Svensk Bilprovning har skrivit in felaktig mätareställning +1500 mil??

volvoentusiasten
22 april 2009 · 4 005 Inlägg

E-30 skrev:
Kan även nämna att besiktningsgubben var dvärg, så när han skulle kolla chassienumret, så klippte han tag i vindrutetorkaren för att dra sig upp på bilens skärm, när jag frågade om jag skulle lyfta upp honom blängde han ilsket på mig. Vet ej om dvärgar har svårt för att räkna?

Kanske var därför du fick 1500mil extra?

E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

linuslinje skrev:

E-30 skrev:
Kan även nämna att besiktningsgubben var dvärg, så när han skulle kolla chassienumret, så klippte han tag i vindrutetorkaren för att dra sig upp på bilens skärm, när jag frågade om jag skulle lyfta upp honom blängde han ilsket på mig. Vet ej om dvärgar har svårt för att räkna?

Kanske var därför du fick 1500mil extra?

Hehe..mkt möjligt han var dessutom helt vit (albino) Han hade kört fram min förarestol så långt fram att jag ej kom in i bilen. Var tvungen att lossa justeringen bakifrån stolen.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
fredriq Olika
22 april 2009 · 907 Inlägg

Vad är det som säger att du inte bytt/backat mätaren sedan du var på besiktningen ?

Mvh
Fredrik
E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

fredriq skrev:
Vad är det som säger att du inte bytt/backat mätaren sedan du var på besiktningen ?

Ursäkta, jag förstår nog ej riktigt hur du menar? har du lust att utveckla din fråga?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
fredriq Olika
22 april 2009 · 907 Inlägg

E-30 skrev:

fredriq skrev:
Vad är det som säger att du inte bytt/backat mätaren sedan du var på besiktningen ?

Ursäkta, jag förstår nog ej riktigt hur du menar? har du lust att utveckla din fråga?

Vad är det som säger att mätaren inte visade just det som står på protokollet just vid besiktningstillfället?

Mvh
Fredrik
Dirq
22 april 2009 · 305 Inlägg

jag tror nog att om du lagt samma energi/tid du lagt på denna forums tråd på att ringa o prata (kanske rent av vara lite trevlig) med Sbp istället skulle ju problemet redan vara ut världen.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

fredriq skrev:

E-30 skrev:

fredriq skrev:
Vad är det som säger att du inte bytt/backat mätaren sedan du var på besiktningen ?

Ursäkta, jag förstår nog ej riktigt hur du menar? har du lust att utveckla din fråga?

Vad är det som säger att mätaren inte visade just det som står på protokollet just vid besiktningstillfället?

Så du menar att vid besiktningstillfället så visade sig mätareställningen (inkl en ökning med 1,500mil) Fast dessa 1.500 mil var sedan borta när jag återigen kom hem?? tror du på detta själv?
Eller menar du att jag skruvat tillbaka mätaren "EFTER" att ha varit på besiktningen?? Det hade väl då istället varit betydligt smaratare att göra "INNAN" besiktningen?

Snart kommer väl nått ljushuvud och frågar om jag kanske backat 1500 mil. big_smilebig_smile

Jag har förresten varit nere hos SBP dvärgen var dessvärre hemma idag, när jag frågade en annan bes-gubbe om den felaktiga mätareställningen, så fick jag svaret: "SKIT I DET" det spelar enl honom ingen roll om bilen har en felaktig mätareställning med plus 1.500 mil? detta ger en fingervisning om SBP seriositet.

Senast redigerat av E-30 (22 april 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
volvoentusiasten
22 april 2009 · 4 005 Inlägg

Har du backat 1500 mil?

dbjanoz
22 april 2009 · 1 785 Inlägg

E-30 skrev:
Tjena..

Var och besiktigade den svarta pärlan igår, när jag senare kollade lite mera noggrant på besiktningsprotokollet, så upptäcker jag att bes-gubben skrivit in fel mätareställning? han har plusat på med 1500 mil? Vad gör man?

Lite pinsamt eftersom bilen är försäkrad som entusiastbil, får endast köras Max 500 mil per år. Så om försäkringsbolaget upptäcker det höga (felaktiga)milantalet, så blir jag säkert debiterad för detta?
Det felaktiga milantalet är även registrerat hos vägverket. Hur agerar man i detta läge.
Bilens värde bör ju ha minskat med +1.500 mil?

Tycker personen på bilprovningen får rätta till det felet han har gjort. Du har betalat för tjänsten och han har läst av fel eller knappat in fel. Får du inte rätt i din fråga tycker jag vi ska starta en protest lista mot bilprovningen för de har en tendens till att inte ta ansvar för de fel de begår!

I de fall de inte kan skilja på högre och vänster är det dessutom fara för andras liv. T ex en spindelled som är glapp på höger sida men noteras som vänster är förrödande! Då byts leden på fel sida och kontrolleras senare på fel sida. Vips så är bilen godkänd i 1år men livsfarlig om glappet är stort.

Senast redigerat av dbjanoz (22 april 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

linuslinje skrev:
Har du backat 1500 mil?

Hehehe...det är nog därför jag har nackspärr idag big_smilebig_smilebig_smilewink

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
fredriq Olika
22 april 2009 · 907 Inlägg

E-30 skrev:

fredriq skrev:

E-30 skrev:

Ursäkta, jag förstår nog ej riktigt hur du menar? har du lust att utveckla din fråga?

Vad är det som säger att mätaren inte visade just det som står på protokollet just vid besiktningstillfället?

Så du menar att vid besiktningstillfället så visade sig mätareställningen (inkl en ökning med 1,500mil) Fast dessa 1.500 mil var sedan borta när jag återigen kom hem?? tror du på detta själv?
Eller menar du att jag skruvat tillbaka mätaren "EFTER" att ha varit på besiktningen?? Det hade väl då istället varit betydligt smaratare att göra "INNAN" besiktningen?

Snart kommer väl nått ljushuvud och frågar om jag kanske backat 1500 mil. big_smilebig_smile

Nej jag tror inget, jag försökte bara förklara hur det SKULLE kunna vara.

Är folk så dumma så de tror att avstängda elhissar kan få tonade framrutor att gå igenom besiktningen kan de lika väl få för sig att backa mätaren och be bilprovningen ändra i sitt register...

Btw, med en framskruvad mätare vid besiktning som sedan skruvas tillbaks igen kan man klara milbegränsningen på en eventuell entusiastförsäkring.
Jag har själv varit med om att få minskad ersättning på en entusiastförsäkring pga att jag hade kört 50 mil för mycket.

Mvh
Fredrik
E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

Ursäkta, men jag förstår ingenting alls av det du skriver?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
dbjanoz
22 april 2009 · 1 785 Inlägg

fredriq skrev:

E-30 skrev:

fredriq skrev:

Vad är det som säger att mätaren inte visade just det som står på protokollet just vid besiktningstillfället?

Så du menar att vid besiktningstillfället så visade sig mätareställningen (inkl en ökning med 1,500mil) Fast dessa 1.500 mil var sedan borta när jag återigen kom hem?? tror du på detta själv?
Eller menar du att jag skruvat tillbaka mätaren "EFTER" att ha varit på besiktningen?? Det hade väl då istället varit betydligt smaratare att göra "INNAN" besiktningen?

Snart kommer väl nått ljushuvud och frågar om jag kanske backat 1500 mil. big_smilebig_smile

Nej jag tror inget, jag försökte bara förklara hur det SKULLE kunna vara.

Är folk så dumma så de tror att avstängda elhissar kan få tonade framrutor att gå igenom besiktningen kan de lika väl få för sig att backa mätaren och be bilprovningen ändra i sitt register...

Btw, med en framskruvad mätare vid besiktning som sedan skruvas tillbaks igen kan man klara milbegränsningen på en eventuell entusiastförsäkring.
Jag har själv varit med om att få minskad ersättning på en entusiastförsäkring pga att jag hade kört 50 mil för mycket.

Om du inte hade kört de 50milen utan besiktningsmannen hade noterat dessa 100 mil fel vad hade du gjort då?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
fredriq Olika
22 april 2009 · 907 Inlägg

dbjanoz skrev:

fredriq skrev:

E-30 skrev:
Så du menar att vid besiktningstillfället så visade sig mätareställningen (inkl en ökning med 1,500mil) Fast dessa 1.500 mil var sedan borta när jag återigen kom hem?? tror du på detta själv?
Eller menar du att jag skruvat tillbaka mätaren "EFTER" att ha varit på besiktningen?? Det hade väl då istället varit betydligt smaratare att göra "INNAN" besiktningen?

Snart kommer väl nått ljushuvud och frågar om jag kanske backat 1500 mil. big_smilebig_smile

Nej jag tror inget, jag försökte bara förklara hur det SKULLE kunna vara.

Är folk så dumma så de tror att avstängda elhissar kan få tonade framrutor att gå igenom besiktningen kan de lika väl få för sig att backa mätaren och be bilprovningen ändra i sitt register...

Btw, med en framskruvad mätare vid besiktning som sedan skruvas tillbaks igen kan man klara milbegränsningen på en eventuell entusiastförsäkring.
Jag har själv varit med om att få minskad ersättning på en entusiastförsäkring pga att jag hade kört 50 mil för mycket.

Om du inte hade kört de 50milen utan besiktningsmannen hade noterat dessa 100 mil fel vad hade du gjort då?

Det har jag aldrig behövt fundera på, mest för att bilen besiktigades och försäkrades i början av april och löstes in av försäkringsbolaget i slutet av juli.
Men skarpsynt som jag ofta är på detaljer hade jag förmodligen sett det redan innan jag lämnat besiktningshallen.

Edit: Det var mätarställningen vid försäkringens tecknande som jämfördes med den av skadereglerarens avlästa och då hade jag kört ca 50 mil för mycket med bilen, dvs totalt 550 mil.

Senast redigerat av fredriq (22 april 2009)

Mvh
Fredrik
fredriq Olika
22 april 2009 · 907 Inlägg

E-30 skrev:
Ursäkta, men jag förstår ingenting alls av det du skriver?

Då får du nog läsa några gånger till eller be någon läsa och förklara för dig.

Mvh
Fredrik
E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

fredriq skrev:

E-30 skrev:
Ursäkta, men jag förstår ingenting alls av det du skriver?

Då får du nog läsa några gånger till eller be någon läsa och förklara för dig.

Vill någon förklara följande citat för mig: Med en framskruvad mätare vid besiktning som sedan skruvas tillbaks igen kan man klara milbegränsningen på en eventuell entusiastförsäkring.???

Varför skruva fram mätaren? för att sedan skruva tillbaka densamma?? Är det inte bättre att skruva tillbaka den till lämpligt milantal redan från början? fattar ej vitsen med att du först skruvar fram den? roll

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Bi0HaZZarD Speed FMK
22 april 2009 · 849 Inlägg

Jag tycker att du, innan du snackar med i denna tråden försöker ringa sbp och fråga. Kanske rent av kan gå att lösa via telefon? I så fall vore alla problem lösta.

Mvh Ludde

gamlingen
22 april 2009 · 5 198 Inlägg

Den kunde lika gärna vara körd 1500 mil mer och SEN tillbaka skruvad.. på så sätt har den ju gått 1500 mil mindre.. säljare å annat oseriöst folk skruvar ju mätare hela tiden.

E-30
22 april 2009 · 1 050 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:
Jag tycker att du, innan du snackar med i denna tråden försöker ringa sbp och fråga. Kanske rent av kan gå att lösa via telefon? I så fall vore alla problem lösta.

Mvh Ludde

Jag har redan personligen besökt SBP i aktuellt ärende. De kan enl egen uppgift ej ändra det felaktiga milantalet vid stationen som fibblat med milen. Utan detta ändras efter div, ansökningar till SBP huvudkontor. Så nu ska jag väl först tvingas bevisa vad bilen gått, samt skriva en mängd olika ansökningar ang ändring av felaktigt mätareställning. Sedan är det väl uppskattningsvis sex månaders handläggningstid plus div, avgifter. Trevlig historia som SBP bjuder på roll

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Rock-Star
22 april 2009 · 2 982 Inlägg

ska dubbelkolla varenda gång brorsans, morsans,farsans eller min bil besiktigas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang