Avgassystem fråga.

AiXoR
4 maj 2009 · 57 Inlägg

Tjenare!

Blir snart att inhandla sig sin förstabil (volvo 740) och då har jag en fråga angående avgassystemet. Under lördagen var det cruising här i stan och där fanns det många bilar som hade en skön avgassång.

Då undrar jag, för att åstadkomma ett någorlunda liknande ljud räcker det med endast smälla dit ett större ändrör eller måste jag sätta dit ett grövre rör från katten?

Är det något annat man bör tänka på när man gör detta (andra modifikationer)?

Mvh
Henke

påsen If your not out of control, your not in control
4 maj 2009 · 686 Inlägg

Vad sitter det för motor i bilen?
Vad är det för årsmodell?

Om du vill ha lite skönare ljud än original så kan man ju alltid plocka bort den första dämparen och sedan montera en simons 2" sportdämpare som slutljuddämpare.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Deutsch-style
4 maj 2009 · 379 Inlägg

eller så gör du som jag gjorde se även min film..jag har 2,5" från orginal katt.du tar bort mitten ljuddämparen osså tar du en valfri sportdämp till slutet big_smile
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Panzar_Audi
4 maj 2009 · 820 Inlägg

Jag ryckte bara bort sista dämparen och lät första dämparen vara, och ersatte med raka rör istället för sista burken på min 240, lät lagom högt och lagom "sportigt" efter det, på 740 vet jag att däremot kan vara lite knepigt att få bort sista burken utan att antingen vålda som en dåre, eller som jag gjorde på 765an(inann jag bytte till JT "3) använde vinkelslipen big_smile Men tigersåg är att föredra, inga gnistor och finare snitt utan några onödiga "grader".

Mvh Joakim

Senast redigerat av Panzar_Audi (4 maj 2009)

Om man säger
AiXoR
5 maj 2009 · 57 Inlägg

Deutsch-style skrev:
eller så gör du som jag gjorde se även min film..jag har 2,5" från orginal katt.du tar bort mitten ljuddämparen osså tar du en valfri sportdämp till slutet big_smile
mvh

Lät riktigt härligt! big_smile

Panzar_Audi skrev:
Jag ryckte bara bort sista dämparen och lät första dämparen vara, och ersatte med raka rör istället för sista burken på min 240, lät lagom högt och lagom "sportigt" efter det, på 740 vet jag att däremot kan vara lite knepigt att få bort sista burken utan att antingen vålda som en dåre, eller som jag gjorde på 765an(inann jag bytte till JT "3) använde vinkelslipen big_smile Men tigersåg är att föredra, inga gnistor och finare snitt utan några onödiga "grader".

Mvh Joakim

Tack för tipset! Ska kolla upp detta.

påsen skrev:
Vad sitter det för motor i bilen?
Vad är det för årsmodell?

Om du vill ha lite skönare ljud än original så kan man ju alltid plocka bort den första dämparen och sedan montera en simons 2" sportdämpare som slutljuddämpare.

/Påsen

Har inte hunnit kolla så mkt än men lutar mot en 88:a.



Sen har jag ytterliggare en fråga, är detta laglig och går det igenom besiktningen?
Följer ju med ljuddämparinsats till de flesta och krävs detta att vara monterat när man besiktar bilen?

påsen If your not out of control, your not in control
5 maj 2009 · 686 Inlägg

Det är lagligt så länge ljudnivån inte överstiger ca. 95dB

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Turbomotor volvolover
7 juni 2010 · 667 Inlägg

påsen skrev:
Det är lagligt så länge ljudnivån inte överstiger ca. 95dB

/Påsen

hur vet man att den inte överstiger 95 db då? tongue
jag sj är grymt sugen på att ta bort första dämparen oxå då den sista redan är borta, ja vill ha de här smattriga ljudet när man släpper på gasen och så big_smile men det låter kanske illa om man tar bort båda dämparna?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Falaffel Trimmare
7 juni 2010 · 88 Inlägg

Är de inte trimmat så ska de inte låta mer än org.

Min åsikt iaf.

MVH Johnny

Senast redigerat av Falaffel (7 juni 2010)

2011: 10.88/206km/h
Ford Sierra Pinto "NoControl.se" (1988)
Volvo 740 16V Turbo "NoControl.se" (1989)
DanneKempa
8 juni 2010 · 107 Inlägg

bara och varva redigt till varvstopp några gånger så kommer avgas smällarna automatiskt senare under bilens liv (original rör, volvo 240 med b230F) tongue

volvoentusiasten
8 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Falaffel skrev:
Är de inte trimmat så ska de inte låta mer än org.

Min åsikt iaf.

MVH Johnny

Jag håller med. Jag tycker en 740 ska vara knäpptyst, men det kanske bara är jag. smile

Om man sedan har en monsterturbo och 400+hk så är det helt okey dock.

DanneKempa
8 juni 2010 · 107 Inlägg

linuslinje skrev:

Falaffel skrev:
Är de inte trimmat så ska de inte låta mer än org.

Min åsikt iaf.

MVH Johnny

Jag håller med. Jag tycker en 740 ska vara knäpptyst, men det kanske bara är jag. smile

Om man sedan har en monsterturbo och 400+hk så är det helt okey dock.

en 5cylindrig volvo motor kan man inte klaga på när man satt dit 2.5". för det är ljudporr då smile

Turbomotor volvolover
8 juni 2010 · 667 Inlägg

Falaffel skrev:
Är de inte trimmat så ska de inte låta mer än org.

Min åsikt iaf.

MVH Johnny

alla tycker ju olika, men ja tycker de låter förjävligt över 4000 varv, motorn bara skriker då så a, men alla tycker olika smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
monno Elektriker
8 juni 2010 · 718 Inlägg

DanneKempa skrev:

linuslinje skrev:

Falaffel skrev:
Är de inte trimmat så ska de inte låta mer än org.

Min åsikt iaf.

MVH Johnny

Jag håller med. Jag tycker en 740 ska vara knäpptyst, men det kanske bara är jag. smile

Om man sedan har en monsterturbo och 400+hk så är det helt okey dock.

en 5cylindrig volvo motor kan man inte klaga på när man satt dit 2.5". för det är ljudporr då smile

Jo synd att det är 4or i 740 då bara;)haha

Å 740in ja hade smällde då som tusan när jag fick hål i avgasröret, sen en skruvmejsel i första burken kanske?wink Väldigt effektivt i parkeringshus då folk gedde fan i å va ivägen då man small fram:)tongue

Som att kasta vatten i sjön.
mange_240
8 juni 2010 · 1 562 Inlägg

simplaste lösningen är ju att ersätta sista dämparen med ett rakt rör. då ts bara ville veta hur han lättast fick högre ljudnivå.

Pendulum
8 juni 2010 · 1 298 Inlägg

Min åsikt är att det inte ska låta FÖR mycket när det är hyffsat original eller går bra. Ta bort mittdämparen och sätt dit en ordentlig Simonsfdämpare där bak så blir det säkert lagom. Låter det för mycket får du bara skämmas. tongue

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Turbomotor volvolover
8 juni 2010 · 667 Inlägg

monno skrev:

DanneKempa skrev:

linuslinje skrev:

Jag håller med. Jag tycker en 740 ska vara knäpptyst, men det kanske bara är jag. smile

Om man sedan har en monsterturbo och 400+hk så är det helt okey dock.

en 5cylindrig volvo motor kan man inte klaga på när man satt dit 2.5". för det är ljudporr då smile

Jo synd att det är 4or i 740 då bara;)haha

Å 740in ja hade smällde då som tusan när jag fick hål i avgasröret, sen en skruvmejsel i första burken kanske?wink Väldigt effektivt i parkeringshus då folk gedde fan i å va ivägen då man small fram:)tongue

jag vill med att min ska smälla ;D så man kanske borde ta dän skiten  big_smile bara för att deär kul tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
8 juni 2010 · 667 Inlägg

mange_240 skrev:
simplaste lösningen är ju att ersätta sista dämparen med ett rakt rör. då ts bara ville veta hur han lättast fick högre ljudnivå.

det har ja gjort men ja tycker de låter för lite tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
8 juni 2010 · 667 Inlägg

chrillzter skrev:
Min åsikt är att det inte ska låta FÖR mycket när det är hyffsat original eller går bra. Ta bort mittdämparen och sätt dit en ordentlig Simonsfdämpare där bak så blir det säkert lagom. Låter det för mycket får du bara skämmas. tongue

eftersom att deär en 740 så får man skämmas iaf tongue bättre att spara pengarna för simonsdämparen till en riktig bil ist  wink

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Pendulum
8 juni 2010 · 1 298 Inlägg

Turbomotor skrev:

chrillzter skrev:
Min åsikt är att det inte ska låta FÖR mycket när det är hyffsat original eller går bra. Ta bort mittdämparen och sätt dit en ordentlig Simonsfdämpare där bak så blir det säkert lagom. Låter det för mycket får du bara skämmas. tongue

eftersom att deär en 740 så får man skämmas iaf tongue bättre att spara pengarna för simonsdämparen till en riktig bil ist  wink

Äsch, du behöver la inte skämmas för en 740? big_smile Ta din vita t.ex.
Införskaffa Turtle Wax Black Chrome och putsa upp plastkjolarna så dem blir svarta igen. Montera vita blinkers runt om, fräscha bakljus, tona rutorna och sänk den lite så har du en fin bli.
Edit: 18" av valfri sort skulle sitta fint.
Dessa bakljus ser bra ut!
http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvod … o-744.html

Då skulle inte jag skämmas smile

Men till ämnet. Det får inte låta för mkt!

Senast redigerat av chrillzter (8 juni 2010)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Turbomotor volvolover
9 juni 2010 · 667 Inlägg

chrillzter skrev:

Turbomotor skrev:

chrillzter skrev:
Min åsikt är att det inte ska låta FÖR mycket när det är hyffsat original eller går bra. Ta bort mittdämparen och sätt dit en ordentlig Simonsfdämpare där bak så blir det säkert lagom. Låter det för mycket får du bara skämmas. tongue

eftersom att deär en 740 så får man skämmas iaf tongue bättre att spara pengarna för simonsdämparen till en riktig bil ist  wink

Äsch, du behöver la inte skämmas för en 740? big_smile Ta din vita t.ex.
Införskaffa Turtle Wax Black Chrome och putsa upp plastkjolarna så dem blir svarta igen. Montera vita blinkers runt om, fräscha bakljus, tona rutorna och sänk den lite så har du en fin bli.
Edit: 18" av valfri sort skulle sitta fint.
Dessa bakljus ser bra ut!
http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvod … o-744.html

Då skulle inte jag skämmas smile

Men till ämnet. Det får inte låta för mkt!

nä då skämms man inte tongue men som den är nu så är den ju lite halv dan wink
ja får se vad ja kan göra med den i sommar när ja har fått lite pengar efter lönen wink


nä de har du faktis rätt i, låter de för mkt så låter de faktis bara illa, en kompis avgasrör delade sig efter katten och de lät uta bara fan och inte bra heller för den delen ... tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang