Turbo i bmw e36

Helvete
10 maj 2009 · 32 Inlägg

Skulle gärna vilja turbo konvertera en 328 ci -96.
Jagar inget effekt monster på 600hk. Nöjer mig med 300 strecket.

Nu till min fråga.
Jag har hört elaka rykten om att från 96 och framåt så är alla motorer av aluminium och ingen höjadre på att tåla övertryck.

Är det så, och är det ens värt energin att turbokonvertera en automatare?

Gud som haver bilen kär,se till mej som gasglad är , vart jag mej än i världen vänder ska jag skapa svart ränder..AMEN.!!!
BMW 328i (1996)
gorre
10 maj 2009 · 250 Inlägg

i och med att du har 328 så har du en del aluminium som inte tycker om laddtryck.
säkert går det men läs på autopower.se  och PPF  så hittar du mer info inom ämnet.

Helvete
10 maj 2009 · 32 Inlägg

Det ska jag. Tack för tipset. smile

Gud som haver bilen kär,se till mej som gasglad är , vart jag mej än i världen vänder ska jag skapa svart ränder..AMEN.!!!
BMW 328i (1996)
Germax
10 maj 2009 · 12 086 Inlägg

300hk klarar ditt alublock, inga problem.
Men annars är de helt korrekt att man brukar använda sig av järnblocket som sitter i 325 när man ska turbokonvertera.

Helvete
10 maj 2009 · 32 Inlägg

Aight, tack för tipset.

Det är ungefär vad jag siktar på.
Jagar som sagt inget effekt monster utan bara lite extra pulver smilecool

Gud som haver bilen kär,se till mej som gasglad är , vart jag mej än i världen vänder ska jag skapa svart ränder..AMEN.!!!
BMW 328i (1996)
Casy vinnarskalle!
11 maj 2009 · 907 Inlägg

Har för mig att jag läst på AP att M52B28-blocket ska klara av 400-450hk. Över det skulle tydligen inte vara någon höjdare. Så jag tror inte 300hk kommer vara några problem. Det största problemet kommer väl vara besiktningen, men det har du säkert redan funderat på antar jag. Om du skruvar själv så kanske du klarar dig med 15000:-, eller där nånstans iaf... lycka till!

BMW M3 "Crisis" (2002)
Helvete
12 maj 2009 · 32 Inlägg

Själv och själv hehe..
Har en superlillebror och en rallypappa.
Dom brukar va hyggliga och ställa upp.
Ja, tänkte inte lämna iväg den iaf. Det räcker garanterat inte budgeten till smile

Ang besiktningen så får jag väl göra som alla andra. Skruva av och mappa om, besiktiga och byta igen smile

Gud som haver bilen kär,se till mej som gasglad är , vart jag mej än i världen vänder ska jag skapa svart ränder..AMEN.!!!
BMW 328i (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang