Volvo 855 t5 luktar bensin i oljan

rredline
22 april 2009 · 39 Inlägg

Hej! har en 855 t5 som jag skulle behöva lite råd och hjälp om. Köpte den för ca 3mån sedan och då var där inget konstigt, men sedan började den knacka från någon lyftare och för någon vecka sedan såg jag att den rök(grått) ur oljepåfyllningslocket och stickan, rev då ner vevhusventilationen och rensade den. När jag sedan satt ihopa bilen igen och tog en provtur gick den som vanligt(mkt bra) men när jag ställde han igen såg jag att genomsnittsförbrukningen skenade över 2,5l / mil och ökade fortfarande på tomgång, jag gick då och kollade under huven så märkte jag bensinlukt, när jag sen luktade på stickan/i oljepåfyllningen så märkte man en tydlig bensindoft! Undrar nu vad det kan vara om någon vet av tidigare erfarenhet? har tatt reda på att de kan va allt från vevhusventilation till kass toppackning eller kolvringar.. för övrigt så ryker bilen ingenting och drar utan problem loss i 1an o 2an me 17tummare på. ska jag kanske se mig om efter en ny motor?=/

tack på förhand!smile

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
bjornt herr
22 april 2009 · 321 Inlägg

kassa kolvringar kan orsaka oljelukt i oljan iaf. lättaste sättet att kolla det är ju att låna en kompmätare.
om det sipprar förbi avgaser förbi kolvringarna kommer det ju ut i vevhusventilationen också, då borde det även lukta därifrån

Brådhis * Voff voff *
22 april 2009 · 10 280 Inlägg

rredline skrev:
Hej! har en 855 t5 som jag skulle behöva lite råd och hjälp om. Köpte den för ca 3mån sedan och då var där inget konstigt, men sedan började den knacka från någon lyftare och för någon vecka sedan såg jag att den rök(grått) ur oljepåfyllningslocket och stickan, rev då ner vevhusventilationen och rensade den. När jag sedan satt ihopa bilen igen och tog en provtur gick den som vanligt(mkt bra) men när jag ställde han igen såg jag att genomsnittsförbrukningen skenade över 2,5l / mil och ökade fortfarande på tomgång, jag gick då och kollade under huven så märkte jag bensinlukt, när jag sen luktade på stickan/i oljepåfyllningen så märkte man en tydlig bensindoft! Undrar nu vad det kan vara om någon vet av tidigare erfarenhet? har tatt reda på att de kan va allt från vevhusventilation till kass toppackning eller kolvringar.. för övrigt så ryker bilen ingenting och drar utan problem loss i 1an o 2an me 17tummare på. ska jag kanske se mig om efter en ny motor?=/

tack på förhand!smile

Att medelförbrukningen ökar när du står still på tomgång är helt normalt, du kommer ju lixom ingenstans då men bilen förbrukar ändå bensin, alltså ökar medelförbrukningen!

smile

Angående bensindoften... Hur länge sedan är det du bytte olja sist? Hur många mil har oljan gått?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rredline
22 april 2009 · 39 Inlägg

Okej, men går bilen verkligen så bra fortfarande ifall en kolvring(ar) är kassa? dom brukar ju bli märkbart slöa då?

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
rredline
22 april 2009 · 39 Inlägg

jo men här ökade den med 0,1 per sekund... den bör ju snarare minska på tomgång... drar ju mindre bensin då... oljan bytte jag för mindre än 100 mil sen...

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
bjornt herr
22 april 2009 · 321 Inlägg

rredline skrev:
Okej, men går bilen verkligen så bra fortfarande ifall en kolvring(ar) är kassa? dom brukar ju bli märkbart slöa då?

det behövs inte stor glipa i mer än en kolvring för att avgaser ska hitta sig ner, det borde vara märkbart men ej mycket. Hade en 745 tic förut som var planad till ett komp på 11.5, och i en burk låg kompet på 10.5, och den gick som ett spjut endå
men som sagt om oljan är gammal kan den lukta lite endå

EDIT : såg nu att du bytte oljan 100 mil sen.. tongue

Senast redigerat av bjornt (22 april 2009)

Brådhis * Voff voff *
22 april 2009 · 10 280 Inlägg

rredline skrev:
jo men här ökade den med 0,1 per sekund... den bör ju snarare minska på tomgång... drar ju mindre bensin då... oljan bytte jag för mindre än 100 mil sen...

Minska? Hur skulle medelförbrukningen kunna minska när sträckan är noll?

Alltså... Kör du 1 km/h är förbrukningen per mil mindre än om du kör 0 km/h eftersom bilen inte rör sig alls när du kör 0 km/h! Alltså är förbrukningen per mil "oändlig" då medans om du kör 1 km/h så tar du dig ju faktiskt iaf nå´nstans och färddatorn kan räkna ut en förbrukning!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rredline
22 april 2009 · 39 Inlägg

hm:/ du har kanske rätt i de, de va bara de att ja aldrig lagt märke till de innan hur den rör sig på tomgång... men de låter ju vettigt=) om där nu är bensin i oljan kan det vara farligt att köra me bilen då??hmm

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
Team-Adolfsson Gödseldräng
22 april 2009 · 4 529 Inlägg

jag kan sätta något på en sliten kolvring
gör ett kompprov kostar inte många kronor
hade exakt samma fel på min gammla BMW jag hade
va en spricka i en kolvring

bjornt herr
22 april 2009 · 321 Inlägg

rredline skrev:
hm:/ du har kanske rätt i de, de va bara de att ja aldrig lagt märke till de innan hur den rör sig på tomgång... men de låter ju vettigt=) om där nu är bensin i oljan kan det vara farligt att köra me bilen då??hmm

oljan förtunnas ju om det kommer i bensin i oljan, och då minskar smörjegenskaperna. kör försiktigt tills du fixat felet och byt oljan om det blir för förorenad. då borde du vara utom fara wink

rredline
22 april 2009 · 39 Inlägg

okej=) jag tycker ju också det låter vettigt med att någon kolvring är sönder eller sliten men kan det inte ha med toppackningen också att göra?

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
bjornt herr
22 april 2009 · 321 Inlägg

rredline skrev:
okej=) jag tycker ju också det låter vettigt med att någon kolvring är sönder eller sliten men kan det inte ha med toppackningen också att göra?

det kan det iofs också vara, dock brukar en trasig packning yttra sig i övertryck och avgaslukt i kylarvattnet, det behöver dock inte alltid vara så eftersom packningen kan gå sönder på många olika sätt.

komptesta först och om någon burk skulle ha mindre komp än dom andra, slå då i en matsked olja i den cylindern och provtryck igen. är kompet bra då är det säkerligen kolvringen

rredline
22 april 2009 · 39 Inlägg

okej=) de e noterat!smile ska prova det! tackar

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
Tab Rycketofta Racing
23 april 2009 · 292 Inlägg

normalt ska inte soppa förbrukningen stiga på färddatorn när du stannar!

på alla volvo bilar jag haft och kört med färddator går dem alltid ner till att bara vissa ------- alltså typ 5 streck för att mängden bränsle den dricker är för liten att mäta och för att du som sagt inte flyttar på dig smile

//Rycketofta Racing
gamlingen
23 april 2009 · 5 198 Inlägg

bjornt skrev:
kassa kolvringar kan orsaka oljelukt i oljan iaf. lättaste sättet att kolla det är ju att låna en kompmätare.
om det sipprar förbi avgaser förbi kolvringarna kommer det ju ut i vevhusventilationen också, då borde det även lukta därifrån

Klart som korvspad att det ska va oljelukt av oljan. cool

Brådhis * Voff voff *
23 april 2009 · 10 280 Inlägg

Tab skrev:
normalt ska inte soppa förbrukningen stiga på färddatorn när du stannar!

på alla volvo bilar jag haft och kört med färddator går dem alltid ner till att bara vissa ------- alltså typ 5 streck för att mängden bränsle den dricker är för liten att mäta och för att du som sagt inte flyttar på dig smile

Medelförbrukningen (som vi pratar om här) stiger självfallet, medans momentanförbrukningen går ner på att visa streck!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
engolf
23 april 2009 · 3 235 Inlägg

Luktar oljan bensin har det som regel hamnat bensin i den: inte bra.
Byt olja och filter, så märker du om den nya oljan börjar lukta bensin efte bytet. Gör den det, då kommer det bensin ner i tråget, förmodligen pga dåliga kolvringar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang