Vilken slutväxel (total utväxling) har din bil?

perzy Snål gnällspik
20 april 2009 · 402 Inlägg

Jag är intresserad av vilken utväxling olika bilar har.  Det brukar anges som 'slutväxel' eller liknanade.
Varför? Jo, få saker säger så mycket om en bil som slutväxeln. En högt utväxlad bil som alltså har en låg utväxling vet man har en stark motor, den är byggd för högfartskörning eller som sportbil.  Den har fjädring och annan utrustning för högre farter och bättre men oftast stötigare väghållning. Det säger alltså väldigt mycket vad bilen lämpar sig till.
Det finns många olika motoralternativ i samma bil -vissa bilar ser helt lika ut men är ämnade för olika användning.  Utväxlingen påverkar också bränsleförbrukningen enormt mycket.

Några jag känner till:

Volvo 850 GLT & T5          - 4,00:1
Saab 9000i  /2,0i & 2,3i)    -4,55:1
Saab 9000 2,0 Turbo         -4,21:1
Saab 9000 2,3 Turbo         -3,61:1

Volvo S80 2,9.
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 april 2009 · 10 427 Inlägg

Skulle gissa på att min Volvo 740 GLT 16 Valve 1988 har 3,54:1 i slutväxel-utväxling.

Senast redigerat av steifan (20 april 2009)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Germax
21 april 2009 · 12 086 Inlägg

Bmwn 2.93:1

olds88
21 april 2009 · 188 Inlägg

passaten har 3.50:1 vet jag iaf, nissan och oldsen har jag ingen aning om

perzy Snål gnällspik
22 april 2009 · 402 Inlägg

Volvo 850 GLT & T5                          -4,00:1
Saab 9000i  /2,0i & 2,3i)                   -4,55:1
Saab 9000 2,0 Turbo                        -4,21:1
Saab 9000 2,3 Turbo                        -3,61:1
Volvo 740 GLT 16 Valve 1988            -3,54:1
BMW 540                                         -2.93:1
Chevrolet Camaro 1967                    -3,30:1
Volkswagen Passat W8                      -3,50:1

Volvo S80 2,9.
Instabil Med lem
22 april 2009 · 164 Inlägg

Plyman har 3,91.   orginal var det 3,23. gillar den bättre nu , det blir lite bättre klipp i den då motorn är lite klen .

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.
Plymouth Road runner "white shark" (1971)
Ejan
22 april 2009 · 648 Inlägg

Min Integra Type R har 4.785

varvar 4000 i 120 på sista växeln.

Senast redigerat av Ejan (22 april 2009)

epapower
22 april 2009 · 593 Inlägg

Båda min volvo 940 har 3,54:1 i utväxling..

N_W V8 de bästa som finns!
22 april 2009 · 1 092 Inlägg

Trans amen man hade var det 2,73:1 iaf

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
thunderbolt
22 april 2009 · 135 Inlägg

3.08:1 Pontiacen

4.11:1 Amazonen

groze
22 april 2009 · 564 Inlägg

bmw 323i E21 har 3,45:1

...Till viss det beror det ju såklart på utväxlingen i växellådan också, men de flesta bilar antar jag har mellan 0,8:1 och 1:1 på högsta växeln?

zoopåse
22 april 2009 · 1 171 Inlägg

Utväxlingen påverkar också bränsleförbrukningen enormt mycket.

Saab 9000i  /2,0i & 2,3i)    -4,55:1

Absolut! Just det där förklarar varför SAAB 9000 2,3 drar så mycket bensin.

Hjulstorleken spelar ju roll i kombination med utväxlingen. Ett bättre mått på vad man är ute efter där båda ingår är kanske istället varvtalet på motorn i relation till hastigheten på högsta växeln.

Min bil tex har 2000varv i 100km/h.

T16_AeRo
22 april 2009 · 712 Inlägg

Bytte förra året från bankrånarutväxling (2.71:1) till 3.55:1.. på Chargern alltså

Senast redigerat av T16_AeRo (22 april 2009)

isakare
22 april 2009 · 272 Inlägg

Total utväxling.
0,81(5an) X 3,73 = 3.02
6700 v/min /3,02 =2218,5 hjulvarv/min
Däckomkrets 205/50-15 1,790 m X 2218,5 = 3971.2 meter/min X 60 = 238271,5 m/h.
Teoretisk toppfart 238,2 km/h.

Åker helst på is =)
Kirre
23 april 2009 · 2 122 Inlägg

min 242a har 4.10:1 och 245an har 3.73:1

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
kimish
23 april 2009 · 182 Inlägg

isakare skrev:
Total utväxling.
0,81(5an) X 3,73 = 3.02
6700 v/min /3,02 =2218,5 hjulvarv/min
Däckomkrets 205/50-15 1,790 m X 2218,5 = 3971.2 meter/min X 60 = 238271,5 m/h.
Teoretisk toppfart 238,2 km/h.

Alltså satans snille.

Hjälp mig nu. vad innebär det om bilen har låg respektive total utväxlning? (bensinförbrukning acc topfart) behöver inge exakta siffror med det vore kul att få kunna lite.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2009 · 13 746 Inlägg

940turbo 96 manuell 3.54
940turbo 96 aut 3.73

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
As1
23 april 2009 · 23 Inlägg

3,91

Skyracer Skyracer
23 april 2009 · 917 Inlägg

4.111

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
Toyota GR86 (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang