Sedan en tid monterade jag på D2 coilovers runt om bilen. Då min tanke först var i att få bilen lite mer styv och kunna sänka/höjja den vid behov.
Vid montering så påbörjades sänkningen direkt men till våran förvåning så blev bilen inte alls sänkt så mycket som jag ville, den va närmare nästan lika hög som innan, kanske 2 cm lägre bara.
Vi sänkte o sänkte som det står i manualen att man ska göra, genom att skruva på själva dämparen och INTE fjädern. Detta va dom väldigt duktiga att påpeka, INTE fjädern, bara dämparen får användas vid sänkning/höjjning.
Vi kom tillslut ner till botten med dämparen( alltså gängorna tog slut ) o jag va ändå inte nöjd, den va inte speciellt låg. Så vi gjorde som det stod att man INTE fick göra, dock stod det inte vad som kunde hända... men vi stod länge o tittade o pratade om det och kom fram till att de inte skulle vara någon fara då fjädern inte kan hoppar ur sitt läge när bilen väl är på backen.
Nu då till min fråga till ER som KAN något om detta och som VET och inte TROR! de har jag fått nog me folk som gör,,, tror sig veta.
ÄR det farligt/skadligt att ha bilen sänkt med att med hjälp av fjädrarna på denna typen av coilovers, att sänka bilen och köra med det? ?? Isf varför och gärna ett svar på hur man ska gå till väga för att få bilen sänkt men inte behöva röra fjädrarnas pistition, alltså att skruva på dom.
Personligen har jag inte märkt något i from av missljud eller annat. Det ända är att jag får kännslan av att bilen är lite " vajjig " i gången när den kör över gupp o liknande, alltså att den gungar lite mycket i efterhand och har inte det där stötiga o stumma som jag hade förväntat mig.
På besiktningen sa han att man inte fick ha fjädrarna lösa när bilen va upphissad,,,, det är ett mindre problem då det bara är att höjja den där fram när det är dags om ett år igen.
Tack för att du tog din tid att läsa.