Saab 93 aero -02 öppet filter?

Fast-lane
10 maj 2009 · 32 Inlägg

Hejsan!  kör med öppet filter på bilen , men läst av en hel del folk som fått problem med detta pga. lmm.  hur kan lmm ta skada .?  beror det på inoljningen i filteret som släpper och sugs igenom lmm?? eller hur går det till.. vet ej om jag ska sätta tillbaka originalburk med ett insatsfilter ist.. men dom är väl också inoljade ?? hjälp mig någon! mvh

Fast-lane
11 maj 2009 · 32 Inlägg

Inga svar alls på detta!?

HoNkken
11 maj 2009 · 251 Inlägg

Fast-lane skrev:
Hejsan!  kör med öppet filter på bilen , men läst av en hel del folk som fått problem med detta pga. lmm.  hur kan lmm ta skada .?  beror det på inoljningen i filteret som släpper och sugs igenom lmm?? eller hur går det till.. vet ej om jag ska sätta tillbaka originalburk med ett insatsfilter ist.. men dom är väl också inoljade ?? hjälp mig någon! mvh

Det tar ingen skada kör själv med öppet filter.. ja tror du menar dumpventil för det gör mer skada.. men filter har ja inte hört något om!

Epitaph
11 maj 2009 · 835 Inlägg

Det är lugnt. Olja inte in för mycket o kolla om filtret kommer inoljat eller om du själv ska olja in det första gången. Många oljar två gånger vilket är direkt dåligt.

NiV3Rt
11 maj 2009 · 371 Inlägg

Om du känner att du eventuellt kan offra en luftmassemätare så är det ju bara att köra. Risken finns ju alltid wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Janneutanb
11 maj 2009 · 7 272 Inlägg

NiV3Rt skrev:
Om du känner att du eventuellt kan offra en luftmassemätare så är det ju bara att köra. Risken finns ju alltid wink

Sen kan även en LMM gå sönder utav sigsjälv så att ha en buffert är alltid bra wink

Fast-lane
11 maj 2009 · 32 Inlägg

Okej, då blir det inte någon burk för mig inte smile hehe, buffert finns tongue tack så mycket alla! tråden kan låsas.

Spelis
12 maj 2009 · 1 926 Inlägg

Köp ett filter utan olja då. Men se till att köpa ett BRA filter, inget du köper på biltema med andra ord.
Och om du ändå väljer ett oljat filter så gäller samma sak här, köp BRA filter.

LMM kan gå sönder ja, det beror på att olja sugs in och fastnar på lmm som brinner upp. Men om du inte har överdrivet med olja är det nog ingen fara. "lagom är bäst"

Turbovin Turbo lover
12 maj 2009 · 555 Inlägg

De där kitten till Saab 900/9-3 är dock rätt värdelösa och man får ganska mycket varmare insugsluft än med originalburken. Men det låter väl ballt.

Senast redigerat av Turbovin (12 maj 2009)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Dream_on
12 maj 2009 · 214 Inlägg

Öppet filter som är vinklat neråt mot luftintaget är precis klockrent.. "plocka bort orginalburken och vinkla filtret neråt" Funkar fint utan att lmm tar skada..

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...
Andreas0
12 maj 2009 · 177 Inlägg

Dream_on skrev:
Öppet filter som är vinklat neråt mot luftintaget är precis klockrent.. "plocka bort orginalburken och vinkla filtret neråt" Funkar fint utan att lmm tar skada..

Eller så kan man dra ner luftfiltret ner i innerskärmen, så suger det ännu mera kalluft smile

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
Dream_on
13 maj 2009 · 214 Inlägg

VonPluring skrev:

Dream_on skrev:
Öppet filter som är vinklat neråt mot luftintaget är precis klockrent.. "plocka bort orginalburken och vinkla filtret neråt" Funkar fint utan att lmm tar skada..

Eller så kan man dra ner luftfiltret ner i innerskärmen, så suger det ännu mera kalluft smile

just precis smile funkar kalas bra!

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...
-JanssoN- Rs2 PoWeR
13 maj 2009 · 17 Inlägg

bara att ha kvar.. jag har haft öppet filter på i 3år nu och det har inte hänt något... det är bara att hålla efter det..smile

-JanssoN- -//- Team Kombi Racing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang