på tomgång går den endast på 5 cylindrar, en dör alltså bort. Sedan vid normal körning eller när man gasar lite så går den utmärkt på alla 6.

Den startar som en dröm även mitt i vinterkylan fast den stått några månader, så på det viset är det inget problem.

Tändstiften är som sagt nya, kan det eventuellt vara någon spridare som inte vill va me å leka längre?

Tacksam för tips, teorier och hjälp!

Köp inte, gör det själv!
BMW 518i "Bavaria e28" (1987)
Volkswagen 1300S "Candy Apple Red" (1972)
Saabare Avstängd
5 april 2006 · 1 106 Inlägg

Har du kollat stiften? Tråkigt att det händer just när man har renoverat toppen:( och sad

Senast redigerat av Saabare (5 april 2006)

Livet startar vid 220 km/h
Bjolin
5 april 2006 · 12 Inlägg

Stiften e nya och medkörda kanske max 10 km, så felet ligger antingen i sprutet eller tändningen...

Köp inte, gör det själv!
Volkswagen 1300S "Candy Apple Red" (1972)
BMW 518i "Bavaria e28" (1987)
Saabare Avstängd
5 april 2006 · 1 106 Inlägg

Bjolin skrev:
Stiften e nya och medkörda kanske max 10 km, så felet ligger antingen i sprutet eller tändningen...

AjAj!!  Insprutningen kanse måste bytas ut då eller tändningen.

Livet startar vid 220 km/h
Bjolin
6 april 2006 · 12 Inlägg

Ja ska kolla fördelarn, kan va något lurt där med. Finns en chans att en spridare har "stockats"

Köp inte, gör det själv!
BMW 518i "Bavaria e28" (1987)
Volkswagen 1300S "Candy Apple Red" (1972)
Saabare Avstängd
6 april 2006 · 1 106 Inlägg

Bjolin skrev:
Ja ska kolla fördelarn, kan va något lurt där med. Finns en chans att en spridare har "stockats"

Tråkigt när man just har fixat toppen

Livet startar vid 220 km/h
jonTe
6 april 2006 · 5 710 Inlägg

Vet du vilken cylinder det är?
Testas tämligen enkelt genom att rycka tändkablar, rycker du en fungerande cylindre börjar ju motorn gå på 4 så det hör du tydligt.
När du hittar den tändkabeln där motorn fortfarande går på 5 har du hittat cylindern som inte "fungerar".
Använd tjocka handskar

Metoden kan användas även på spridarkontakterna för att lokalisera vilken spridare som strular OM det strular.

Hittar du inget fel hade jag gjort ett komptest....

MVH Jonas
..............
Saabare Avstängd
6 april 2006 · 1 106 Inlägg

jonTe skrev:
Vet du vilken cylinder det är?
Testas tämligen enkelt genom att rycka tändkablar, rycker du en fungerande cylindre börjar ju motorn gå på 4 så det hör du tydligt.
När du hittar den tändkabeln där motorn fortfarande går på 5 har du hittat cylindern som inte "fungerar".
Använd tjocka handskar

Metoden kan användas även på spridarkontakterna för att lokalisera vilken spridare som strular OM det strular.

Hittar du inget fel hade jag gjort ett komptest....

Jag tänkte aldrig på det. Men jag håller med att man nåste använda jocka handskar. jonTe är grym på bilmek. Psst.... jonTe:jobbar du på verkstad?

Livet startar vid 220 km/h
Bjolin
7 april 2006 · 12 Inlägg

Tnx jonTe.. Jag känner till metoden, hade tänkt pröva det med. Bilen e dock avställd, och jag har en annan bruksbil, så jag har inte årkat lägga så mkt tid på den. Kommer dock att kolla igenom den mot sommarn för eventuell registrering&besiktning.

Komptestet tänker jag skippa, heh. Hade en läcka på packningen tidigare, så toppen e nyligen planad o genomgången. O packningen e ny "Victor Reinz" eller va den hette.. Borde va tätt.

Tack för tipsen! smile Detdär me snabbkopplingarna te spridarna hade jag inte tänkt på..

Köp inte, gör det själv!
BMW 518i "Bavaria e28" (1987)
Volkswagen 1300S "Candy Apple Red" (1972)
carawelle
7 april 2006 · 460 Inlägg

Saabare skrev:

jonTe skrev:
Vet du vilken cylinder det är?
Testas tämligen enkelt genom att rycka tändkablar, rycker du en fungerande cylindre börjar ju motorn gå på 4 så det hör du tydligt.
När du hittar den tändkabeln där motorn fortfarande går på 5 har du hittat cylindern som inte "fungerar".
Använd tjocka handskar

Metoden kan användas även på spridarkontakterna för att lokalisera vilken spridare som strular OM det strular.

Hittar du inget fel hade jag gjort ett komptest....

Jag tänkte aldrig på det. Men jag håller med att man nåste använda jocka handskar. jonTe är grym på bilmek. Psst.... jonTe:jobbar du på verkstad?

Metoden att rycka tändkablar fungerar bra på tändsystem med brytare,på en bil med elektronik i tändsystemet kan det vara direkt olämpligt att göra så.
Elektronik är känslig och kan skadas av det,jag vågar inte ge någon rådet att göra så

A.E
bilverkstadsägare sen 25år

Bjolin
7 april 2006 · 12 Inlägg

Tackar igen för värdefulla tips smile

Köp inte, gör det själv!
Volkswagen 1300S "Candy Apple Red" (1972)
BMW 518i "Bavaria e28" (1987)
sparkcykeln
7 april 2006 · 17 Inlägg

TA ett komprisons prov. förmodligen tänder inte cylindern vid låga varv tal pga för låg komprision.

Bjolin
7 april 2006 · 12 Inlägg

Möjligheten finns, men det e ändå osannolikt eftersom den nyligen genomgått toppremont... +ny packning mm..

Köp inte, gör det själv!
BMW 518i "Bavaria e28" (1987)
Volkswagen 1300S "Candy Apple Red" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang