Vw transporter - 89 krånglar

surfbussen
25 april 2009 · 14 Inlägg

Hej
Har precis köpt en förstabil, Vw Transporter, som typiskt nog ska krångla. Jag vet egentligen inte hur jag ska förklara problemet, men jag går efter lathunden och hoppas att ni kanske förstår/hittar mitt problem.

Bilen är från -89 och har en 2.1 motor med insprutning. Den har gått ca 20 000 mil och den är inte trimmad/modifierad.

Det konstiga med felet är att det verkar som det kommer och går. Jag köpte bilen för 2 veckor sen 10 mil från mig. Jag körde den hela vägen hem utan några problem och hann köra den ytterligare ca 10 mil här hemma innan den plötsligt en morgon dog när jag hade kommit ca 200 m från hemmet. Innan den dog hade det inte hänt något när jag gasade. Den blöddrade inte, som jag kommer ihåg min gamla moppe gjorde när den fick för mycket bensin,  utan den dog sakta men säkert. Jag vred om nyckeln några gånger och bilen kickade igång igen och under två dagar märkte jag inget.
3 dar senare på väg hem hände samma sak men nu dog inte bilen, den gick bara väldigt dåligt. När jag låg i exempelvis 50 så hackade bilen sig fram, plötsligt kunde den smådö för att sedan gasa upp igen. Först hände det inget när man gasade och plötsligt gick den igång igen. När jag höll i kopplingen åkte varvräknaren ner så att motorn var på gränsen till att stängas av. Ibland stängdes den av för att sedan starta när jag släppte upp kopplingen igen. Och det var inte att jag hade för lite bensin, jag hade 1/4 tank och samma problem har uppstått igen när den vart halvfull.

Jag åkte hem och ringde min bror för att han kanske kunde lista ut vad felet var. Vi åkte en sväng och hann komma 500 m då motorn dog helt och hållet. Dåligt eller ej, hursom "kirrade" vi nyckeln i 30 sek. Bilen startade hade men en dålig tomgång och när man gasade så halvdog den ibland för att också ibland gasa samtididigt som det kom svart rök ur avgasröret. Ibland dog den helt och hållet. Vi kirrade och kirrade och fick aldrig någon riktigt koll på problemet så jag gick bak och kollade på avgasröret. Ljuddämparn var röd, av värme, katalysatorn var kokhet och det kom rök från motorn.
Plötsligt kunde vi gasa bilen som en dåre, vi kom 200m - motorn dog. Nu började det mellan de svarta avgaserna komma blåa. Det här hände bara 1 gång och hände aldrig igen. Vi fick igång bilen på tomgång och gasade lite och det kom lite eld ur avgasröret. Fjärilarna i magen förökade sig. Vi fick igång bilen och kunde vrålgasa hem. Ibland, oregelbundet kunde den dö när man släppte på gasen.


När vi kom hem satte vi oss vid datorn och lusläste på nätet om felet och vi kom fram till att det verkade som om katalysatorn var paj.(?) Så på morgonen därpå skulle jag mecka loss den då jag såg att en sladd från lambdasonden var urkopplad. Jag kopplade tillbaka den och plötsligt fungerade bilen som den skulle. I två dagar.
Samma problem uppstod. Vi kom på att det kanske var smuts på kontakten. Ja det var det. Jag rengjorde och plötsligt funkade den igen. I en dag.
Och idag åkte jag in till stan, ca 1.5 mil, gick problemfritt. När jag 4 timmar senare skulle åka hem igen startade bilen fint för att sedan dö mitt inne i stan. Jag "kirrade" ett tag tills jag fick igång den och hela vägen hem ryckte bilen, (små ryckningar) och vid varje ryckning kom det ett moln av svart rök ur avgasröret.
Jag tog hem bilen till mina morbröder som har meckat en del genom åren. De kunde konstatera att det verkade som om bilen gick på 3 cylindrar(den har 4) och att det luktade som om att den inte förbrände oljan.

Jag har bytt alla tändstift, jag har hällt i K-sprit i tanken, jag har rengjort fördelarlocket. Det här var för ca 1 vecka sen och det verkar inte ha gjort någon skillnad.

Så mina frågor är:
Vad är felet?
Vad ska jag göra?

Jag hoppas att ni har orkat läsa och att ni förstår vad problemet är. Det vore skönt med en hel förstabil att dra till surfet med.
Hoppas jag fick med allt. kompletterar om inte.
Mvh//erik

Vad ska jag göra?

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
25 april 2009 · 272 Inlägg

www.typ2-klubben.com  ! Är bara såna där .

Schipperke rules !
EPG Kärnkraftstomte
14 maj 2009 · 766 Inlägg

Tror att bränslepumpen tappar spänningen ibland.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
surfbussen
14 maj 2009 · 14 Inlägg

MagnumR skrev:
Tror att bränslepumpen tappar spänningen ibland.

okej. hur löser man det?
mvh//erik

EPG Kärnkraftstomte
25 maj 2009 · 766 Inlägg

Den jag hade var så rostig att jag hittade ett litet hål i golvet som jag drog en kabel från pumpen upp till en brytare på instrumentpanelen och sen till en ledig "grupp" i "elcentralen".

Vrid på tändningen och lyssna om du hör pumpen, gör du inte det så prova att dra en provisorisk ledning från + på batteriet och pumpen.

Antingen är felet bränslerelaterat eller så är det tändningsrelaterat.
Fungerar pumpen som den ska och du har gnista så är det något med luftmassemätare-styrenhet-spridare.
Är din motor på 112 hästar så har du ingen lambdasond men om den däremot är på 95 hästar så har du en grej till som kan krångla.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
smuttz
22 februari 2010 · 2 Inlägg

Vit rök = vatten och glykol i motorn

Svart rök = bilen får för mycke bensin

Blå rök = motorn är slut

har samma problem som du fast min ryker som den ska...roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang