Hjälp angående Opel Calibra 8v -96

Sharkfin x40
3 maj 2009 · 45 Inlägg

Hejsan.
Köpte idag en Calibra -96a och allt var frid och fröjd. I 5 minuter sad

Sen började en kontrollampa lysa (tror det är den som visar att motorn har för hög temperatur, påminner lite om nån oljesymbol och så lite vatten under osv).

Kollar man på temp-mätaren så går den ända upp till 100 ibland innan den börjar kyla ner motorn.

Har även sett att kylaren läcker så in i h*lvete. Kan det ha något med detta att göra?
Eller kanske någon termostat?

Är helt ny på meckarfronten så ni får ha lite överseende smile

Tack på förhand. Danne

Volvo V50 "2.4i" (2006)
DanneJ
3 maj 2009 · 642 Inlägg

Angående symbolen, är det en gul symbol som ser ut som att det är en liten "bägare" med vatten i sig?

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Sharkfin x40
4 maj 2009 · 45 Inlägg

Ja...gul/orange/röd nått i den riktningen.
Den kanske indikerar att det inte finns nått tryck i kylaren?

Volvo V50 "2.4i" (2006)
DanneJ
4 maj 2009 · 642 Inlägg

Symbolen indikerar att det finns för lite kylarvatten i expansionskärlet, fixa läckan, fyll på med kylarvatten så tror jag tempen kommer gå ner till 90-strecket, annars så får du byta termostat, den ska öppna vid 92 grader och tempen ska ligga runt 80-90 grader normal körning.

Senast redigerat av DanneJ (4 maj 2009)

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Sharkfin x40
4 maj 2009 · 45 Inlägg

Okej, men då är det därför då!
Förra ägaren pratade dock nått om att han hade satt i en termostat som inte öppnade förrän vid 98 grader, så den kanske är bäst att byta isf då...

Volvo V50 "2.4i" (2006)
DanneJ
4 maj 2009 · 642 Inlägg

Låter till 99% som att lösningen är termostaten, byt den och se ifall det löser sig, jag kan inte se någonting annat iaf, möjligtvis fläkten som kanske har lagt av, den ska hoppa igång strax över 100 grader.

Läste nu i din andra tråd att det var hål i kylaren, min brorsa hade exakt samma problem när han köpte en bil av en och då var det så att bilen var i stadig temp när man låg i 70 km/h och därför märkte han inte av det under provkörningen och på hemvägen, sen upptäckte han felet när han var ute och körde sen att tempen gick upp över det röda och vattnet var nära att koka. Vi bytte kylaren till en begagnad från skroten och problemet försvann direkt.

Senast redigerat av DanneJ (4 maj 2009)

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Sharkfin x40
5 maj 2009 · 45 Inlägg

Får prova byta kylare och termostat så får vi se om det funkar då...känns jävligt trist bara att man inte kan lita på någon nu för tiden...

Volvo V50 "2.4i" (2006)
Opelmadness German cars, quality and beyond
5 maj 2009 · 8 197 Inlägg

Illa. sad Tråkigt med sånt folk. Hoppas att bilen är fin för övrigt iaf, för Calibran är en snygg bil.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Sharkfin x40
5 maj 2009 · 45 Inlägg

Jodå, hyffsat fint skick är den nog i.
Allt utom förarsätet där måste jag byta skinnet!
Men annars så duger den

Volvo V50 "2.4i" (2006)
Opelmadness German cars, quality and beyond
5 maj 2009 · 8 197 Inlägg

Låter bra. Lite surt att det skulle jävlas det första som händer bara. hmm
Men förhoppningsvis ska det väl inte vara mer än kylarn och termostaten. Ingen större operation iaf.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
By_Alfzone
5 maj 2009 · 679 Inlägg

Inge kul me oärlgt folk.....sad
den ser juh fräsch ut i övrig så byt kylare o termostat så borde det inte va nå mer beskymmer me att den kokar iaf....!!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang